seo texter logo

10 tips för att välja rätt SEO byrå

I denna artikel berättar Nils Fridlund från Sunbird om 10 tips du borde använda dig av för att välja rätt SEO-byrå.

Här får vi 10 tips från en SEO byrå om vad ni ska kolla på inför val av leverantör. De första fem tipsen handlar om vad byrån bör kunna och de sista fem tipsen är exempel på vanliga fallgropar av blandad karaktär.

Innan vi börjar

Detta inlägg är från SEO-specialisten Nils Fridlund som driver SEO-byrån Sunbird. På Sunbird får ni en SEO-optimerad hemsida med skräddarsydd webbdesign och utveckling i WordPress.

Sunbird är verksamt i hela Sverige, huvudkontoret är i Malmö - och majoriteten av våra SEO kunder finns i Skåne och Göteborg.

Karl Rosqvist, det vill säga den person som driver SEO-texter.se, är mycket glad över att Nils valt att dela med sig av sina erfarenheter i SEO-bloggen. Ta gärna del av hans råd för han har många år bakom sig inom SEO-branschen.

Detta inlagg ar skrivet av Nils Fridlund pa Sunbird

De 5 viktigaste aspekterna er SEO byrå måste behärska

SEO är ingen exakt vetenskap så det finns inte alltid konsensus i branschen. Konsensus handlar ofta inte om det är en rankingfaktor utan snarare hur viktig den är och hur Google kommer se på den i framtiden.

Det finns fem primära fokusområden som skiljer sig åt. När ni får er SEO offert, kolla gärna upp vilket arbete som ingår. Här går vi igenom vad vi gärna vill se från en bra byrå.

1. Content

Content handlar om att skapa nya landningssidor och blogginlägg. Att skapa landningssidor för sökord är i regel ett krav för att ranka på sökord så alla byråer gör detta.

Fråga också hur de jobbar med texter och vem som skriver. Tänk på att texterna måste upp på er hemsida så kan ni inte stå bakom det byrån skriver blir det svårt att förbättra den organiska trafiken.

Driver ni ett företag inom ett ämne fler kan skriva om - då kan byrån ofta vara till stor hjälp. Om det snarare är komplext bör ni vara inställda på att hjälpa till, skriva själv eller sänka ribban.

SEO och content marketing kan tangera en hel del. När SEOn blir så pass mogen att de primära landningssidorna är färdiga bör det finnas en plan för att integrera SEO med er content marketing.

Prata ihop er om nu och framtiden. Se antingen tidigare texter SEO-byrån skrivit eller be om en demotext för er.

2. Teknik

Inte alla byråer har utvecklare eller teknisk kunskap för hur er hemsida är byggd. Om de inte fakturerar för det och ni redan har en bra lösning är allt som det ska. Men du som kund vill inte komma i kläm mellan SEO-specialisterna och webbyrån som skyller eventuella brister och/eller tillkortakommanden på varandra.

Ta reda på hur långt ansvaret sträcker sig för varje part och vad som ingår i offerterna.

Här kommer exempel på saker som kan vara oklart gällande vem som gör vad:

  • Förbättra laddningstiden
  • Justera felaktig HTML kodning
  • Implementera sitemap
  • Skapa nya landningssidor när lämplig saknas
  • Brutna internlänkar
  • 301-redirects
  • Skapa användare
  • Lägga upp innehåll

Listan kan göras lång. Poängen är att ni inte vill hamna i kläm. Så sätt förväntningarna innan ni börjar så saker inte landar på er.

Vem lagger till nya anvandare egentligen

3. Användarvänlighet

SEO handlar inte bara om att ranka på viktiga sökord. När användaren landar på er hemsida ska det bli ett sälj.

Ni bör höra er för hur byrån ser på detta. Det ni vill höra är att de har en klar strategi för hur det ska gå till.

Bra användarvänlighet (låg bounce rate, mindre pogo-sticking, bra time-on-site etc.) hjälper er dessutom att förbättra era placeringar på Google.

Även om ni har en grafiker internt eller annan webbyrå som kan webbdesign bör det finnas en plan för hur de hanterar detta.

4. Länkar

Vissa SEO byråer har ett stort fokus på externa länkar. Från det att ett par landningssidor är färdiga pågår ett kontinuerligt länkande från sidor med varierande kvalité.

Länkar är absolut en del av konsensus om vad som fungerar för att förbättra organiska placeringar. Men detta område är också ett av de mer omtalade.

Förr fungerade de flesta länkarna och de ökade rankingen. Nu är det i regel enbart kvalitativa länkar som fungerar så tydligt.

Ni bör kolla med SEO-byrån ni pratar om hur de jobbar med detta. Har de ett eget nätverk behöver ni få se exempel på detta.

Inte sällan blandas alla möjliga ämnen på dessa hemsidor och syftet med hemsidan är otydligt. Google blir smartare och dessa kommer sluta fungera om de inte redan gjort det.

Det vi hade velat se är att byrån kan få tag på hemsidor med ett riktigt syfte i er bransch.

