seo texter logo

Så fungerar det med kanoniska taggar

Vad är en kanonisk tagg, varför använder man kanoniska taggar och vilken nytta gör de? Dessa frågor och fler svarar vi på i den här guiden.

Vad är en kanonisk tagg?

En kanonisk tagg (caninical tag) är HTML-kod som berättar vilken URL som har "det rätta materialet" så att sökmotorer förstår att andra URL:er med samma eller likvärdigt material inte är viktiga. Med kanoniska taggar säger du alltså: "Här finns det rätta materialet!" till Google.

Så ser en kanonisk tagg ut i kod

Kanoniska taggar ser ut enligt nedan i ren HTML-kod:

<link rel=“canonical” href=“https://exempelsida.se/exempel-artikel/” />

Men vad betyder de olika delarna i kodsträngen?

Jo:

  • link rel=“canonical” säger; snart kommer en kanonisk länk som pekar mot rätt version av materialet.
  • href=“https://exempelsida.se/exempel-artikel/ säger; exakt denna URL har den rätta versionen av materialet.

Varför är det viktigt att använda kanoniska taggar?

Det är viktigt då Google således vet:

  • Vilken version av webbsidan som ska indexeras.
  • Vilken version av webbsidan som ska ranka på Google.
  • Vilken version av webbsidan som ska få all länkkraft.

Att använda kanoniska taggar är också viktigt för att du ska undvika att ha duplicerat innehåll på din webbsida. Din webbsida har nämligen en genomsökningsbudget att förhålla sig till, så Google vill inte slösa pengar på att söka igenom en massa URL:er med samma innehåll om de inte måste.

Exempel på när du ska använda kanoniska taggar

Potentiellt problem med duplicerat innehåll hos oss

När du tar dig till vår webbsida ser du den som "https://seo-texter.se/".

Det är perfekt, precis så ska det vara.

Men sökmotorerna kan också se andra versioner av webbsidan, såsom:

  • https://seo-texter.se
  • www.seo-texter.se

Och det kan visa sig vara problematiskt.

OBS! Värt att veta är att vi använder WordPress tillsammans med SEO-tillägget Rank Math som ser till att alltid peka mot rätt URL (själv-kanonisera). Det ovanstående är alltså inte något problem för oss.

Anvand garna wordpress tillsammans med ett bra SEO tillagg

Potentiellt problem med duplicerat innehåll hos en e-butik

Webbutiker som exempelvis säljer kläder har alltid egentlig produktsida som de vill ranka på:

  • https://kladjattensuper.se/trojamedkatt

Den URL:en kan i vissa fall förändras beroende på vilken storlek besökarna väljer:

  • https://kladjattensuper.se/trojamedkatt/?size=xl
  • https://kladjattensuper.se/trojamedkatt/?size=m

Eller beroende på vilken färg (och storlek) besökarna väljer:

  • https://kladjattensuper.se/trojamedkatt/?size=xl&color=red
  • https://kladjattensuper.se/trojamedkatt/?size=m&color=blue

Här måste du göra det enkelt för Google och peka ut den URL som ska ranka och få all länkkraft, vilket du alltså gör med hjälp av en canonical tag.

4 tips för hur du ska använda kanoniska taggar

1. Använd absoluta URL:er

Att använda absoluta URL:er, alltså hela URL:er är best practice när det kommer till kanoniska taggar.

Du ska alltså ha den här strukturen när du skapar kanoniska taggar:

<link rel=“canonical” href=“https://exempelsida.se/skjortor/” />

I stället för den här strukturen:

<link rel=“canonical” href=“/skjortor/” />

Men du måste inte använda absoluta URL:er när du skapar kanoniska taggar. Taggen kommer förmodligen fungera ändå, men du ska samtidigt använda absoluta URL:er om du vill vara 100 % säker på att du gör rätt och således slipper problem i framtiden.

2. Använd små bokstäver

Det är i princip omöjligt att publicera URL:er med stora bokstäver. Detta då det webbhotell du använder dig av sannolikt "tvingar dig" att ha små bokstäver i dina URL:er. Men i undantagsfall kan du använda stora bokstäver när du skapar kanoniserande taggar, men om du gör det får du problem. Så gör inte det.

OBS! Om du använder WordPress tillsammans med Yoast eller Rank Math kan du (som standard) inte ha stora bokstäver i dina URL:er. Du är tekniskt möjligt att ha stora bokstäver i dina URL:er i WordPress med hjälp av PHP-kod eller tillägg, men pilla inte med det där så slipper du framtida trubbel.

3. Använd rätt domän

Om din webbsida är skyddad med https ska den kanoniserade URL:en så ut så här:

<link rel=“canonical” href=“https://exempelsida.se/skjortor/” />

Men om du i stället bara använder http (gör inte det) ska den kanoniserande URL:en se ut så här:

<link rel=“canonical” href=“https://exempelsida.se/skjortor/” />

4. Använd en tagg per sida

Som Google själva säger får du bara ha en canonical-tagg per sida. Om du lägger till fler canonical-taggar än så kommer Google ignorera alla canonical-taggar du lagt till.

OBS! Om du använder WordPress tillsammans med Yoast eller Rank Math kan du inte lägga till fler än en canonical-tagg per sida.

5. Kanonisera tillbaka till rätt version av din sida

Det är en bra idé att själv-kanonisera tillbaka till den rätta versionen av dina URL:er. Så om du har en artikel med denna URL: https://exempelsida.se/

Då ska den kanoniska taggen se ut så här om du vill själv-kanonisera: <link rel=“canonical” href=“https://exempelsida.se” />

OBS! Om du använder WordPress tillsammans med Yoast eller Rank Math behöver du inte själv-kanonisera för det sker då per automatik.

Så gör du för att skapa kanoniserande taggar

Att skapa kanoniserande taggar i WordPress

Skaffa ett bra SEO-tillägg för WordPress såsom Yoast eller Rank Math. Vi rekommenderar i första hand Rank Math då de ger dig tillgång till alla funktioner som är viktiga utan att du behöver betala för det.

Om du använder Rank Math, ta dig till "Advanced" och välj därefter "Canonical URL" för att lägga till en kanonisering.

Kanoniska taggar med Rank Math

Exakt samma tillvägagångssätt gäller för Yoast; ta dig till "Advanced" och välj därefter "Canonical URL" för att lägga till en kanonisk URL.

Som vi tidigare sagt själv-kanoniserar både Yoast och Rank Math, så det behöver du inte tänka på.

Att skapa kanoniserande taggar i Shopify

Om du använder Shopify behöver du inte lägga till självrefererande kanoniska URL:er. För att lägga till egna kanoniska taggar måste du däremot göra ändringar i template-filen .liquid. Hur det går till kan du läsa i Shopifys forum.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.