Nedan berättar vi om alla faktorer vi precis nämnt.
Det finns AI-verktyg som fungerar på ungefär samma sätt som sökmotorer. För att nämna ett exempel kan AI-verktyget ChatGPT svara på i princip alla frågor som en sökmotor kan svara på. Sökmotorn Bing har till och med ett AI-verktyg inbyggt i sin sökmotor.
Som du ser nedan kan Bing svara på saker som hur man sparar pengar till kontantinsatsen för sitt hus.
Trenden betyder att AI-hjälpmedel har börjat konkurrera med sökmotorerna om att locka till sig besökare, och att AI-hjälpmedel håller på att bli en naturlig del av de sökmotorer som redan finns.
Samtidigt är det lätt att tänka att Bing är en rätt dålig sökmotor, och att de försöker hoppa på AI-tåget tidigt i ett försök att få ett försprång mot den stora konkurrenten Google inom fältet AI.
Trenden betyder att det är viktigare än någonsin att skapa riktigt bra material på din webbsida som AI-verktygen inte klarar av att ge sina användare. I korthet ska du ge ett snabbt svar på sökintentionen och se till att besökaren får ett snabbt och exakt svar på det hon vill ha reda på.
Som ett exempel går det nämna casino-webbsidor såsom Betsafe och deras delsida om slots. Där finns inget AI-innehåll utan innehåll som är skrivit av människor. Hade de börjat publicera en massa AI-texter på sina delsidor skulle de inte ranka alls lika bra som de gör nu.
De AI-verktyg som finns idag skriver artiklar av högre kvalitet än tidigare. Det gör att vem som helst kan be en AI-tjänst att skriva sina bloggartiklar och få text av en allt ifrån medioker till acceptabel kvalitet.
Fast värt att tänka på är att inget AI-verktyg är i närheten av lika bra som en människa som lärt sig skriva bra SEO-texter.
Trenden betyder att personer som inte jobbar med SEO kommer publicera mycket stora mängder text på internet som är av rätt dålig kvalitet, som Google "tvingas" indexera. Det leder i sin tur till att bloggar med högre kvalitet på sitt innehåll tvingas vänta på att få sitt innehåll indexerat.
Som motmedel på denna trend måste du skriva texter som är så pass bra att AI-verktygen inte klarar av att konkurrera med dig. Det sätter krav på att du bland annat måste behärska faktainhämtninig och mer avancerade skrivtekniker såsom skyscraper technique.
Inom SEO-branschen har man i minst 10 år sagt att röstsökningar kommer slå igenom nästa år. Nu är det nästa år, och röstökningarna är fortfarande rätt få till antalet.
Men oavsett vad vi tycker och tror ökar röstökningarna i frekvens, så det kan man inte förneka.
Trenden betyder att det är viktigare än förut att optimera sitt innehåll på ett sätt som gör att man syns i de röstsökningar som görs på internet.
Det bästa du kan göra för att få din webbsida bra optimerad för röstsök är att ge besökarna ett snabbt och enkelt svar på sökintentionen i alla artiklar du skriver. Att anpassa alla artiklar enligt bästa praxis för att få utvalda utdrag är också en bra idé.
Allt fler internetanvändare bildsöker, och sanningen är också att bildsökningarna blivit mer träffsäkra och mer tekniskt avancerade än tidigare. Idag kan både Google och Bing identifiera bilder du laddar upp eller tar kort på, och berätta vad det är.
Här nedan visar vi en bild från Bings bildsökfunktion som de har byggt in i deras sökmotor.
I takt med att fler internetanvändare bildsöker är det viktigt att du optimerar dina bilder på ett sätt som sökmotorerna gillar.
Denna trend betyder att det är viktigare än tidigare att:
Allt fler sökmotoranvändare vill ha videosvar i stället för vanliga textsvar. Det har sökmotorer såsom Google uppmärksammat, och de visar ofta videosvar på olika sökningar som tidigare hade textsvar.
Här nedan ser du att många sökare föredrar videosvar på sökfrasen "hur byter man bilbatteri?".
Video-SEO-trenden betyder att du tjänar mer än tidigare på att ha en video i din bloggartikel.
Att du idealt ska ha med en video i viktiga artiklar för att således få mer trafik på viktiga sökord. En video passar förstås inte in i alla artiklar, men som tumregel ökar trafiken om du lägger till en riktigt bra video.
Om du inte har någon större budget kan du bädda in videor som andra skapat via exempelvis Youtube. Men mest tjänar du på att göra din egen video som du kapitelindelar, beskriver i text (CC) och anpassar enligt bästa praxis inom video-SEO.
Om du gör din egen video är det också en bra idé att förtydliga att videon tillhör din webbsida genom att ha med din webbsidas logga i videon.
Google har under flera år sagt att du ska skapa innehåll som är hjälpfullt. Med det menar de främst unikt och lättläst innehåll som skapar värde.
Den betyder att du tjänar mer än tidigare på att vara en auktoritet inom din nisch som ger läsarna snabba och träffsäkra svar på sina sökintentioner.
Den betyder att du tjänar särskilt mycket på att:
Att ha en webbsida som laddas snabbt har varit viktigt under många år, men numera är denna faktor extra viktig. Core Web Vitals kommer i mars 2024 få en ny faktor som kallas Interaction to Next Paint (INP) som ersätter First Input Delay (FID).
Det nya värdet som kommer vara superviktigt 2024, alltså INP, handlar om hur lång tid det tar för din webbsida att "läsa klart" det innehåll som krävs för att besökaren kan göra det han ska på sidan, exempelvis trycka på en knapp eller titta på en bild.
Denna trend betyder att det är viktigare än tidigare att ha en snabbladdad webbsida.
För att ta ett exempel: inom nischerna casino och ekonomi, där konkurrensen är enorm, är i princip alla webbsidor snabbladdade. För om man har en snabbladdad webbsida inom de nischerna syns man inte då konkurrensen är så pass tuff.
Säkerställ först att din webbsida uppfyller de krav som finns hos Googles mättjänst Core Web Vitals, och inte minst INP när den faktorn blir viktig. Därefter fixar du till eventuella fel, antingen själv eller med hjälp av en utvecklare.
En laddningstid på mellan 2 0ch 3 sekunder är generellt tillräckligt bra, men för varje tiondels sekund du förkortar laddtiden, desto fler besökare får du från Google och andra sökmotorer.