seo texter logo

Crawl budget och dess betydelse för din SEO!

Crawl budget (eller genomsökningsbudget) är ett begrepp inom SEO. Men vad betyder det, och vad innebär begreppet? Det svarar vi på nu!

Vad är crawl budget?

Crawl budget (eller genomsökningsbudget) är ett begrepp som berättar hur många webbsidor sökmotorerna väljer att söka igenom på din webbsida. Faktorer som avgör vad din crawl budget ligger på inkluderar bland annat hur viktig din webbsida är samt hur snabb webbhosting du har.

Värt att tänka på är att du inte rankar bättre på SERP:en bara för att Google och alla andra stora sökmotorer väljer att indexera många, eller i bästa fall samtliga av de artiklar som finns på din sajt.

Men ibland kan det faktiskt vara bra att hålla koll på sin crawl budget, vilket vi förtydligar nedan.

När behöver du bry dig om din crawl budget?

Om du har en webbsida som är ny, inte har mycket trafik, har få tillbakalänkar och/eller material som inte uppdateras särskilt ofta, då är det en bra idé att tänka på din crawl budget. Om din webbsida däremot uppdateras ofta och är välbesökt behöver du i regel inte bry dig om din genomsökningsbudget.

Så kontrollerar du om Google söker igenom din webbsida

Du kan kontrollera om Google söker igenom din webbsida genom att ta dig till Google Search Console och deras delsektion som heter crawl stats. Där kan du bland annat se hur ofta Googles robotar söker igenom din sajt, samt om det uppstått problem vid någon av genomsökningarna.

Crawl request pa en webbsida via google analytics

Så får du Google att söka igenom din sajt snabbare och oftare

  1. Skaffa snabbare webbhosting.
  2. Internlänka på rätt sätt och skaffa starka tillbakalänkar.
  3. Fixa brutna länkar.

Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.

1. Att skaffa snabbare webbhosting

Många väljer att drifta sin webbsida med hjälp av ett delat webbhotell. Det är i regel inget fel på delade webbhotell, men de billigaste webbhotellspaketen är ofta långsamma vilket kan påverka din genomsökningsbudget på ett negativt sätt.

Men varför då egentligen?

Jo, för att Google laddar ned de resurser som krävs från ditt webbhotell för att således kunna söka igenom din sajt. Så om du har för långsam hosting, då hinner Google inte ladda ner alla resurser som krävs vilket medför att de artiklar du har på din webbsida inte indexeras lika snabbt.

Du kan oka din crawl budget genom att skaffa ett snabbare webbhotell

2. Att länka på rätt sätt och skaffa fler tillbakalänkar

Du kan öka din genomsökningsbudget genom att bygga länkar som pekar mot din webbsida. Starka tillbakalänkar från webbsidor med hög auktoritet är särskilt viktiga, för de indikerar att din webbsida är viktig nog att sökas igenom snabbt och regelbundet.

Tips: Att köpa länkar är också en bra idé.

Du ska även se till att internlänka på rätt sätt så att du inte får några orphan pages, det vill säga delsidor som inte har några internlänkar som pekar mot sig. När samtliga av dina artiklar "fästs ihop" med minst en internlänk blir det mycket enklare för sökmotorerna att "crawla" igenom din sajt.

3. Laga brutna länkar

Att fixa brutna länkar är en bra idé, för då behöver inte sökmotorerna slösa på genomsökningsbudgeten genom att följa länkar som inte leder någonstans. Det finns många bra SEO-verktyg som hjälper dig hitta brutna länkar, däribland Ahrefs.com.

Du kan oka din crawl budget genom att fixa brutna lankar

3 saker som inte ger dig en större genomsökningsbudget

  1. Små innehållsuppdateringar. Att till exempel ändra på någon mening här och var på några artiklar gör varken från eller till när det kommer till att få en större crawl budget.
  2. Lägga till crawl-delay i robots.txt-filen. Google bryr sig inte om du sagt till att de ska söka igenom din sajt lite långsammare, så kommandot crawl delay är så gott som verkningslöst i din robots.txt-fil.
  3. Att ta bort tredjeparts-script. Sökmotorerna följer inte tredjeparts-script, så i detta fall spelar det ingen roll om du tar bort dem.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.