seo texter logo

Pogo-sticking → Så påverkar det din SEO

Pogo sticking, som på svenska betyder att hoppa styltor. Vad betyder det, och hur påverkar det din synlighet på Google? Det svarar vi på nu!

Vad är pogo-sticking inom SEO?

Pogo sticking är ett begrepp inom SEO som betyder att den person som vill ha ett svar på någonting studsar fram och tillbaka på sökmotorernas resultatsidor för att till slut välja en artikel som hon är nöjd med. Alltså en artikel som svarar på sökintentionen på det bästa sättet.

Som du ser på bilden nedan väljer hon att läsa den fjärde artikeln från toppen på Google, vilken medför att de tre första artiklarna inte var tillräckligt bra i besökarens ögon.

Pogosticking

Är pogo-sticking samma sak som studsfrekvens?

Nej, det är två skilda saker. Nedan förklarar vi varför.

  • Pogo-sticking inträffar när en person på SERP:en (sökmotorns resultatsida) väljer att besöka din sida, men nästan direkt tar sig tillbaka till SERP:en igen.
  • Studsfrekvens (bounce rate) inträffar när en besökare tar sig till din webbsida från en sökmotor, och stannar kvar ett tag men inte gör något mer än så. Han klickar inte på några lankar, han fyller inte i några formulär utan han bara stänger ned sidan efter ett tag.

Läs mer: Så fungerar det med studsfrekvens, och vad kan du göra åt det? (artikel kommer)

5 saker som orsakar pogo-sticking

  1. Sajten innehåller klickbetesartiklar (clickbait).
  2. Innehållet är låst bakom en betalvägg.
  3. Användarupplevelen är dålig.
  4. Besökaren bara "tittar runt lite".
  5. Besökaren får inte samma svar i SERP:en.

Nedan pratar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.

1. Besökaren möts av en klickbetesartikel

Det är vanligt att bloggar som i princip bara innehåller klickbetesartiklar lovar väldigt mycket men samtidigt levererar väldigt lite. När besökarna läser dessa typer av artiklar finns det en stor risk att de känner sig lurade, och därför väljer att lämna sidan för att ta sig tillbaka till sökmotorn.

2. Besökaren kommer inte åt innehållet

När besökaren möts av en betalvägg som i princip varje svensk nättidning har, då är det vanligt att besökaren "hoppar tillbaka" till Google igen och letar efter en gratisartikel i stället.

Nar besokaren mots av en betalvagg ar det vanligt med pogo sticking

3. Besökaren får en dålig användarupplevelse

Att besökaren får en dålig användarupplevelse kan bland annat bero på att:

  • Din webbsida laddas för långsamt.
  • Din webbsida har för många och/eller irriterande annonser.
  • Besökaren förstår inte layouten på din webbsida.
  • Din webbsida är inte optimerad för mobiler.

4. Besökaren bara "tittar runt"

Ibland kan pogo-sticking bero på att besökaren bara vill "titta runt lite" för att se vad olika sajter skriver inom ett visst ämnesområde.

Ibland vill besokaren bara titta lite

5. Besökaren får inte samma svar i SERP:en

Om den person som söker efter ett svar på någonting får olika svar från Googles resultatsida, då är det vanligt att besökaren väljer att läsa alla artiklar för att således bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel.

Detta problem är till stor del Googles fel, som i detta fall inte klarar av att enbart lista de artiklar som ger besökaren rätt svar.

Är pogo-sticking en rankingfaktor?

Ja, pogo-sticking är sannolikt en rankingfaktor, men samtidigt inte någon av de mest viktiga rankingfaktorerna som Google använder sig av. Det är osäkert gällande hur mycket du förlorar på att drabbas av pogo-sticking, men det är alltid bra att minimera förekomsten av fenomenet.

Nedan ger vi dig fyra förslag på hur du kan minska förekomsten av pogo-sticking på din webbsida.

4 saker du kan göra för att bekämpa pogo-sticking

  1. Gör din webbsida mer användarvänlig.
  2. Tänk på den uppochnedvända pyramiden.
  3. Internlänka på ett logiskt sätt.
  4. Uppdatera innehållet frekvent (om det behövs).

Nedan berättar vi mer om de saker vi precis pratat om i mer detalj.

1. Gör webbsidan mer användarvänlig

Din webbsida måste inte vinna några designpriser, men du ska samtidigt se till att du fixar till problem som stör användarvänligheten (UX).

Det är en bra idé att:

  • Ta bort störande popup-meddelanden.
  • Se till att webbsidan är lättnavigerad och begriplig.
  • Se till att sidan laddas snabbt på såväl mobiltelefoner som större enheter.

Google mobile friendly test visar hur bra din webbsida presterar pa mobiler

2. Skriv enligt den uppochnedvända pyramiden

Den uppochnedvända pyramiden är en känd teknik som bland annat journalister använder sig av. Den säger att saker som är "viktiga att veta" ska synas först, medan saker som är "bra att veta" ska placeras lite längre ned i artikeln.

Svara pa sokintentionen sa fort du kan

Men varför är detta så viktigt då?

Jo, för att majoriteten av alla som söker på Google vill ha ett snabbt svar på sin fråga, förslagsvis via ett utvalt utdrag.

Det ar vanligt att personer som soker pa Google bara vill ha ett snabbt svar

Sen finns det också personer som vill ha ett mer djupgående svar och är intresserade av att lära sig precis allt.

De ska också få som de vill ha det, men den gruppen av sökare får hålla sig tills de kommit lite längre ned i artikeln.

3. Internlänka på rätt sätt

För att internlänka på rätt sätt ska du skapa ett innehållskluster där du ser till att alla viktiga områden tas upp.

Internlankning i innehallskluster infografik

Om du inte skapar innehållskluster är det vanligt att du behöver dras med föräldralösa sidor (orphan pages), som i sin tur inte indexeras så fort eller över huvud taget.

Tips: Vi skriver gärna SEO-optimerade texter till dig.

4. Uppdatera ditt textinnehåll så ofta det behövs

Om du skriver om ämnesområden som inte kan räknas som evergreen content, alltså innehåll som inte blir mindre värt ju längre tiden går, då är det viktigt att du uppdaterar innehållet med jämna mellanrum.

En artikel med titeln "De bästa hörlurarna 2018" måste uppdateras minst en gång om året, för vem vill egentligen läsa om hörlurar som var populära för ungefär ett år sedan?

Men artiklar som exempelvis handlar om "Hur du bygger en hundkoja" eller "Hur du tar bort en fästing" behöver i regel inte behöver uppdateras över huvud taget.

Så summa summarum; se till att artiklar som kräver kontinuerliga textuppdateringar också får det.

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.