Rage bait eller outrage bait är artiklar som spelar på folks känslor med mål att göra dem förbannade. Denna typ av innehåll är ofta av relativt dålig kvalitet då djupa reportage och spännande slutsatser sällan behövs för att kunna skriva outrage bait-artiklar som upprör.
Det är enkelt att tjäna pengar på folk som blir arga, främst då arga personer beter sig precis som marknadsförarna vill. När läsarna blir arga delar de i princip alltid artikeln, de kommenterar även i hög utsträckning och de besöker i regel samma artikel om och om igen.
Som sajten Smithsonian förtydligar är ilska en stark känsla. Personer som blir arga blir pigga samt uppjagade, och får andra som tycker likadant att känna på samma sätt. De människor som är mest mottagliga för rage bait är i regel missnöjda med saker inom politiken.
I princip alla webbsidor med nyhetsartiklar skriver rage bait-material ibland med syfte att engagera läsarna och locka till fler klick. Att en konservativ online-tidning väljer att skriva en artikel där könsneutrala toaletter förlöjligas och kritiseras är ett exempel på rage bait på nyhetssidor.
Det beror på. Du ska inte vrida och vända på källmaterialet för att skapa frustration hos läsarna, men ibland väcker även välskrivna artiklar ilska och det är helt okej. Som tumregel är det en dålig idé att skriva rage bait-material om du behöver spinna på sanningen.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!
Dessa artiklar kan ge din webbsida fler tillbakalänkar och således en högre ranking på Google. Några av de största anledningarna till att rage bait inte är länkbetesmaterial är att de artiklarna ofta är känslostyrda och sällan välskrivna med unika och spännande fakta.
Läs mer: Lär dig allt om hur du skriver länkbetesartiklar.
Evergreen content är innehåll som i princip aldrig blir mindre värt med tiden. Anledningen till att rage bait sällan betraktas som evergreen content är att det materialet ofta bara gör läsarna arga för stunden.
Personer som gillar att läsa rage bait-artiklar hittar i regel nytt att bli arga på efter någon dag. Då glöms det tidigare materialet bort, vilket medför att trafiken uteblir.
Läs mer: Lär dig allt om hur du skriver evergreen content-material.