Att lyckas med SEO inom mobil och telekom är en rejäl utmaning då det finns en stor konkurrens inom de områdena. Därför ger vi dig här 5 konkreta tips som ökar dina möjligheter att lyckas med dina SEO-insatser inom denna nisch.
Du ska alltid sträva efter att ge ett snabbt svar på läsarens fråga, alltså läsarens sökintention. Ifall du har en e-butik som köper in gamla mobiler ska du snabbt berätta hur det går till att skicka in sin mobil, vad det kostar och hur lång tid hela processen tar. Att ha med en videoförklaring är också en bra idé.
Så börja alltså med att ta med det som är viktigt att veta, och lite längre ner kan du ta med saker som är bra, men inte helt nödvändiga att veta ifall läsaren bara vill ha ett snabbt svar på sökintentionen.
Ju snabbare din webbsida laddas, desto bättre rankar din webbsida hos sökmotorerna. Skillnaden i ranking mellan att ha en snabb och en supersnabb webbsida är inte jättestor, men det viktigaste är att du inte har en långsam webbsida. En webbsida som är snabb laddas på "2–3 sekunder eller snabbare" enligt Google.
Ska din webbsida ha många artiklar är det bra att skapa ett eller flera innehållskluster. Sådana kluster innehåller en viktig artikel med svåra nyckelord såsom "köpa mobil". Artikeln ska i sin tur stärkas upp av mindre viktiga artiklar inom ungefär samma ämnesområde som internlänkar till den viktigaste delsidan.
Har din webbsida mycket bilder är det viktigt att du:
Att ha starka tillbakalänkar från relevanta webbsidor är en av de viktigaste rankingfaktorerna som finns. Så om du har en webbsida inom mobil och telekom är det viktigt att du skaffar relevanta tillbakalänkar från exempelvis mobiloperatörer, mobiltillverkare, teknikbloggar och hemelektronikkedjor.
SEO, eller sökmotoroptimering, är konsten att få sin webbsida att synas högt upp bland resultaten i sökmotorer såsom Google och Bing.
Ifall du har en webbsida inom mobil och telekom handlar SEO främst om att din webbsida ska synas högt upp bland sökresultaten för viktiga nyckelord såsom "köpa mobil", "sälja mobil" eller "bästa mobilabonnemang".
Läs gärna vår kompletta SEO-guide: Vad är SEO?
SEO är inte samma sak som SEM, som i sin tur handlar om att betala för att synas i sökmotorerna.
Som du ser nedan är det vanligt att betala för att synas för viktiga nyckelord inom mobil och telekom.
Mer om SEM kan du lära dig genom att läsa artikeln nedan.
Läs gärna vår guide: SEO och SEM – vad är skillnaden?