seo texter logo

Vad är lokal SEO egentligen?

Lokal SEO är viktigt! Det har du säkert hört. Men varför är lokal SEO viktigt, och hur lyckas du med lokal SEO? Det tar vi reda på nu.

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO handlar om att du optimerar din webbsida så att den rankar bra på specifika platser som till exempel Umeå, Nässjö eller Stockholm. Lokal SEO är alltså en underkategori inom begreppet SEO som är viktigt för att du och ditt varumärke ska synas lokalt, tex. i en viss stad.

Men hur lyckas du med lokal SEO?

Jo, för att lyckas måste du bevisa för Google att din webbsida är mer relevant och mer hjälpsam än de lokala konkurrenternas sajter. Ta del av de tips som vi ger dig nedan så kommer du maximera dina möjligheter att lyckas med lokal SEO.

Tips: Vill du att vi ska hjälpa dig med din lokala SEO genom att skriva SEO-optimerade texter? Då är det en bra idé att kontakta oss så pratar vi om saken.

4 tips för att lyckas med lokal SEO

  1. Skapa och konfigurera en Google My Business-profil.
  2. Försök ranka på alla viktiga lokala sökord.
  3. Skaffa starka länkar som pekar mot din företagswebbsida.
  4. Försök få bra recensioner från dina kunder.

Nedan berättar vi mer om de tips som precis nämnts i större detalj.

1. Skaffa en Google My Business-profil

Det tar oftast bara fem till tio minuter att skaffa en Google My Business-profil, och att göra så är det i särklass mest effektiva du kan göra för att lyckas med lokal SEO.

Granssnittet for Google My Business

Gör så här för att skapa och konfigurera din Google My Business-profil.

  1. Ta dig till Googles delsida för Google My Business
  2. Klicka på “Hantera nu” och logga in med verksamhetens Google-konto. Alltså inte ditt personliga Google-konto, då det är en dålig idé att knyta ett personligt Google-konto till sitt eget företag.
  3. Följ de instruktioner som Google ger dig.

Då konfigurationsförloppet ofta ändras, och då inställningsalternativen för Google My Business är så pass självförklarande är det ineffektivt att ge dig en steg för steg-guide. Vi tänker i stället ge dig ett flertal tips som du ska ha i åtanke när du konfigurerar din Google My Business-profil.

  1. Lägg till rätt öppettider. Personer som ser din My Business-profil kommer inte besöka ditt företag om de tror att du har stängt. Du får samtidigt fler besökare om du väljer att berätta när kunderna faktiskt kan besöka din verksamhet. Så lägg till rätt öppettider, det tar bara några sekunder.
  2. Lägg till bilder och logotyper. Att lägga till en snygg logotyp för ditt företag som syns i SERPen, och att lägga till vältagna bilder som visar vad din verksamhet gör är en bra idé. Då får ditt företag i genomsnitt 35 % mer klick enligt Google.
  3. Uppge var ditt företag finns. Genom att uppge var du har din verksamhet blir du mer synlig på Google i det området utan att du behöver göra någonting.
  4. Lägg till din webbsida. Det är skrämmande vanligt att företagsägare glömmer att lägga till webbadressen för sitt företag i Google My Business. Vi på SEO-texter får 20 % av våra besök från den länk vi lagt till på Google My Business. Av den anledningen bör även du välja att lägga till en länk för din företagswebbsida på ditt Google My Business-konto.

Som du ser nedan har vi på SEO-texter en egen Google My Business-sida som till och med rankar lokalt på de konkurrensutsatta orden “Seo texter, SEO-texter med flera”. Vi har alltså fått mängder av gratis organisk trafik bara genom att skapa en Google My Business-profil, samt genom att konfigurera den på rätt sätt.

SEO texters mybusiness profil via googles sokmotor

Läs mer: Så fungerar teknisk SEO.

2. Försök ranka på lokala sökord

För att få en bättre lokal synlighet på Google måste du se till att ranka på lokala sökord. Om du har en hantverkarfirma i Stockholm ska du försöka ranka på alla lokala termer som hör till din verksamhet.

