seo texter logo

5 viktiga sätt e-postmarknadsföring hjälper din SEO

E-postmarknadsföring och SEO går hand i hand med varandra. Här berättar vi både hur och varför marknadsföring via e-post är bra för din SEO.

5 sätt e-postmarknadsföring är bra för din SEO

  1. Din webbsida får mer trafik.
  2. Din webbsida får mer intresserade besökare.
  3. Du får erfarenheter du kan använda för att förbättra din webbsida.
  4. Du kan skapa bättre innehåll till din webbsida.
  5. Du driver mer trafik till webbsidans sociala medie-plattformar.

Nedan berättar vi mer om de fördelar med e-postmarknadsföring vi precis nämnt i större detalj.

1. Din webbsida får mer trafik

Som Mailsnap.ai förtydligar på din webbsida finns det många fördelar med e-postmarknadsföring. Den största, och så även den mest tydliga fördelen är att din webbsida får mer trafik.

Med en e-postkampanj med väl formulerade e-postutskick får din webbsida alltså mer trafik, och det får din webbsida att bli mer synlig på Google.

E postmarknadsforing gor att din webbsida far fler besokare

2. Din webbsida får bättre trafik

Med bättre trafik menar vi besökare som garanterat är intresserade av din webbsidas innehåll då de bevisligen klickat på någon av länkarna i nyhetsbrevet. Intresserade besökare klickar på fler länkar och stannar längre på din webbsida, och det är bra för din SEO.

Läs mer: Viktiga rankingfaktorer inom SEO.

3. Du får viktiga och nyttiga erfarenheter

I samband med att du analyserar dina e-postutskick märker du saker såsom att vissa call to action-knappar kanske fungerar perfekt i dina mailutskick. Du kanske även märker att en viss rubriksättning går hem bättre än den rubriksättning du använder på din webbsida.

Den information och de kunskaper du får genom att analysera din e-postkampanj ska du förslagsvis använda på din egen webbsida. Är CTA-knappen populär bland personerna på e-postlistan? Om ja, då är det sannolikt dags att skaffa en identisk knapp på din webbsida.

På exakt samma sätt kan du anpassa språket på din webbsida om du märker att e-postmottagarna gillar det skrivspråk du använder där. Så om du formulerar dig i klarspråk i dina e-postmeddelanden och mottagarna svarar på det borde du också använda samma språk på din webbsida.

4. Din webbsida får mer relevant material

Anledningen till att din webbsida får mer relevant innehåll är enkel: När du ser vilket innehåll e-postmottagarna gillar är det enkelt att skriva artiklar inom det ämnesområdet på din egen webbsida.

E postmarknadsforing gor att din webbsida far battre

Matematiken är väldigt rakt fram; dina webbsidebesökare och personerna i e-postlistan tillhör i princip samma målgrupp. Så om e-postmottagarna gillar att läsa om vissa saker kan du räkna med att dina webbsidebesökare också vill läsa om det som går hem i e-postutskicken.

Med tillräckligt bra, och i synnerhet brett material är det enkelt att skapa kompletta innehållskluster. Det medför i sin tur att du maximerar dina möjligheter att lyckas särskilt bra med content marketing (eller innehållsmarknadsföring).

5. Webbsidans sociala medie-plattformar får mer trafik

Om du i e-postutskicken väljer att inkludera knappar eller andra typer av länkar till din webbsidas sociala medie-nätverk kommer de få mer trafik. Den SEO-mässiga nyttan av att få fler besökare på dina sociala medie-plattformar är inte så stor, men den finns där.

E postmarknadsforing gor att din webbsida syns battra pa sociala medier

Mer organisk trafik till din webbsida är en positiv bieffekt av att ha ett stort följe på sociala medier. Likväl kan du få tips om vilka som gillar din webbsida. Det är bra information att ha med sig i outreach-kampanjer, vilket även SEO journal förtydligar på sin webbsida.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.