Du gör inte fel om du publicerar olika typer av textmaterial som antingen sidor eller som inlägg. Men sanningen är att det finns skillnader som du ska veta om för att kunna göra ett informerat val gällande om en sida eller ett inlägg passar bäst för det material du ska publicera.
Nedan pratar vi mer om de skillnader som precis nämnts i större detalj.
Inlägg uppdateras i regel relativt ofta, medan textmaterial som finns på sidor i princip aldrig uppdateras. Det är alltså en bra idé att öronmärka sina sidor för innehåll som är tidlöst, medan inläggen ska vara mer färska och redo för att få sig en snabb innehållsuppdatering.
För att nämna ett exempel är vår kontakta oss-sida en regelrätt sida, och inte ett inlägg.
När du publicerar någonting som en sida finns det inget automatiskt sätt att berätta vem som ligger bakom materialet, vilket är en klar begränsning. Men när det kommer till inlägg slipper besökarna chansa, för där är det nämligen enkelt att berätta vem som skrivit det material som publicerats.
Tips: När du skapar länkbete är det en god idé att publicera det som ett inlägg.
Du kan traditionellt sett inte märka upp sidor med taggar och kategorier, men det är inte svårt att märka upp inlägg med just det. Att använda sig av taggar och kategorier är inte ett måste, men samtidigt en bra idé för att Google och andra stora sökmotorer ska förstå vad din webbplats handlar om.
Inlägg kan traditionellt sett delas till sociala medie-sajter på ett enkelt sätt via diverse tillägg såsom Social Warfare. Sidor kan däremot sällan delas då i princip inga publiceringssystem erbjuder den funktionaliteten.
Utöver detta kan du ofta låta dina besökare dela inlägg via RSS samt låta dem kommentera inlägg, medan dessa funktioner sällan fungerar när du publicerar någonting som en sida.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!