Att försöka ranka på “hantverkare” och “hantverkare i Stockholm” är ju en självklarhet. Men vad ska du försöka ranka på mer egentligen?

Jo, det första du kan göra är att ta dig till SEO-verktyget Ahrefs, för att därefter söka på “Hantverkare Stockholm” och välja “Matchande termer”. Du får du upp en lista på sökord som sannolikt är viktiga att ranka på.

Hantverkare i Stockholm sokning via ahrefs

Som du ser ovan är “hantverkare badrum stockholm” och “hantverkare småjobb stockholm” två populära ämnesområden. De ska du försöka ranka på genom att skriva mer kompakta och heltäckande artiklar än konkurrenternas, förslagsvis genom att använda dig av skyscraper technique.

Ahrefs är inte ett perfekt hjälpmedel inom lokal SEO, då de endast sammanställer sökmönster för hela Sverige och inte enbart lokala regioner såsom Stockholm. Men trots det kan Ahrefs ge dig en knuff åt rätt riktning.

För att hitta fler saker att skriva om, använd ditt sunda förnuft. Om du har en hantverksfirma i Stockholm som ofta arbetar med dränering, fasadrenovering och ombyggnation, då ska du också försöka ranka på de sökorden.

3. Skaffa starka länkar till din webbsida

Det finns fem bra sätt att skaffa starka länkar som får din webbsida att ranka lokalt.

  1. Köp länkar. Att köpa länkar från seriösa aktörer är en bra idé så länge sajterna har relevans, auktoritet och trafik.
  2. Byt länkar. Om du har starka webbsidor att byta med kan du få starka och relevanta tillbakalänkar om du väljer att byta länkar.
  3. Kartlägg vilka länkar de lokala konkurrenterna har. Det kan du göra genom att utföra en konkurrensanalys via Ahrefs.
  4. Be personer som skriver “best of”-artiklar att ta med ditt företag. Om någon exempelvis skriver en artikel om de bästa rörmokarna i Göteborg, och din rörmokarfirma inte finns med där, be då författaren att inkludera ditt företag. Att skicka med några bilder och grundläggande information om ditt företag är en bra idé för att lyckas med denna taktik.
  5. Lägg till ditt företag på Eniro och Hitta.se. Länkarna är nofollow, men de fungerar samtidigt bra för att driva trafik mot din företagswebbsida.

4. Se till att dina kunder väljer att recensera ditt företag

Det är idag Google-betyg som är de recensioner som väger tyngst inom lokal SEO. Du ska därför försöka få dina kunder att recensera ditt företag med hjälp av sina Google-konton.

Personer som ger betyg pa natet

Men hur skaffar du fler recensioner till din företagswebbsida?

Du får inte köpa recensioner, byta dig till recensioner eller på annat sätt lura någon att recensera ditt företag. Dessa regler kan du läsa mer om på Googles delsida om best practice för att få fler recensioner.

Värt att lägga till är att många företag fuskar. Många svenska bilfirmor lägger till en “transaktionsavgift” på cirka 500 kronor som kunden slipper betala om hon ger företaget fem stjärnor i en Google-recension. Det finns även företag som lottar ut vinster till alla som ger företaget 5 stjärnor på Google.

Du kan idag inte göra någonting åt fuskarna, då Google inte bryr sig nämnvärt. Det enda du kan göra är att flagga uppenbart fejkade recensioner i förhoppning att Google tar bort dem, vilket de i princip aldrig gör.

Gör så här för att få fler (ärliga) recensioner på Google:

  1. Be kunden att recensera ditt företag. Om kunden inte vet om att du vill ha en recension på Google får du sällan det. Via din Google My Business-profil kan du skapa en direktlänk som kunden kan använda för att komma till recensionsdelen direkt, så hon slipper "krångla" för att ge dig en recension.
  2. Skicka med före- och efter-bilder. Om du exempelvis rekondat en bil, ta då före- och efter bilder och skicka dem till kunden samtidigt som du ber om en recension. I många fall väljer kunden att berömma ditt företag samtidigt som han laddar upp bilderna som ett bevis på att du faktiskt gjort ett bra jobb.

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.