Idealt ska ett blogginlägg innehålla mellan 2 100 och 2 400 ord, men så lite som 300 ord och så mycket som 5 600 ord kan också vara acceptabelt. Det viktigaste är att du svarar på sökavsikten, och inte skriver mer än vad du måste för att således undvika kannibalisering.
Som Hubspot förtydligar ska ett blogginlägg bestå av minst 300 ord för att det ens ska ha möjlighet att ranka på Google. Ett mindre antal ord kan vara en god idé om du exempelvis ska tipsa om de bästa fiskeplatserna i en specifik ort, då besökarna bara vill ta till sig svaret och efter det är nöjda.
För att ha en realistisk möjlighet att ranka bra på en svår sökfras måste du i regel publicera ett inlägg på minst 1 000 ord. Idealt ska ordmängden ligga på omkring 2 250 ord, men du ska samtidigt tänka på att det är densiteten av information och inte ordmängden som avgör hur bra artikeln rankar.
Tips: Vi på SEO-texter.se skriver gärna dina blogginlägg åt dig.
Så om du kan skriva en heltäckande artikel på 1 500 ord i stället för 2 250 ord, då ska du också göra det. En bra tumregel är i dessa fall att ett blogginlägg får vara så långt som det behöver vara. Behöver blogginlägget bara vara exempelvis 1 000 ord långt finns det ingen anledning att göra det längre än så.
Det är i princip aldrig en bra idé att överstiga en ordmängd på 5 600 ord. Den enda gången det är acceptabelt att överstiga den gränsen är om du skriver ett blogginlägg som ska generera leads, det vill säga konvertera. Som mest ska ett blogginlägg som har som mål att generera leads innehålla 8 200 ord.
Vi tycker inte du ska stirra dig blind på hur många ord ditt blogginlägg innehåller, utan i stället fokusera på att skapa ett lättläst blogginlägg. Det vill säga ett blogginlägg utan krångliga facktermer där du har som målsättning att svara på sökintentionen och inget mer än så.
Utöver detta är det viktigt att skapa unik text som inte kannibaliserar på övriga artiklar, samt att använda rubriker och underrubriker på ett korrekt sätt.
Webbsidan Billigaste-bredband.se vill ranka på sökfrasen billigt bredband. På landningssidan för deras webbsida har de skrivit ett inlägg på cirka 5 300 ord som i sin tur är välskrivet. Den viktigaste informationen finns tillgänglig högst upp, och de svarar på alla frågor besökaren kan tänkas ha.
Än så länge rankar inte den webbsidan på sida ett på Google. Men med en starkare länkprofil och mer innehåll som klustrats upp i ett innehållskluster kommer deras webbsida sannolikt ranka bättre i framtiden.