Ja, det är en bra idé att gästblogga om du gör det på rätt sätt. Men det är ingen bra idé att publicera gästartiklar på svaga sajter, eller på sajter med smutsiga tillbakalänksprofiler. För att gästbloggande ska vara “värt det” måste länken vara värd mer än tiden du lägger ner på att skaffa den.
Så om du värderar din tid till 500 kronor per timme är det ofta mest prisvärt att köpa länkar jämfört med att gästblogga.
Nedan berättar vi hur du gästbloggar i större detalj.
Om de ovanstående stegen tar 3 timmar och din tid är värd 500 kr/timme, då har du slösat bort en arbetsinkomst på 1 500 kronor samtidigt som du sannolikt behövt betala för att ens få publicera din artikel.
Men det var ett evigt gnäll.
Då är det alltså en dålig idé att gästblogga helt plötsligt?
Nej, absolut inte.
Men det gäller att du tar del av de nedanstående tipsen för att du ska kunna gästblogga på ett smart och effektivt sätt.
Lästips: Så går det till att bygga länkar.
Nedan pratar vi mer om de tips som precis nämnts i mer detalj.
Tumregeln lyder: Ju fler besökare och ju mer länkkraft en webbsida har, desto högre krav har de på innehållet. Regelrätta tidningar kräver artiklar med nyhetsvärde, och webbsidor som publicerar pressreleaser likaså. Även mindre bloggar har kvalitetskrav, så förolämpa inte de innehållsansvariga med dåligt skrivna artiklar.
Om du inte vill eller inte har rätt träning för att skriva SEO-anpassade texter gör vi det gärna åt dig. Webbsideägare kan i många fall välja att skicka tillbaka artiklar som de anser är av för dålig kvalitet. I värsta fall vägrar de samarbeta över huvud taget.
Läs om när jag var korkad
Jag minns själv att jag för cirka 5 år sedan gick med på (blev lurad) att publicera casinolänkar på en av mina webbsidor som hade relativt bra trafik och länkkraft. Ersättningen var horribel, gästartiklarna likaså.
Artiklarna var så ointressanta och illa skrivna att klockorna stannade, och ju fler irrelevanta artiklar jag publicerade desto argare blev Google.
Nu har jag förstås lärt mig av mina gamla synder, men se upp för att tacka ja till erbjudanden om att publicera länkar som inte har någonting med din nisch att göra. Det finns många fällor att fastna i när man är ny inom SEO, det kan jag skriva under på.
Om du publicerar din gästartikel på en webbsida som är relevant för din nisch, då får du mer länkkraft. Så om du har en webbsida om hundar ska du förslagsvis gästblogga på en annan blogg om hundar, eller i alla fall om djur.
Men om du publicerar en gästartikel med en länk mot din hundsajt på en byggsajt - får du ingen länkkraft då?
Jodå, du får ganska bra länkkraft. Men inte lika mycket som om publicerat gästartikeln på en sajt med högre relevans.
När du gästbloggar får du som mest länkkraft till din egen webbsida om du bloggar på sajter som räknas som starka. Alltså sajter med bra länkkraft, det vill säga med en hög auktoritet inom din nisch.
Men nystartade webbsidor med låg auktoritet och låg trafik, ska du strunta om dem?
Ja, i många fall är det en bra idé att göra det. I bästa fall får du i regel bara en länk som inte betyder så mycket.
Men det värsta som kan hända då? Jo, i värsta fall:
Bloggar med mycket trafik och hög auktoritet kan förstås också säljas, och gästartiklar kan tas bort även där. Men som tumregel tjänar du mest på att publicera dina gästartiklar på starka sajter med bra trafik.
Läs mer: Så fungerar det att bli straffad av Google.
När du gästbloggar på en annan webbsida är det viktigt att ämnesområdet passar båda nischerna. Så om du driver en hundblogg och mottagaren driver en byggblogg, då är en artikel med huvudrubriken “Så bygger du en hundkoja” en bra idé.
Då blir artikeln relevant för alla inblandade. Det skadar inte heller att den ovanstående artikeln räknas som evergreen content, alltså innehåll som inte tappar i värde över tid.
Ett annat bra exempel är att skriva en gästartikel med temat “Bästa GPS-trackern för din hund”, om du äger en hundblogg och om mottagaren äger en tekniksajt.
