Med genomsökningsbudget (crawl budget) menas hur många sidor på din webbsida som Google söker igenom inom en viss tid. Din genomsökningsbudget påverkas främst av hur snabb webbserver din webbsida har, och hur många starka tillbakalänkar din webbsida fått.
Du rankar inte högre på SERP:en bara för att Google söker igenom din webbsida på ett snabbt sätt. Men samtidigt, om Google söker igenom din webbsida med en snigels hastighet går du miste om viktig trafik som i många fall kan ge dig starka tillbakalänkar.
Ta en titt på bilden nedan så får du reda på hur Google söker igenom och rankar ditt innehåll.
Det kostar pengar för Google att söka igenom allt innehåll på webben, så av den anledningen vill de bara söka igenom och ranka webbsidor som ger användarna någonting som är av nytta.
Google belönar därför bra webbsidor med en hög genomsökningsbudget medan de "bestraffar" dåliga webbsidor men en låg eller obefintlig genomsökningsbudget.
Ja, och vid dessa tillfällen är det extra viktigt att ha koll på din genomsökningsbudget:
Hur du gör för att få en högre genomsökningsbudget pratar vi om lite längre ned i artikeln.
Hur snabbt och hur ofta Google söker igenom din webbsida ser du i Google Search Console, och närmare bestämt vid delsidan Crawl Stats Report.
I det gränssnitt du kommer till kan du bland annat bland annat ta reda på:
Google söker i regel igenom alla sidor på din webbplats, men sidor som har många tillbakalänkar och mycket trafik får i princip alltid extra hög prioritet. Detta medan delsidor som har färre tillbakalänkar och som sällan uppdateras i regel inte söks igenom alls lika ofta.
Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis tog upp i större detalj.
För att Google ska kunna söka igenom din webbsida på ett effektivt sätt är det viktigt att de har en bra (som i snabb) uppkoppling mot din webbserver. Så om din webbserver är snabb får du ofta en högre genomsökningsbudget och vice versa.
Om din webbsida har många tillbakalänkar, alltså en stark tillbakalänksprofil är det ett tecken på att många uppskattar innehållet.
Och när många uppskattar innehållet på din webbsida tänker Google; "det var som attan, många verkar gilla sajten så nu är viktigt att vi söker igenom den så ofta vi kan så att vi alltid visar upp de bästa sökresultaten."
Såväl Google som dina besökare uppskattar när du internlänkar på rätt sätt. En ideal internlänkning medför att Google förstår vad din webbsida handlar om samtidigt som besökarna kan navigera på ett enkelt sätt på din webbsida.
Den största anledningen till att Google ökar på genomsökningsbudgeten för webbsidor med bra internlänkning är att de ser dem som användarvänliga och väl strukturerade.
Google vill inte slösa resurser (och pengar) på att söka igenom webbsidor som har en massa HTTPS-statuskoder såsom "404 - sidan kunde inte hittas". Om du har få eller inga brutna länkar tänker Google: "aha, den här webbsidan verkar ha koll på läget, så här lönar det sig sannolikt att ge den en hög genomsökningsbudget".
När du uppdaterar dina artiklar med en tät frekvens tänker Google; "ojdå, denna webbsida verkar erbjuda färskt material, då ska vi se till att söka igenom den snabbt så att våra användare alltid får den senaste och bästa versionen av sidans material".
Ja, det kan du, men det ska du inte göra. Som du ser nedan vill Google själva bestämma hur snabbt de söker igenom din webbsida, och det ska du låta dem göra.
Men om du vill gå emot vårt råd kan du ta dig till Rate Limiter for Google Search Console och justera ned genomsökningshastigheten.
Den enda anledningen till att sakta ned genomsökningshastigheten är om din server börjar gå på knä av Googles alla genomsökningsrobotar. Men det är samtidigt inte ett problem, utan någonting du ska känna dig hedrad över samtidigt som du ökar på serverkapaciteten för din webbsida.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!