seo texter logo

Vad är extern SEO egentligen?

Vad är extern SEO, och varför är det så viktigt? De frågorna och fler svarar vi på i den här artikeln.

Vad är extern SEO?

Extern SEO är ett samlingsnamn för alla åtgärder som får din webbsida att ranka bättre, som inte har med sidans innehåll att göra. Att skapa en bättre användarupplevelse för besökaren och att ta reda på hur Googles algoritmuppdateringar fungerar är två typiska uppgifter inom extern SEO.

Läs mer: Så fungerar lokal SEO.

Dator pa ett skrivbrord

8 vanliga arbetsuppgifter inom extern SEO

  1. Att ta reda på nya rön inom SEO. Förutom SEO-texter.se är sajter såsom Search Engine Journal bra resurser för att få reda på mer om SEO.
  2. Att skaffa fler tillbakalänkar till webbsidan. Exempelvis via outreach via e-post.
  3. Att se till att din webbsida syns på sociala medier. Såsom Facebook eller Instagram.
  4. Att se till att Robots.txt är rätt konfigurerad. En felkonfigurerad Robots.txt-fil kan medföra att din sida inte syns alls i sökmotorerna.
  5. Att genomföra sökordsanalyser. Utan rätt sökord svarar du sannolikt inte på sökintentionen, och får således mindre trafik.
  6. Att se till att webbsidan laddas snabbare. Det är viktigt, då webbsidans laddningstid utgör en rankingfaktor.
  7. Att få webbsidan mer användarvänlig. Det vill säga att ett stort fokus läggs på UX-design.
  8. Att köpa länkar av seriösa företag/personer. Värt att lägga märke till är att du ska undvika att köpa länkar av personer som äger webbsidor med allt för lite trafik eller smutsiga tillbakalänksprofiler.

Varför är extern SEO viktigt?

Extern SEO är viktigt för att din webbsida ska synas bättre på Google. Att veta hur du skapar SEO-optimerade texter och perfekta innehållskluster är bara en del av nyckeln för att synas högt upp på sökmotorernas resultatsidor. De tekniska bitarna är alltså viktiga de med.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.