Att komma på ett lämpligt ämnesområde kan vara svårt till en början, men efter ett tag kommer du garanterat lära dig hur det går till.
Om den länk som pekar mot din webbsida är dofollow, då räknas länken som en röst mot din webbsida. Men om webbsideägaren i stället markerar din länk som nofollow, då får du i princip ingenting alls. Om du inte får en länk med dofollow-attribut kan du lika gärna strunta i att skicka ett gästinlägg till den bloggen.
Du ska inte bara skicka ditt erbjudande om att skriva en gästartikel till ett fåtal bloggare. Det är nämligen vanligt att de du skickar till struntar i att svara. Kasta i stället med ett brett nät och hör av dig till många personer samtidigt.
Det är en bra idé att skicka ut samma erbjudande till ungefär 5 webbsidor. Om flera av mottagarna svarar ungefär samtidigt, publicera då din gästartikel på den starkaste bloggen och erbjud resten av webbsideägarna ersättningsartiklar.
Nej, du får inte placera en länk till din webbsida om du gästbloggar hos oss! Det kan du få höra ibland. Men loppet är inte kört för den sakens skull. Det finns nämligen en bra nödlösning du kan använda dig av.
Genom att länka till en gästartikel som pekar mot din webbsida får din webbsida mer länkkraft. Detta då gästartikeln som redan pekar mot din blogg blir starkare, och därmed för över mer auktoritet till din webbsida.
Nedan kan du se hur det går till när två gästartiklar (nivå 1) stärker upp en gästartikel (nivå 2) så att du får mer länkkraft till din webbsida.
Värt att tänka på är att länkar som pekar direkt mot din webbsida ska vara förstavalet. Men om webbsideägaren vägrar länka ut till dig är detta ett perfekt reservalternativ.
Ju fler länkar du får från en specifik webbsida, desto mindre blir varje ny länk från samma sida värd. Du ska därför ha som tumregel att bara gästblogga på webbsidor som inte redan länkar till dig, för att således få mest länkkraft på kortast möjliga tid.
Nedan berättar vi mer om de ovanstående teknikerna i större detalj.
Robin Hood var en kille som tog från de rika och gav till de fattiga. När du gästbloggar enligt Robin Hood-tekniken ska du göra samma sak, fast i stället för pengar ska du ge “de fattiga” bra content.
Så här går det till:
Men vad händer nu då?
Du vet vad bloggar inom din nisch brukar ranka bra på, och då vet du faktiskt även vad bloggare inom din nisch vill ha. Nu ska du alltså skriva de två artiklarna från Tv.nu, fast bättre än tidigare, och efter det erbjuda artiklarna till svagare bloggar inom din nisch.
Med lite tur blir alla vinnare. Bloggen med mindre auktoritet får material som sannolikt rankar bra, och du får en relevant tillbakalänk till din sajt.
När du gästbloggar med denna teknik måste du ha publicerat en omfattande artikel på din blogg som täcker många delområden.
Vi kan ta vår artikel “Vad är SEO” som exempel. Där tar vi bland annat upp vad sökintention är, hur sökmotorer fungerar och hur Pagerank fungerar. De områdena är alla relevanta för att kunna svara på vad SEO är.
Denna teknik består alltså av två steg:
En annan bra sak med att erbjuda “flisor” av en artikel till andra bloggare är att deras besökare faktiskt har en anledning att besöka din blogg. Detta då din heltäckande artikel är mest komplett, och då deras artikel bara tar upp en del av ett större ämnesområde.
Du får även rätt sorts besökare, i detta fall besökare som är intresserade av SEO.
Perspektiv-tekniken handlar om att du tar ett ämnesområde och byter perspektiv, eller inriktning. Men bara marginellt. Om du publicerat en artikel med inriktningen “Den bästa hunden för joggare”, då kan du enkelt ändra perspektiv och erbjuda minst 5 likvärdiga artiklar till andra webbsideägare.
Denna metod är alltså bra att använda sig av om du har svårt att komma på saker att gästblogga om. Värt att tänka på är att du kan använda denna metod tillsammans med såväl flistekniken som Robin Hood-tekniken.
Läs mer: Så får du mer trafik till din webbsida.