seo texter logo

Bucket brigades och två till bra skrivtekniker inom SEO!

Vad är en bucket brigade och hur fungerar den? Utöver det, vilka skrivtekniker kan du komplettera bucket brigade-tänket med? Det svarar vi på nu!

Vad är en bucket brigade inom copywriting?

En bucket brigade är en skrivteknik inom copywriting som fungerar bra för att få personer att stanna på din webbsida. Man kan säga att en bucket brigade är en skrivteknik som bryggar samman ord och fraser så att de artiklar du skriver blir mer intressanta att läsa.

OBS: Värt att notera är att svenska synonymer för bucket brigade inkluderar langningskedja, brandkedja och hinkbrigad. Det engelska uttrycket är dock så pass utbrett att vi använder det i stället för de svenska begreppen.

Exempel på när olika bucket brigades-fraser passar

1. När som helst

  • Har jag din uppmärksamhet nu...?
  • Ok, jag förstår hur du tänker men...?
  • Fundera på det jag sagt en stund och...?
  • Vi förstår hur du känner dig, men...?
  • Jo det stämmer faktiskt, men...?
  • Men vad betyder det där då...?
  • Tänk så här i stället...?
  • Och bäst av allt...?
  • När kommer de goda nyheterna egentligen...?
  • Det stämmer faktiskt...?
  • Å andra sidan...?
  • Och som om inte det vore nog...?

2. I början av inledningen

  • Vill du lära dig hur du...?
  • Tänk dig hur det skulle vara om du...?
  • Har du någon gång känt att...?
  • Har du undrat varför...?

3. I slutet av inledningen

  • Då kör vi i gång...?
  • Då tar vi en titt på det här i större detalj...?
  • Häng med så förklarar vi allt du behöver veta om...?
  • Precis här under berättar vi allt om...?

4. I sammanfattnings-delen

  • Sammanfattningsvis...?
  • Då sammanfattar vi...?
  • Kortfattat är det så att...?

4 fördelar med bucket brigades

  1. Besökarna stannar längre på din webbsida.
  2. Dina artiklar får ett bättre flyt. Detta då du lägger till smarta och mjuka hopp mellan olika delar av artikeln.
  3. Besökaren känner att han för en bra kontakt med dig som skribent.
  4. Besökaren förstår innehållet på ett bättre sätt.

Läs mer: Så skriver du hej och hej då på engelska.

Komplettera bucket brigades med APP-metoden

APP-metoden har tre delar; Agree (håll med), Promise (lova) och Preview (ge en förhandstitt).

Men varför ska du använda dig av den egentligen?

Jo, för att denna metod passar perfekt för att du ska få fler besökare att läsa hela artikeln. Och när du väl lyckas med det rankar du bättre på Google då "dwell time" är en rankingfaktor.

Nedan upplyser vi dig om hur varje del av APP-metoden fungerar.

APP metoden

Agree (håll med)

Här kan du exempelvis förtydliga att du tycker att någonting är svårt, såsom "Jag har själv kämpat med att synas på Google...?"

Du ska alltså hålla med besökaren på olika sätt och säga saker som:

  • Det är svårt att deklarera, men...?
  • Vissa kan bara sätta sig på en häst och förstå hur man gör, men för många är det faktiskt svårt att rida...?

Och så vidare.

Promise (lova)

Nu ska du försäkra besökaren om att du har en lösning på hennes problem.

Här kan du skriva saker som: "När jag började använde de knep vi listar i artikeln rankade jag genast bättre på Google...?"

Promise (ge en förhandstitt)

Nu ska du övertyga besökaren om att din artikel ger henne all hjälp hon behöver, det vill säga att artikeln är komplett.

Här kan du exempelvis visa upp de viktigaste sakerna i listform, såsom:

"

  • Använd rätt nyckelord.
  • Genomför sökordsanalyser.
  • Skaffa fler tillbakalänkar.

"

Komplettera bucket brigades med en bra rubrikstruktur

Det är en bra idé att bryta av all brödtext med en bra rubrikstruktur, alltså att använda H2:or och H3:or vid rätt tillfällen. Det är också fördelaktigt att använda många numrerade listor och punktlistor, för de bryter också av brödtexten på ett snyggt sätt.

Värt att tänka på är att många besökare bara läser rubrikerna eller kanske någon punktlista, så av den anledningen är det särskilt viktigt att bryta av brödtexten på ett smart sätt.

Läs mer: Så fungerar skrivtekniken storytelling.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.