Zero Click-sökningar (zero click searches eller nollklickssökningar) är sökningar där sökmotorsanvändaren inte klickar på något sökresultat. Idag är ungefär 50 % av alla Google-sökningar nollklickssökningar, vilket påverkar både webbsideägare och Google på märkbara sätt.
En hög andel Zero Click-sökningar är dåligt för dig som webbsideägare men desto bättre för Google, vilket vi förtydligar nedan.
Det uppskattar användarna vilket innebär att populariteten för Google ökar. Men webbsideägare förlorar samtidigt på detta då i princip ingen klickar på de organiska sökresultaten efter att de fått ett snabbt svar av Google.
Detta då få besökare klickar på de organiska sökresultaten. Att skicka iväg sina användare till organiska sökresultat är en ren förlustaffär för Google, så det slipper de gärna.
Värt att tänka på är samtidigt att Google förmodligen vill hitta en lämplig mellanväg. Det vill säga en SERP som är användarvänlig för de som söker men som samtidigt ger webbsideägarna bra med trafik.
Ett exempel på en tänkbar mellanväg är featured snippets. När ett sådant SERP-element visas får besökaren ett snabbt svar samtidigt som den artikel som "vunnit" Google-utdraget får särskilt mycket trafik.
Googles kunskapspanel (eller kunskapsgraf) är ett av de mest informationsrika SERP-element som Google har. Idag är det omkring 40 % av alla Google-sökningar (på desktop) som resulterar i en kunskapspanel, som i sin tur leder till färre klick i SERP:en.
Upplysning: Enligt Ahrefs får en Googlesökning på "Katt" i genomsnitt 0,33 klick per sökning. Andelen zero click-sökningar är alltså minst 67 % (tänk på att samma sökare kan klicka på flera resultat).
De sökare som får en svarsbox av Google frågar ofta saker såsom:
De frågar alltså relativt enkla frågor som Google kan ge dem ett kort och exakt svar på. Det är extremt svårt att få organiska klick på sökningar där Google visar upp svarsboxar, och detta då Google inte ger besökarna någon anledning att klicka på de organiska sökresultaten.
Upplysning: Enligt Ahrefs får en Googlesökning på "huvudstad Norge" i genomsnitt noll (eller så nära noll man kan komma) klick per sökning. Andelen zero click-sökningar är alltså nära 100 %.
När Google-användare söker på konkurrensutsatta nyckelord visas i regel annonser, eller sponsrade länkar upp. De betalda resultaten tar alltså klick från de organiska sökresultaten, vilket medför att din webbsida får färre organiska klick. Summa summarum ökar alltså andelen organiska zero click-sökningar.
När Google ger sökarna ett direkt svar eller har många annonser i SERP:en leder det till att din webbsida får mindre organisk trafik. Men det finns sätt att tackla detta. Ett av dessa sätt är att du satsar mer på att försöka ranka på long tail-nyckelord, det vill säga längre nyckelordsfraser med lite mindre trafik.
Ett annat sätt är att skriva fler artiklar med en informativ sökintention. Alltså en sökintention som innebär att sökaren bara vill ha information om någonting, och sannolikt inte vill köpa någonting.
Det bästa med informativa sökintentioner är att SERP:en är mindre konkurrensutsatt, samt att sökarna är mer benägna att klicka på de organiska sökresultaten på SERP:en.