Nedan pratar vi mer om de faktorer som precis nämnts i större detalj.
Du ska inte skriva texter med för långa stycken, och utöver det är det är en god idé att snabbt förklara vad stycket handlar om i den första meningen. Tumregeln säger att du inte ska skriva stycken med en teckenlängd på över 300, för att det inte ska bli jobbigt för besökaren att läsa.
Att svara på sökarens avsikt (search intent) är extremt viktigt när du ska skriva SEO-optimerade texter. Om du förstår vem den typiska läsaren är och vad hon vill ha reda på har du alla förutsättningar som krävs för att skriva ett riktigt bra blogginlägg.
Värt att notera är att det är en bra idé att svara på sökavsikten i den övre delen av blogginlägget, så att läsaren slipper scrolla ner för att få reda på den information han primärt är ute efter.
Det är en bra idé att använda sig av tabeller. Dels för att mycket fakta kan presenteras på ett kompakt och tydligt sätt, och dels för att tabeller bryter av annars ganska enformiga textstycken. Med informativa tabeller fångar du läsarens intresse på ett effektivt sätt.
Om du beskriver någonting som inte är relevant för blogginlägget är det en god idé att länka ut till en annan webbsida som ger ett mer komplett svar. Du ska inte länka ut till artiklar som svarar på samma fråga som ditt blogginlägg, för då ger du en konkurrerande artikel en skjuts på Google. Men sidospår som inte är värda att ta upp i detalj och inte konkurrerar med ditt artikelinnehåll kan lika gärna någon annan beskriva.
I en artikel eller ett blogginlägg där du beskriver de 10 bästa bilarna ska du alltså inte länka ut till en artikel som handlar om samma sak, såsom de 5 bästa bilarna. Det är i detta fall passande att länka ut till en informationsartikel om hur ventilerna rör på sig för att en bil ska kunna åka snabbt, i stället för att själv beskriva det i detalj.
Som rubriken är det en bra idé att kombinera långa meningar med korta meningar. De huvudsakliga anledningarna till det är att många korta meningar gör texten “ryckig”, medan för långa meningar gör texten svårläst. När du varierar längden på dina meningar får du alltså en lättläst text.
De personer som läser dina blogginlägg är ute efter att lära sig någonting, och/eller att uppleva någonting. Även om akademiska termer och moderna amerikanska förkortningar kan låta professionellt är det viktigast att läsaren faktiskt förstår vad du skriver och vill förmedla.
Läs mer: Så mycket text behöver ett blogginlägg.
När du använder sambandsord såsom därför, trots att och eftersom blir det lättare för läsaren att förstå vad artikeln handlar om. Med väl genomtänkta sambandsord guidas läsaren genom texten på ett effektivt och smart sätt.
Att korrekturläsa texten minst en gång är ett absolut måste. Den huvudsakliga anledningen till det är att text som innehåller grammatiska fel och/eller stavfel ofta uppfattas som amatörmässiga.
Det spelar ingen roll om textinnehållet är träffsäkert och väl genomtänkt, då stavfel och grammatiska misstag förstör läsarens intryck av texten. Värt att notera är att vi gärna korrekturläser dina texter mot ett konkurrenskraftigt pris.
Rubriker är ett smidigt verktyg som medför att du kan göra dina blogginlägg mer lättlästa. Med logiskt uppmärkta rubriker förstår läsaren sambanden, och värt att notera är att vissa läsare faktiskt bara läser rubrikerna.
Nedan hittar du en logiskt indelad rubrikstruktur:
Du kan presentera mycket information på ett tydligt sätt när du använder dig av listor och punktlistor. Utöver det bryter du av den vanliga brödtexten med någonting nytt, vilket innebär att texten blir lättare och mer inbjudande att läsa.
Om du har sökord som ska passas in i texten, se då till att inkludera dem på ett naturligt sätt. Du behöver alltså inte träffa sökorden exakt. En så kallad “partial match” räcker nämligen utmärkt.
Exempel: Bästa bil 2021 fungerar bättre som Den bästa bilen år 2021, och Virusskydd dator fungerar bättre som Virusskydd för din dator. Google förstår nämligen samband, vilket medför att en exakt träff på sökorden inte längre behövs vid en sökordsanalys.
Google och alla andra sökmotorer räknar inte ord, utan tar i stället hänsyn till informationsdensiteten och informationsrikedomen. Om du kan skriva ett kort blogginlägg som matchar sökarens intention har det en lika stor möjlighet att ranka jämfört med blogginlägg som är minst dubbelt så långa.
Alla orkar inte läsa en hel artikel, utan nöjer sig i stället med att läsa det viktigaste eller ibland bara rubrikerna. När du inkluderar det viktigaste materialet högst upp säkerställer du att läsaren får reda på det hon är ute efter.
Om läsaren måste scrolla för att få ett svar på det hon söker efter väljer hon förmodligen att leta efter en annan artikel i stället. Det vill säga en artikel som är mer välskriven och lättläst.
Många har säkert haft lärare som förtydligat att du ska uttrycka dig nyanserat, men inom SEO är det viktigare att vara tydlig. Besökaren undrar nämligen inte vad som förmodligen är rätt, utan vad som faktiskt är rätt. Att byta ut “bör” mot “ska” är i princip alltid en bra idé.
Exempel: Du bör inte äta för mycket socker för då kan du få diabetes typ 2.
Exempel 2: Du ska inte äta för mycket socker för då ökar du risken att få diabetes med X %.
Som du ser ovan är det andra exemplet mer tydligt, och utöver det får läsaren även ett mer detaljerat svar.
Läs mer: Så skriver du ett nyhetsbrev.
Ditt blogginlägg ska svara på sökarens avsikt, och inget mer. Om blogginläggets rubrik lyder “De 5 bästa återförsäljarna för Bitcoin”, då ska inlägget handla om just det. Att ta upp hur Bitcoin fungerar och vad Bitcoin är ska du undvika. Om möjligt, skriv artiklar om de ämnesområdena också, men internlänka ut till dem i stället.