seo texter logo

Allt om hur du värderar en blogg!

Vet du vad din webbsida är värd? I den här artikeln ger vi all information du behöver för att värdera såväl din egen som andra webbsidor.

Att värdera med en enkel formel

Om du vill ha en snabb värdering som berättar vad din webbsida är värd, multiplicera månadsintäkten med mellan 20 och 50. Värt att tänka på är att du ska kunna bevisa vad din genomsnittliga månadsintäkt ligger på genom att exempelvis uppvisa fakturor och/eller bankutdrag.

Att säga: Din webbsida är värd månadsinkomsten gånger mellan 20 och 50 är inte särskilt specifikt.

Det stämmer. Men för att förtydliga läget: Som tumregel får du närmare 50 gånger månadsintäkten om tex. trafiken och inkomsterna ökar för din webbsida. Om din sajt i stället nått en platå eller rent av blivit mindre populär än tidigare, då får du räkna med ett försäljningspris närmare 20 gånger månadsintäkten.

Nedan beskriver vi de 6 viktigaste faktorerna som bestämmer vad din webbsida är värd.

6 faktorer som påverkar värdet för din webbsida

  1. Mängden organisk trafik och vad du rankar på.
  2. Länkprofilen.
  3. Webbsidans ålder.
  4. Mängden trafik från e-postkampanjer och sociala medier.
  5. Hur många arbetstimmar som krävs för att “hålla igång” sajten.
  6. Hur unik din webbsida är, och om den utgör en auktoritet.

Nedan pratar vi mer om de faktorer som precis nämnts i större detalj.

2 personer skakar hand

1. Mycket organisk trafik av hög kvalitet ger en högre värdering

Att ha mycket organisk trafik, det vill säga trafik från sökmotorer, är viktigt. Det medför att köparen för “gratis trafik” till webbsidan som i sin tur mycket väl kan konvertera. Värt att tänka på är att all trafik inte är värd lika mycket.

Att ranka bra på sökord som “lån med betalningsanmärkning” är inte lika värdefullt som att ranka bra på frasen “det bästa lånet”.

Som du säkert förstår kommer många som ansöker om lån med betalningsanmärkning att få avslag, medan personer som söker på det bästa lånet förmodligen redan vet att de har en tillräckligt bra ekonomi för att kunna bli beviljade ett lån.

När du rankar bra för frasen det bästa lånet får du alltså en högre affiliateintäkter, vilket medför att din webbsida blir värd mer pengar.

Läs mer: Processen med mål att att konvertera fler besökare kallas för konverteringsoptimering.

Men betald trafik via Google då - är inte det värt någonting?

Trafik du betalar för via webbsidor som Facebook och Google är inte värd många kronor. Om den nya ägaren inte vill lägga pengar på att annonsera, och sajten har noll i icke-betald trafik, då blir det svårt för den nästkommande ägaren att tjäna pengar.

I det fallet måste den nya ägaren satsa hårt på att beställa SEO-optimerade texter för att ens kunna få lite organisk trafik. Den nya ägaren måste även tänka på att det tar lång tid innan man syns på Google.

Om du har tillgång till Ahrefs är det en god idé att ta dig till översikten och se vad som står under fliken “Trafikvärde”. Där får du en uppskattning av vad den organiska trafiken från sökmotorer är värd per månad för den webbsida du granskar.

Uträkningen är en uppskattning på vad du skulle behövt betala för att annonsera på Google för exakt samma söktermer.

Som du ser nedan har Kreditkortguiden.se ett högt trafikvärde. Det finns nämligen mycket pengar att tjäna inom affiliate marketing.

statistik for kreditkortguidens webbsida via SEO verktyget ahrefs

2. En ren länkprofil ger en högre värdering

Vem som helst kan skaffa länkar från länkkataloger, kommentarsfält och illa skötta PBN-nätverk (det finns faktiskt även bra PBN-nätverk). Att ägna sig åt white hat SEO i stället för black hat SEO är alltså en bra idé. Främst då din webbsida blir värd mer pengar om du inte väljer att ta “den enkla vägen” och köpa smutsiga länkar, alternativt lägga till länkar själv i syfte att manipulera Googles algoritmer.

Lästips: Lär dig skillnaden mellan black hat SEO vs. white hat SEO

Att köpa länkar från webbsidor med mycket trafik och en ren länkprofil är en bra idé, för då ökar värdet på din webbsida. Men att bara fylla på länkprofilen med en massa black hat-länkar ska du passa dig för, då i princip alla som arbetar inom SEO kan särskilja en ren från en smutsig länkprofil.

Om du länkprofil är smutsig undrar köparen sannolikt: “Om hon inte haft koll på hur man bygger länkar, då kan jag nog räkna med att hon fuskat när det kommer till andra saker med.”

Google och andra sökmotorer “nollar”, eller oskadliggör smutsiga länkar mot din sida utan att du behöver göra någonting. Men trots det är det en stor risk att säljaren drar öronen åt sig och tycker att din webbsida är värd mindre pengar om du har en smutsig länkprofil.

