Det är en bra idé att skaffa en webbsida. Men vad kostar en webbsida egentligen, vad är det som gör att priset skiljer sig och hur vet du hur mycket du behöver spendera för att få en bra webbsida?
Dessa frågor och fler svarar vi på i denna artikel.
En webbsida kostar i regel mellan cirka 7 000 och 30 000 kr. En hemsida med normal komplexitet kostar omkring 20 000 kr, men om du behöver avancerade funktioner kommer din webbsida kosta mer än så. En mycket enkel webbsida kan du få för cirka 5 000 kr.
Nedan berättar vi om de viktigaste faktorerna som påverkar priset för din webbsida.
Ju fler delsidor din webbsida ska ha, desto dyrare blir webbsidan. Den största anledningen till det är att en webbsida med fler delsidor också kräver fler arbetade timmar av webbdesignern.
Men det blir även dyrare för webbyrån att lagra en webbsida med fler delsidor, vilket även det påverkar det pris du betalar.
En annan viktig faktor som påverkar priset är det antal funktioner som webbsidan ska ha, och så även funktionernas komplexitet. Enklare funktioner såsom bildspel kan du i regel få för några hundralappar extra. men funktioner för e-handel är betydligt dyrare att införa.
Om du idag inte har en logotyp för din företagswebbsida är det en bra idé att låta webbyrån ta fram en logotyp åt dig. Det är nämligen så att färgerna (paletten) i logotypen idealt ska finnas med i webbsidans färgval, så om du vill inkludera en egen logo är det bra om du visar upp den från början.
Det är vanligt att behöva betala en underhållskostnad på minst cirka 500 kr per månad för sin webbsida. I underhållet inkluderas nästan alltid backup varje dag och så även skydd mot hackare.
Support är lite av ett måste att få tillgång till. Inte minst då det enkelt kan uppstå felmeddelanden på din webbsida när viktiga tillägg uppdateras. Det är vanligt att en viss mängd supporttimmar inkluderas i underhållsplanen, och att timmar utöver det kostar omkring 800 kr/timme.
Sökmotoroptimering är konsten att få din webbsida att ranka högt upp på sökmotorernas resultatsidor. Det finns många delar som är viktiga inom sökmotoroptimering, och SEO-optimering av webbsidan är en av dessa.
Du ska nämligen ställa krav på att din webbsida ska laddas snabbt och att du ska kunna anpassa saker som SEO-titlar och SEO-beskrivningar.
Idealt ska webbyrån själv erbjuda SEO-relaterade tjänster, men om så inte är fallet kommer de rekommendera en extern SEO-byrå för det.
Kostnaden för SEO är svår att sätta en exakt siffra på, den beror helt enkelt på vad du behöver inom SEO och hur stora krav du har.
Webbyrån kan i princip alltid använda dina egna bilder som du själv tagit, men det bästa är om webbyrån har en fotograf som klarar av att ta professionella bilder och att skapa professionella videor.
Det är även vanligt att webbyråer erbjuder foton från en bildbank. Att få bilder från en bildbank till sin webbsida är bra av många anledningar, däribland för att bilderna är kostnadsfria för dig som beställer webbsidan och för att bilderna är professionellt tagna och bearbetade.
Värt att tänka på är att det inte är lönt att "snåla in" på bilderna på din webbsida. Tänk dig själv hur ful och oseriös en webbsida med suddiga bilder är. Så satsa på att komplettera din webbsida med vältagna bilder som beskriver din verksamhet på ett effektivt sätt.
Att skriva sina egna texter för webbsidan är fullt möjligt, och ibland är det en acceptabel idé då du som företagsägare känner ditt företag bäst. Men du ska samtidigt tänka på att det bästa i princip alltid är att anlita en SEO-skribent som skriver texterna åt dig.
En av de viktigaste anledningarna till att anlita en SEO-skribent är att du får professionellt framarbetade texter som ger din webbsida maximala möjligheter att ranka bra på Google.
Två andra viktiga anledningar är att du kan fokusera på kärnverksamheten och att du får mycket för pengarna. Värt att veta är att SEO-optimerade texter är det viktigaste som finns inom SEO, för utan bra texter kan du inte heller ranka bra på Google.
Alla webbsidor behöver ett SSL-certifikat (kallas även HTTPS-certifikat), det vill säga ett krypteringscertifikat som medför att din webbsida är säker. Du ska aldrig behöva betala extra för ett SSL-certifikat för då blir du sannolikt lurad.
Ett domännamn kostar i regel omkring 130 kr per år, och ett webbhotell kostar oftast cirka 150 kr per månad. Att ha ett domännamn (tex. https://seo-texter.se) är ett måste, och du behöver även ha ett webbhotell för att din webbsida ska kunna synas på internet.
Då det finns särskilt många webbyråer som utvecklar mot WordPress är det oftast smartast att beställa en webbsida i WordPress. Det finns också "hemmabyggda" webbsidor, och webbsidor i andra sidbyggare såsom Shopify, Joomla och Drupal.
Men som sagt, WordPress är generellt den bästa vägen att gå. Då får du en gratis sidbyggare och betalar bara för hosting och utveckling, och eventuella mertjänster du köper såsom tillägg och fotografi etcetera.
Nedan ser du vad du får för pengarna om du väljer att beställa en webbsida hos oss. Kontakta oss gärna för att få veta mer.