Vad är egentligen ett white paper, och vad ska du tänka på när du skriver ett white paper? Dessa frågor och fler svarar vi på i den här artikeln.
Vad är egentligen ett white paper, och vad ska du tänka på när du skriver ett white paper?
Dessa frågor och fler svarar vi på i den här artikeln.
Vad är ett white paper?
Ett white paper är ett väl genomarbetat dokument som såväl potentiella som befintliga kunder ska få ta del av. En viktig regel är att white papers ska vara mer förtroendeingivande än vanlig marknadsföring. Du ska inte heller använda ett allt för säljande språk utan i stället väcka intresse.
Tips: Hos oss på SEO-texter.se kan du beställa allt ifrån white papers till SEO-anpassade blogginlägg.
Exempel på ett white bra paper
PostNords white paper är precis som ett bra white paper ska vara. Det innehåller unik information som främst personer som arbetar inom branschen har vetskap om. PostNord har i detta fall alltså skapat ett white paper som på ett logiskt sätt förklarar hur deras verksamhet fungerar för läsarna.
7 tips på hur du skriver ett bra white paper
Målgruppsanpassa texten. Det är viktigt att du tar reda på vilken målgrupp du skriver mot. Bara då kan du kan identifiera relevanta problem och ge lösningsförslag.
Ett white paper bör vara mer än 10 A4-sidor långt. När du skriver ett white paper måste du vara specifik men samtidigt ta upp många saker, vilket medför att 10 A4-sidor ofta ses som en minimilängd.
Inkludera en beskrivande inledning. Om du inkluderar en sammanfattande och beskrivande inledning får alla möjlighet att greppa innehållet i ditt white paper. Även de som egentligen inte har tid att läsa det.
Ditt white paper måste vara värdeskapande. Om ditt white paper inte skapar något värde, då är det sannolikt att få väljer att uppge sin e-postadress för att få tillgång till det. Inkludera därför många värdefulla råd och tips som läsarna sannolikt uppskattar.
Korrekturläs texten flera gånger. Som vi förtydligar i vår informationsartikel om korrekturläsning eliminerar du såväl stavfel som särskrivningar när du kontrollerar textmaterialet i efterhand.
Låt någon annan läsa ditt white paper innan publicering. Då får du vetskap om det är någonting som exempelvis är oklart eller irrelevant.
Avsluta ditt white paper med att erbjuda hjälp. Om ditt mål har varit att sälja en produkt, förtydliga då i avslutningen att din produkt löser de problem som du tog upp i ditt white paper. Värt att notera är att du inte ska använda en säljande ton, utan förtydliga att ditt företag hjälper till på ett logiskt och naturligt sätt.