SEO-länkar kan vara helt nödvändigt för att vinna i de fall konkurrensen är för hög. Men det är en fallande faktor och handlar mindre om länk och mer om varumärket.

Vi hade undvikit en SEO byrå vars fokus var kvantitet och generella länkar. Om ni ska köpa länkar eller få tag på länkar på annat sätt ska de vara relevanta och bra.

5. Omnämningar och branding

Google älskar bra varumärken. I slutändan handlar Googles sökmotor om att deras kunder ska vara nöjda. Bra företag och pålitliga källor är en viktig del i Googles algoritm.

Omnämningar och branding är i SEO-världen besläktat med länkar som kan göras som ett gemensamt arbete.

Att er SEO byrå ska ansvara för er branding är inte rätt förväntningar. Däremot ska det finnas en plan för de delar som SEO ansvarar för och hur teamet jobbar med de som ansvarar för varumärket oavsett om det är ni eller en extern partner som sköter det.

Exempelvis bör byrån kunna städa upp felaktiga omnämningar. Vanligt är att man har gamla adresser på företagslistor.

5 blandade tips inför val av SEO-byrå

Här kommer fem tips du bör kolla upp innan du väljer byrå.

6. Tidigare uppdrag och omdömen

Tidigare uppdrag och omdömen kan vara svåra att tolka då dessa är enkla att vinkla. Vi hade kollat på antalet positiva omdömen och lyckade cases. När antalet lyckade case ökar, blir det också mer sannolikt att dessa är genuina.

Det ni också bör kolla på är vilka typer av kunder som varit nöjda med dem och vad de säger. Om det är liknande företag som ert och de omdömena säger stämmer in på vad ni söker är det också ett bra tecken.

Sakerstall att SEO eller webbyran har nojda kunder

Bildkälla: https://sunbird.se/referenser/

7. Priser och villkor i SEO offerten

Priserna och villkoren kan verkligen skilja sig mellan leverantörer. Här är några snabba tips på vad ni bör kolla på i SEO offerten:

  • Bindningstid: Akta er för långa bindningstider. Om ni ändå måste ha bindningstid, lägg till en prövoperiod på 3-6 månader i avtalet.
  • Vad är det för uppsägningstid? Ha detta bestämt på förhand.
  • Vad händer om ni säger upp? Säkerställ så inte allt som är gjort tas bort.
  • Finns begränsningar på antalet sökord? Vi avråder starkt från detta. Att det finns ett initialt fokus för att bedöma resultat är fullt rimligt. Men att sätta ett tak på er potential inom SEO är ofta fel väg att gå.
  • Pris: Ingår allt? Tillkommer något för text, länkar eller utveckling?

8. Teamet

Utgå inte från att ni kommer jobba med personen ni pratar med. Det är ofta en eller flera personer som jobbar med eran SEO.

Dessa kompetenser bör ni säkerställa finns. En person kan helt klart kunna fler av dessa:

Growth - Någon som förstår sig på affärer och tillväxt, gärna med kreativitet.

Analys - En person som kan analys och spårning.

SEO-specialist - En person som gör de månatliga SEO-optimeringarna.

Content writer eller copywriter - Är ofta samma person som ovan. Men om ni inte vill skriva all text själva bör ni säkerställa att någon på SEO-byrån kan skriva bra text.

Ett starkt plus är om de också kan utveckling i det CMS ni använder. Har ni exempelvis WordPress och SEO-byrån har en WordPress-utvecklare kan den hjälpa er med viss teknisk SEO optimering.

Sakerstall att SEO byran har det kunnande som kravs

9. Erfarenhet och kunskap

SEO är mycket mer än att ranka på enskilda sökord. I slutändan handlar det om att förstå vilka insatser som ger bäst resultat.

Ju större och mer komplex hemsida ni har desto viktigare blir också de erfarenheter som SEO-byrån har.

I mindre och lättare cases finns det fördelar med att ha en hungrig SEO-specialist snarare än en trött senior som gjort det förut och tycker att det är för enkelt.

Tänk på att i svårare nischer är erfarenhet och kunskap avgörande för att vinna. För det finns enbart en förstaplacering.

10. Magkänsla

Slutligen: Underskatta inte magkänslan. Får ni en bra magkänsla av personen ni pratar med, och stämmer det personen säger överens med vad ni hört från andra brukar det vara en bra signal.

Verkar det dock för bra för att vara sant är det ofta det. SEO är ingen snabb lösning på er försäljning eller leadsgenerering.

Det är den långsiktiga horisonten och den initiala barriären som också är dess största fördel. När ni väl fått momentum kommer inte konkurrenter så enkelt gå om er.

Avslutande ord

Vi hoppas att detta ger er lite mer kött på benen inför samtalet med potentiella leverantörer.

I slutändan tror vi att det är bäst att SEO-byrån får visa färg genom en provperiod eller att ni kör igång utan bindningstid.

Självklart hjälper vi på Sunbird er gärna. Detta är de punkter vi genuint tror måste sitta för att ni ska vara nöjda. I slutändan är det resultatet som räknas och på vägen kan man ha det lite trevligt.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.