Crawl budget (eller genomsökningsbudget) är ett begrepp som berättar hur många webbsidor sökmotorerna väljer att söka igenom på din webbsida. Faktorer som avgör vad din crawl budget ligger på inkluderar bland annat hur viktig din webbsida är samt hur snabb webbhosting du har.
Värt att tänka på är att du inte rankar bättre på SERP:en bara för att Google och alla andra stora sökmotorer väljer att indexera många, eller i bästa fall samtliga av de artiklar som finns på din sajt.
Men ibland kan det faktiskt vara bra att hålla koll på sin crawl budget, vilket vi förtydligar nedan.
Om du har en webbsida som är ny, inte har mycket trafik, har få tillbakalänkar och/eller material som inte uppdateras särskilt ofta, då är det en bra idé att tänka på din crawl budget. Om din webbsida däremot uppdateras ofta och är välbesökt behöver du i regel inte bry dig om din genomsökningsbudget.
Du kan kontrollera om Google söker igenom din webbsida genom att ta dig till Google Search Console och deras delsektion som heter crawl stats. Där kan du bland annat se hur ofta Googles robotar söker igenom din sajt, samt om det uppstått problem vid någon av genomsökningarna.
Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.
Många väljer att drifta sin webbsida med hjälp av ett delat webbhotell. Det är i regel inget fel på delade webbhotell, men de billigaste webbhotellspaketen är ofta långsamma vilket kan påverka din genomsökningsbudget på ett negativt sätt.
Men varför då egentligen?
Jo, för att Google laddar ned de resurser som krävs från ditt webbhotell för att således kunna söka igenom din sajt. Så om du har för långsam hosting, då hinner Google inte ladda ner alla resurser som krävs vilket medför att de artiklar du har på din webbsida inte indexeras lika snabbt.
Du kan öka din genomsökningsbudget genom att bygga länkar som pekar mot din webbsida. Starka tillbakalänkar från webbsidor med hög auktoritet är särskilt viktiga, för de indikerar att din webbsida är viktig nog att sökas igenom snabbt och regelbundet.
Tips: Att köpa länkar är också en bra idé.
Du ska även se till att internlänka på rätt sätt så att du inte får några orphan pages, det vill säga delsidor som inte har några internlänkar som pekar mot sig. När samtliga av dina artiklar "fästs ihop" med minst en internlänk blir det mycket enklare för sökmotorerna att "crawla" igenom din sajt.
Att fixa brutna länkar är en bra idé, för då behöver inte sökmotorerna slösa på genomsökningsbudgeten genom att följa länkar som inte leder någonstans. Det finns många bra SEO-verktyg som hjälper dig hitta brutna länkar, däribland Ahrefs.com.