Clickbait är vilseledande innehåll som skapats för att man ska få så många besökare som möjligt till sin webbsida. De som skriver clickbait-innehåll spelar ofta på känslor för att således tjäna pengar på exempelvis klick, konverteringar och annonsförsäljning.
Som du själv märker är det mer sannolikt att man väljer att stoppa upp en skruvmejsel i örat än att klicka på de tramsiga rubrikerna.
Clickbait är inte bra för din SEO. Google förstår nämligen att om saker såsom H1-rubriken, URL:en, metabeskrivningen och SEO-titeln inte kan kopplas samman med innehållet i brödtexten, då är det inte heller någon bra artikel du publicerat.
Om din webbsida gör sig känd för att lura in besökare med clickbait-rubriker kommer sannolikt ditt varumärkes rykte skadas i det långa loppet.
Att skriva clickbait på nätet är lika illa som om en bagare säger att alla limpor kostar 1 kr, sen när kunderna kommer var det tydligen bara den första limpan som kostade 1 kr, medan resten av limporna kostar 40 kr.
Bagaren får i det fallet många besökare, men i det långa loppet förlorar han på det. Detta då besökarna blir missnöjda och även berättar om sin tråkiga upplevelser till nära och bekanta, som även de väljer att undvika att handla hos bagaren i framtiden.
När besökarna märker att din artikel inte alls handlade om det du lovade, då trycker de på bakåtknappen. Den företeelsen kallas för att besökaren "studsar", vilket ökar studsfrekvensen som in sin tur är dåligt för din SEO.
När du skriver länkbetesmaterial är det fullt möjligt att få länkar från starka sajter. Men när du skriver clickbait-artiklar, då får du i regel inga tillbakalänkar alls. Alternativt får du tillbakalänkar från sajter som är av så pass dålig kvalitet att Google väljer att "nolla" de länkarna.
Clickbait-material är innehåll av låg kvalitet som i princip ingen vare sig vill läsa eller länka till. Det lönar sig helt enkelt inte att skriva clickbait-material då det är en kortsiktig taktik som Google har genomskådat för länge sedan.
Ett exempel på det är att Google numera skriver om metatitlar och SEO-titlar om de inte tycker att de beskriver vad artikeln handlar om. Så tumregeln säger alltså; både sökmotorer och besökare ogillar clickbait så skriv inte sådant material.
Artikelrubrikerna ska beskriva vad artikeln handlar om, och samtidigt vara så pass väl utformade att besökare som bara skummar igenom artikeln förstår vad författaren vill ha sagt.
SEO-rubriken (eller SEO-titeln) ska väcka sökarens intresse samtidigt som den beskriver vad din artikel handlar om.
De metabeskrivningar du hittar på SERP:en fungerar som en förlängning av SEO-rubriken, och ska även de beskriva vad artikeln handlar på ett träffsäkert sätt.
Personer som skriver clickbait-material försöker ofta få läsarna att stanna kvar så länge som möjligt genom att svara på rubrikfrågan långt ned i artikeln.
Men fungerar det?
Nej, det fungerar i princip aldrig, för om läsaren inte får ett snabbt svar studsar hon sannolikt vidare i vilket fall.
Så se till att göra besökarna nöjda genom att först svara på det alla vill veta för att efter det gå in mer på detaljer som inte alla besökare vill läsa om.
En av de saker som clickbait-artiklar inte gör är att svara på det besökarna vill ha reda på. Clickbait-artiklar svarar alltså inte på sökintentionen.
Det är viktigt att du snabbt svarar på sökintentionen för att ditt material ska ranka bra på Google, så se till att göra det.
Material som kallas för evergreen content blir inte gammalt. Det materialet får alltså ungefär lika många klick år efter år utan att du behöver uppdatera det.
Clickbait-artiklar kan däremot sällan klassas som evergreen content. Detta då de ofta handlar om saker som är trendiga just nu, och som i princip ingen bryr sig om efter något år.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!