Nedan berättar vi om de misstag vi precis nämnt i större detalj.
Innan du skriver ett pressmeddelande måste du försäkra dig om två saker. För det första ska innehållet passa målgruppen, och för det andra måste pressmeddelandet ha ett nyhetsvärde. Bara för att företagsrepresentanten anser att händelsen har ett nyhetsvärde är det inte säkert att journalisterna håller med.
I detta fall kan det vara bra att prata med en utomstående, för att således försäkra dig om att nyheten är intressant och ger läsarna ett värde.
Ett väl skrivet pressmeddelande är inte mer än en A4-sida lång. Om du skriver ett för långt pressmeddelande finns det risk för att journalisterna inte orkar läsa hela pressreleasen. Så håll det kort, och tänk på att journalisterna kan nå dig via den kontaktinformation som inkluderas om de har några frågor.
Tips: Så skriver du ett perfekt pressmeddelande.
Ett pressmeddelande ska innehålla information om en nyhet eller en händelse, men inte mer än så. Om flera saker har hänt på en och samma gång, då är det en god idé att skriva flera pressreleaser. Att berätta om varje enskild händelse i ett och samma pressmeddelande är alltid en dålig idé.
Det är en bra idé att skicka ut pressmeddelandet mellan 9 och 11 på förmiddagen. Vid den tidpunkten har journalisterna i regel tid att gå igenom pressmeddelanden och besluta sig för om de ska publiceras eller inte.
Du ska undvika att skicka ut pressmeddelanden för sent, till exempel vid mellan 14 och 16, för då finns det en risk för att journalisterna har mycket att göra och således ignorerar ditt pressmeddelande.
En pressrelease ska handla om en nyhet, och inte om vad företaget gör rätt. Pressreleaser med för “säljigt” språk publiceras i princip aldrig, åtminstone inte innan personen som skickat det skrivit om det.
Tips: Läs mer om hur vi arbetar på SEO-texter.se.
När du skriver ett pressmeddelande är det en bra idé att länka till företagets webbsida, samt till artiklar som stärker din argumentation. De länkar som går till externa webbsidor måste dock förklara vad besökaren hamnar.
“Enligt Internetstiftelsen väljer 76 % att handla via mobilen” är en fullt godkänd länk. Att länka ut till kompisars bloggar i ett försök att göra deras webbsidor mer synliga på Google är alltid en dålig idé. Länkar till irrelevanta webbsidor ger ett oseriöst intryck som kan få journalisterna att vägra publicera pressreleasen.