Lokal SEO handlar om att du optimerar din webbsida så att den rankar bra på specifika platser som till exempel Umeå, Nässjö eller Stockholm. Lokal SEO är alltså en underkategori inom begreppet SEO som är viktigt för att du och ditt varumärke ska synas lokalt, tex. i en viss stad.
Jo, för att lyckas måste du bevisa för Google att din webbsida är mer relevant och mer hjälpsam än de lokala konkurrenternas sajter. Ta del av de tips som vi ger dig nedan så kommer du maximera dina möjligheter att lyckas med lokal SEO.
Tips: Vill du att vi ska hjälpa dig med din lokala SEO genom att skriva SEO-optimerade texter? Då är det en bra idé att kontakta oss så pratar vi om saken.
Nedan berättar vi mer om de tips som precis nämnts i större detalj.
Det tar oftast bara fem till tio minuter att skaffa en Google My Business-profil, och att göra så är det i särklass mest effektiva du kan göra för att lyckas med lokal SEO.
Gör så här för att skapa och konfigurera din Google My Business-profil.
Då konfigurationsförloppet ofta ändras, och då inställningsalternativen för Google My Business är så pass självförklarande är det ineffektivt att ge dig en steg för steg-guide. Vi tänker i stället ge dig ett flertal tips som du ska ha i åtanke när du konfigurerar din Google My Business-profil.
Som du ser nedan har vi på SEO-texter en egen Google My Business-sida som till och med rankar lokalt på de konkurrensutsatta orden “Seo texter, SEO-texter med flera”. Vi har alltså fått mängder av gratis organisk trafik bara genom att skapa en Google My Business-profil, samt genom att konfigurera den på rätt sätt.
Läs mer: Så fungerar teknisk SEO.
För att få en bättre lokal synlighet på Google måste du se till att ranka på lokala sökord. Om du har en hantverkarfirma i Stockholm ska du försöka ranka på alla lokala termer som hör till din verksamhet.
Att försöka ranka på “hantverkare” och “hantverkare i Stockholm” är ju en självklarhet. Men vad ska du försöka ranka på mer egentligen?
Jo, det första du kan göra är att ta dig till SEO-verktyget Ahrefs, för att därefter söka på “Hantverkare Stockholm” och välja “Matchande termer”. Du får du upp en lista på sökord som sannolikt är viktiga att ranka på.
Som du ser ovan är “hantverkare badrum stockholm” och “hantverkare småjobb stockholm” två populära ämnesområden. De ska du försöka ranka på genom att skriva mer kompakta och heltäckande artiklar än konkurrenternas, förslagsvis genom att använda dig av skyscraper technique.
Ahrefs är inte ett perfekt hjälpmedel inom lokal SEO, då de endast sammanställer sökmönster för hela Sverige och inte enbart lokala regioner såsom Stockholm. Men trots det kan Ahrefs ge dig en knuff åt rätt riktning.
För att hitta fler saker att skriva om, använd ditt sunda förnuft. Om du har en hantverksfirma i Stockholm som ofta arbetar med dränering, fasadrenovering och ombyggnation, då ska du också försöka ranka på de sökorden.
Det finns fem bra sätt att skaffa starka länkar som får din webbsida att ranka lokalt.
Det är idag Google-betyg som är de recensioner som väger tyngst inom lokal SEO. Du ska därför försöka få dina kunder att recensera ditt företag med hjälp av sina Google-konton.
Men hur skaffar du fler recensioner till din företagswebbsida?
Du får inte köpa recensioner, byta dig till recensioner eller på annat sätt lura någon att recensera ditt företag. Dessa regler kan du läsa mer om på Googles delsida om best practice för att få fler recensioner.
Värt att lägga till är att många företag fuskar. Många svenska bilfirmor lägger till en “transaktionsavgift” på cirka 500 kronor som kunden slipper betala om hon ger företaget fem stjärnor i en Google-recension. Det finns även företag som lottar ut vinster till alla som ger företaget 5 stjärnor på Google.
Du kan idag inte göra någonting åt fuskarna, då Google inte bryr sig nämnvärt. Det enda du kan göra är att flagga uppenbart fejkade recensioner i förhoppning att Google tar bort dem, vilket de i princip aldrig gör.
Gör så här för att få fler (ärliga) recensioner på Google:
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!