UX-writing handlar om att du skapar text som underlättar användningen av en digital tjänst såsom en landningssida till en webbsida eller en applikation. När du arbetar med UX-writing är det viktigt att du är tydlig, och med så få ord som möjligt ger användaren en knuff i rätt riktning.
Man kan alltså säga att en person som arbetar med UX-writing ska se till att användaren förstår vad UX-designen vill förmedla.
Läs mer: Därför är det viktigt att ta reda på sökarens avsikt inom SEO.
Personer som arbetar som UX-writers jobbar ofta i så kallade UX-team, där det är vanligt att både UX-designers och UX-writers inkluderas. Tillsammans arbetar teamet för att skapa begripliga och lättanvända applikationer samt webbsidor som användarna faktiskt vill besöka och har nytta av.
IBM, Samsung, HBO och Spotify är 4 arbetsplatser där det garanterat arbetar UX-writers.
En UX-writer är inte samma sak som en copywriter. En copywriter skriver i regel texter som ska väcka intresse och konvertera, vilket går emot UX-writerns syfte, det vill säga att skriva texter som guidar användaren. Värt att notera är att en copywriter ofta kan ta på sig rollen som UX-writer.
En person som arbetar som content writer är däremot expert på att skriva SEO-optimerade texter som tas fram i informationssyfte, men inte i reklamsyfte.
Läs mer: Så skiljer sig en copywriter från en content writer
UX-design är en process där ett designteam ser till att en produkt är lättbegriplig och meningsfull. När du arbetar med UX-design samlar du ofta in fakta som berättar vad användarna vill ha, och sedan ser du och resten av arbetsgruppen till att produkten uppfyller alla designvillkor.
UX-designers tar alltså fram en snygg design, medan UX-writers bestämmer vad det ska stå på de exempelvis skyltar, knappar och call to action-sektioner som inkluderas i designen. Båda yrkesgrupper är alltså viktiga för att en hjälpsam och snygg digital produkt ska kunna tas fram.