En SEO-titel är ett html-element som visar vad din artikel handlar om på sökmotorernas resultatsidor, eller SERP:en. SEO-titeln, som även kallas för meta-titeln eller SEO-rubriken ska vara såväl engagerande som beskrivande för att den ska räknas som lyckad.
Som du ser nedan har ekonomiportalerna Sambla och Enklare valt att använda sig av genomtänkta SEO-titlar.
Värt att tänka på är också att det finns metatitlar på sociala medie-plattformar såsom Twitter och Facebook.
SEO-jätten Ahrefs vet exempelvis hur man skriver bra SEO-titlar för Twitter.
H1-rubriker och SEO-rubriker är två helt olika html-taggar som finns på helt olika ställen.
En SEO-titel ser ut så här i html: <title>Jag är en SEO-titel</title> och en H1-rubrik ser ut så här i html: <h1>Jag är en H1-rubrik</h1>.
En annan viktig skillnad är att H1-rubriken finns på din webbsida..
.. medan SEO-titeln finns i SERP:en.
En bra SEO-titel ska ha en längd på mellan cirka 50 och 60 tecken. Mer specifikt räknar man längden på alla pixlar (ett "i" tar inte upp lika stor plats som ett "m"), men att ha en längd på mellan 50 och 60 tecken är samtidigt en bra tumregel att förhålla sig till.
Bra SEO-verktyg såsom Rank Math kan hjälpa dig skriva en SEO-titel med en lagom längd:
Men om du inte använder dig av WordPress fungerar online-verktyg såsom SERPSim minst lika bra.
Det är människor som ska klicka på dina artiklar, och för att de ska göra det måste de förstå vad artikeln handlar om. Så tryck inte in får många nyckelord bara för sakens skull då det inte längre är 1995.
Om du har SEO-titlar som handlar om samma sak får du mindre organisk trafik från Google.
Alla sidor och artiklar ska ha en SEO-rubrik. Det tar ungefär 30 sekunder att skriva en bra SEO-rubrik, så den tiden är det värt att lägga ner när du vinner så pass mycket trafik på att skriva en SEO-titel enligt best practice.
Om SEO-titeln säger att du ska få lära dig rykta en häst medan H1-rubriken säger att du ska få lära dig mata en häst, då blir besökaren förvirrad och väljer sannolikt att trycka på bakåtknappen. När SEO-titeln och H1-rubriken däremot säger ungefär samma sak, då blir alla nöjda.
Många SEO-proffs anser att du ska skriva SEO-titlar med stora bokstäver på varje nytt ord, såsom "50 SEO-tips För Nybörjare". Det är också helt okej att använda stora bokstäver på hela ord om du vill förtydliga någonting, men håll dig borta från att skriva hela SEO-titeln med stora bokstäver.
Att lyda detta sjätte och sista skrivtips är knappast något måste. Men vi tycker samtidigt du ska veta att många anser att en stor bokstav i varje ord är en bra idé när du skriver SEO-titlar.
Vi säger att du äger en sajt med huvudtemat kreditkort och ska skriva en bra SEO-titel för en artikel där du jämför de bästa kreditkorten.
I detta fall är det en bra idé att satsa på nyckelordsfrasen "bästa kreditkortet" som i sin tur är en värdefull nyckelordsfras, som du ser nedan.
Då SEO-titeln får innehålla ganska många ord är det en bra idé att optimera för andra viktiga, men samtidigt relaterade nyckelord.
Kreditkortguiden har gjort detta på ett snyggt sätt, som du ser nedan.
De har bland annat optimerat SEO-titeln för fraser såsom:
Och får således trafik på många olika sökord.
När du skriver din SEO-rubrik är det viktigt att du förtydligar vad som är unikt.
Det är alltså bra att förtydliga:
När du använder dig av parenteser får din SEO-titel mer uppmärksamhet på SERP:en, vilket medför att många klickar på din artikel så att din webbsida får mer trafik från de bästa sökmotorerna.
Ett bra exempel på detta är: SEO-tips för nybörjare [55 perfekta exempel!]
Om du vill ranka högt på ett visst nyckelord eller en nyckelordsfras, då ska du se till att det viktigaste nyckelordet syns först.
Ett bra exempel på detta är: Jämför kreditkort - De bästa kreditkorten 2022 [Kortio]
Kreditkortguidens exempel är minst lika genomtänkt: Kreditkort → Jämför kort och hitta det bästa kreditkortet 2022
När du skriver det viktigaste ordet först ser du till att:
Om Google inte tycker att din SEO-titel är någonting att ha, då skriver de om den åt dig. De vanligaste anledningarna till att Google väljer att skriva om dina SEO-titlar är om de inte beskriver vad artikeln handlar om på ett träffsäkert sätt, samt om du glömt att uppge en SEO-titel.
Vi förutsätter att 10 webbsidor valt att länka tillbaka till din artikel. Om majoriteten av webbsidorna länkar med ankartexten "bästa kreditkort", då tror Google sannolikt att din artikel handlar om just det.
Det är inte säkert att Google skriver om din SEO-titel bara för att folk döper ankartexter på ett visst sätt, men en viss påverkan har denna faktor trots allt.
Om du ser till att:
Då har Google sannolikt ingen anledning att skriva om SEO-rubriken.
Du kan söka på din artikel på Google, men det smidigaste är att kontrollera många artiklar på samma gång.
Det kan du göra med verktyg såsom SEOWL:s Google Title Rewrite Checker och ToTheWebs mätverktyg.
Nedan ser du hur ToTheWebs verktyg fungerar.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!