seo texter logo

Vad är länkbete?

Vad är en länkbetesartikel egentligen, och hur skriver du en länkbetesartikel på rätt sätt? Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

Länkbete är material som är så pass bra att folk väljer att länka till det. Denna typ av material är alltså såväl unikt som värdeskapande. Snygg infografik, långa guider, interaktivt innehåll (såsom quiz och räknare av olika slag) och videor är alla typiska exempel på länkbetesmaterial.

4 steg för att skapa länkbete

  1. Se till att skapa värde för besökaren.
  2. Se till att materialet framkallar en känsla hos besökaren.
  3. Se till att materialet presenteras på ett snyggt sätt.
  4. Se till att materialet har ett nyhetsvärde.

Nedan berättar vi mer om de steg som precis nämnts i större detalj.

En person som fiskar efter lankar i en sjo

1. Det är viktigt att skapa värde för besökaren

Du behöver inte fråga dig: Hur långt behöver mitt inlägg vara för att kunna räknas som en bra länkbetesartikel? Vad måste jag ta upp, och hur ska jag “smalna av” artikeln på bästa sätt?

Strunta i det den här gången.

Tänk i stället: Vad är det som gör min artikel unik? Det vill säga; skapar min artikel eller mitt material ett unikt värde som ingen annan erbjuder? Om ja, då är du på god väg att skriva en bra länkbetesartikel.

Med detta menar vi att en väl underbyggd undersökning som presenteras på ett snyggt sätt är mer värdeskapande än en välskriven artikel på 10 000+ ord.

Vi (och förmodligen du med) skulle alltså hellre länka till en undersökning om svenskar och spelmissbruk, jämfört med en artikel om hur man spelar på online-casino. Även om online-casino-artikeln är hur välskriven som helst finns det samtidigt 100+ likvärdiga artiklar, så det unika värdet finns inte.

Det kommer leda till att undersökningen får massor av länkar, medan casino-sajten sannolikt blir tvungen att köpa länkar av en SEO-byrå för att kunna ranka bra på Google.

Läs mer: Det är en dålig idé att skaffa länkar via en länkkatalog.

2. Det är viktigt att besökaren känner någonting

Om du drar ett roligt skämt kommer den som lyssnar på det förmodligen berätta det för sina kompisar, och efter ett tag har i princip alla hört skämtet.

Exakt samma sak är det med humoristiskt och roligt länkbetesmaterial.

Artikeln behöver inte nödvändigtvis vara rolig, men så länge materialet åtminstone väcker någon sorts känsla hos besökaren har du gjort ett bra jobb.

En länkbetesartikel som gör läsaren arg, imponerad eller överraskad kan också fungera minst lika bra som länkbetesmaterial som är humoristiskt.

Tumregeln säger här; ju fler typer av känslor du väcker hos besökaren, desto bättre.

Läs mer: Så får du mer trafik till din webbsida.

Man som fiskar vid en sjo

3. Det är viktigt att materialet är snyggt

För att en besökare ska välja att länka till dina artiklar måste de gå igenom nedanstående fyrastegsprocess:

  1. Besökaren ska hitta materialet för första gången.
  2. Besökaren ska ta del av materialet.
  3. Besökaren ska fatta tycke för materialet.
  4. Besökaren ska välja att länka till materialet.

Men vad händer om materialet inte är särskilt visuellt snyggt?

Jo, då händer det ofta att besökaren inte väljer att ta del av materialet. Du bommar alltså steg 2. I förlängningen betyder det att du kan gå miste om en länk, så se till att göra din länkbetesartikel så snygg och genomtänkt du bara kan.

4. Det är viktigt att materialet har ett nyhetsvärde

Om du vill ha länkar från stora medier såsom Expressen, Aftonbladet, Feber.se eller Sweclockers, då är det ett måste att din länkbetesartikel har ett nyhetsvärde.

Det är vanligt att personer som skapar länkbetesmaterial väljer att ta upp ett ämne som är populärt samt omdebatterat, och blanda in sitt varumärke i det.

En artikel med temat: “De bästa skatteavdragen för personer med enskild firma [Årtal]” hade förmodligen fått många starka länkar mot sig.

Om en redovisningsfirma hade publicerat den artikeln hade de förmodligen även fått ett flertal nya kunder. Och då inte genom att annonsera på Google utan genom att ägna sig åt content marketing, som framställandet av länkbetesmaterial faktiskt inkluderas som.

2 sätt att promota ditt länkbete

  1. Informera dina läsare om att artikeln finns. Exempelvis genom att skicka ut ett nyhetsbrev.
  2. Informera nyhetspublikationer om att du publicerat ditt material. I detta fall ägnar du dig alltså åt outreach.

2 exempel på bra länkbetesartiklar

1. Internetstiftelsens årliga undersökning

Internetstiftelsens årliga undersökning om internetvanor är ett klassiskt exempel på bra länkbetesmaterial. Målet med deras undersökning är inte att “locka till sig” länkar, utan att i stället kartlägga, registrera och upplysa svenskar om hur våra internetvanor ser ut. Länkar får de dock i vilket fall.

Internetstiftelsens undersokningar ar alltid populara

Deras undersökning Svenskarna och Internet 2021 har idag över 180 starka dofollow-länkar enligt Ahrefs. Sannolikt då materialet uppfyller samtliga av de kriterier vi pratade om lite högre upp i artikeln.

2. Amazinggraffs “Så fungerar en motor”

Amazinggraffs har skapat en riktigt snygg webbsida där de beskriver hur en bilmotor fungerar på ett logiskt sätt, och in i minsta detalj

Amazinggraffs och deras sa fungerar en bilmotor artikel

Formatet är såväl unikt som snyggt, och då det rör sig om evergreen-innehåll (innehåll som inte tappar i värde över tid) kommer artikeln förmodligen får än fler länkar allt eftersom.

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.