Pogo sticking är ett begrepp inom SEO som betyder att den person som vill ha ett svar på någonting studsar fram och tillbaka på sökmotorernas resultatsidor för att till slut välja en artikel som hon är nöjd med. Alltså en artikel som svarar på sökintentionen på det bästa sättet.
Som du ser på bilden nedan väljer hon att läsa den fjärde artikeln från toppen på Google, vilken medför att de tre första artiklarna inte var tillräckligt bra i besökarens ögon.
Nej, det är två skilda saker. Nedan förklarar vi varför.
Läs mer: Så fungerar det med studsfrekvens, och vad kan du göra åt det? (artikel kommer)
Nedan pratar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.
Det är vanligt att bloggar som i princip bara innehåller klickbetesartiklar lovar väldigt mycket men samtidigt levererar väldigt lite. När besökarna läser dessa typer av artiklar finns det en stor risk att de känner sig lurade, och därför väljer att lämna sidan för att ta sig tillbaka till sökmotorn.
När besökaren möts av en betalvägg som i princip varje svensk nättidning har, då är det vanligt att besökaren "hoppar tillbaka" till Google igen och letar efter en gratisartikel i stället.
Att besökaren får en dålig användarupplevelse kan bland annat bero på att:
Ibland kan pogo-sticking bero på att besökaren bara vill "titta runt lite" för att se vad olika sajter skriver inom ett visst ämnesområde.
Om den person som söker efter ett svar på någonting får olika svar från Googles resultatsida, då är det vanligt att besökaren väljer att läsa alla artiklar för att således bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel.
Detta problem är till stor del Googles fel, som i detta fall inte klarar av att enbart lista de artiklar som ger besökaren rätt svar.
Ja, pogo-sticking är sannolikt en rankingfaktor, men samtidigt inte någon av de mest viktiga rankingfaktorerna som Google använder sig av. Det är osäkert gällande hur mycket du förlorar på att drabbas av pogo-sticking, men det är alltid bra att minimera förekomsten av fenomenet.
Nedan ger vi dig fyra förslag på hur du kan minska förekomsten av pogo-sticking på din webbsida.
Nedan berättar vi mer om de saker vi precis pratat om i mer detalj.
Din webbsida måste inte vinna några designpriser, men du ska samtidigt se till att du fixar till problem som stör användarvänligheten (UX).
Det är en bra idé att:
Den uppochnedvända pyramiden är en känd teknik som bland annat journalister använder sig av. Den säger att saker som är "viktiga att veta" ska synas först, medan saker som är "bra att veta" ska placeras lite längre ned i artikeln.
Men varför är detta så viktigt då?
Jo, för att majoriteten av alla som söker på Google vill ha ett snabbt svar på sin fråga, förslagsvis via ett utvalt utdrag.
Sen finns det också personer som vill ha ett mer djupgående svar och är intresserade av att lära sig precis allt.
De ska också få som de vill ha det, men den gruppen av sökare får hålla sig tills de kommit lite längre ned i artikeln.
För att internlänka på rätt sätt ska du skapa ett innehållskluster där du ser till att alla viktiga områden tas upp.
Om du inte skapar innehållskluster är det vanligt att du behöver dras med föräldralösa sidor (orphan pages), som i sin tur inte indexeras så fort eller över huvud taget.
Tips: Vi skriver gärna SEO-optimerade texter till dig.
Om du skriver om ämnesområden som inte kan räknas som evergreen content, alltså innehåll som inte blir mindre värt ju längre tiden går, då är det viktigt att du uppdaterar innehållet med jämna mellanrum.
En artikel med titeln "De bästa hörlurarna 2018" måste uppdateras minst en gång om året, för vem vill egentligen läsa om hörlurar som var populära för ungefär ett år sedan?
Men artiklar som exempelvis handlar om "Hur du bygger en hundkoja" eller "Hur du tar bort en fästing" behöver i regel inte behöver uppdateras över huvud taget.
Så summa summarum; se till att artiklar som kräver kontinuerliga textuppdateringar också får det.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!