3. En webbsida med högre ålder ger en högre värdering

Webbsidor som är under 2 år gamla är i regel inte värda så mycket pengar. Det tar ofta lång tid innan Google tar med din webbsida bland sökresultaten, så att vänta med försäljningen tills det att sajten fyllt minst 2 år är alltid en bra idé.

Utöver detta ska du se till att installera Google Analytics redan från dag ett. Om du gjort det kan du enkelt visa potentiella köpare att trafiken ökat månad för månad, i stället för att de ska behöva ta ditt ord på att det stämmer.

Värt att tänka på är att en webbsida som är 6 år gammal inte automatiskt är värd mer än en webbsida som är 2 år gammal. Detta då det bland annat är viktigt att säljaren kan visa på att den organiska trafiken ständigt ökar, för ingen vill köpa ett sjunkande skepp.

4. Mycket trafik från sociala medier och mejl ger en högre värdering

Om du kan visa på att köparen får en komplett e-postlista med många mottagare och som verkligen konverterar, då kommer e-postlistan medföra att du får mer pengar för din webbsida vid en försäljning.

Likaså kan många följare på Twitter eller Facebook medföra att din webbsida får en högre värdering. Men värt att tänka på är att du måste kunna visa att din webbsida får besökare från sociala medier till delsidor som faktiskt konverterar. Det gör du enkelt via Google Analytics.

Det är också värt att nämna att i princip alla köpare genomskådar säljare som skaffar sociala medie-följare via så kallade klickfarmar. Det räcker i regel att göra några stickprov för att se om följarna verkligen har något intresse av det innehåll säljaren publicerar på det sociala nätverket.

5. Få krävda arbetstimmar ger en högre värdering

Köparna vill i regel inte ha ett nytt heltidsjobb, utan är ofta ute efter en lättskött webbsida med stadigt ökande passiva inkomster.

Men vad händer om två webbsidor är likvärdiga på alla sätt och vis, bortsett från att den arbetstid som krävs skiljer sig?

Jo, då kommer köparen sannolikt räkna på vad hans egen tid är värd, och räkna bort det beloppet från hans bud.

Det mest effektiva sättet att dra ner på antalet krävda arbetstimmar är att automatisera så många arbetsuppgifter du kan, som till exempel outreach-kampanjer.

6. Om din webbsida är unik får den en högre värdering

Med att din webbsida är unik menar vi att andra personer inte bara ska kunna anlita en SEO-skribent och en webbdesigner och således skapa en nästan identisk webbsida. Din sajt ska alltså vara svår att efterapa.

Saker som gör att din webbsida räknas som unik inkluderar bland annat en stark tillbakalänksprofil, samarbeten med kända personer inom nischen och väl genomförda studier inom nischen som många seriösa medier väljer att uppmärksamma.

Ju fler saker du har som särskiljer din sajt från en nystartad sajt, desto mer är din webbsida värd.

Läs mer: Så fungerar entitesbaserad SEO

Räkneexempel på vad webbsidor kan vara värda

Alla webbsidor som nämns nedan är påhittade, och om det finns någon likhet med en befintlig webbsida ber vi om ursäkt.

Räkneexempel för “AffiliatePortalen”

Vad fiktiva sidan affiliateportalen kostar enligt

AffiliatePortalen har funnits i tre år. Sidan har haft en genomsnittlig intäkt på 6 600 kr per månad under det senaste året. Ägaren och säljaren kommer överens om ett försäljningspris på 22x månadsinkomsten. Försäljningspriset blir i detta fall alltså 145 200 kr (6600x22=145200).

Räkneexempel för “Kreditkortsfia”

Pris for fiktiv webbsida enligt

Kreditkortsfia är en stor sajt som funnits i cirka åtta år. Sajten har en genomsnittlig månadsinkomst på 12 900 kr, och webbsidan ses som en auktoritet inom branschen. Ägarna har bland annat publicerat intressanta undersökningar på sajten. De har utöver det en ren länkprofil och mycket organisk trafik.

Säljaren och köparen kommer i detta fall överens om ett försäljningspris på 45x månadsinkomsten. Försäljningssumman blir denna gång 580 500 kr (12900*45=580500).

Svar på vanligt ställda frågor

Är en sajt för en SEO-byrå värd mycket pengar?

Nej, en sajt för en SEO-byrå är oftast inte värd lika mycket pengar som en sajt inom exempelvis affiliate marketing. För att nämna ett exempel är det en dålig idé att köpa en redan etablerad SEO-byrå. Detta då de sannolikt har ett känt namn om SEO kopplat till sig, samt för att det krävs mycket jobb för att behålla befintliga kunder.

Varför väljer man att sälja sin webbsida?

Det är vanligt att säljaren helt enkelt inte har tid att driva webbsidan. Ibland kan en försäljning också bero på att säljaren vill “casha ut” för att således få betalt för all tid hon lagt ner på webbsidan. Det kan även vara så att säljaren inte vill riskera att nya algoritmuppdateringar för Google eller starka konkurrenter gör att sidan rankar sämre, och således blir värd mindre pengar.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.