seo texter logo

Allt om hur du bygger länkar inom SEO!

Hur bygger du länkar till din webbsida egentligen, och varför är det så pass viktigt att bygga länkar? Detta och mer får du reda på nu.

Vad menas med att bygga länkar?

Att bygga länkar är en process där du som webmaster försöker få andra webbsidor att publicera länkar som pekar mot din webbsida. Två effektiva sätt att bygga länkar är att skapa innehåll som folk verkligen vill länka till, samt visa upp innehållet för andra som äger webbsidor.

Det vi pratar om ovan är alltså att skapa länkbete, samt att ägna sig åt outreach.

Varför är det viktigt att bygga länkar?

Du behöver bygga länkar för att din webbsida ska kunna konkurrera med andra webbsidor om att bli mest synliga på Google. En länk mot en artikel på din webbsida räknas alltså som en röst, som i sin tur gör att såväl artikeln som resten av din webbsida rankar bättre på Google.

Räcker det att bygga länkar för att synas på Google?

I början av 10-talet var det relativt enkelt att synas på Google och andra sökmotorer så länge man hade tillräckligt med länkar. Så är det inte längre. Men trots att länkar inte längre är det viktigaste som finns inom SEO är det ett måste att ha en stark tillbakalänksprofil som består av kvalitetslänkar.

Inom affiliate marketing är det vanligt att i princip alla webbsidor är skapade med utmärkta SEO-anpassade texter som är uppdelade i logiska innehållskluster.

Och vad finns det då kvar som särskiljer bra webbsidor från mycket bra webbsidor?

Jo, länkarna.

Att köpa länkar eller att skaffa länkar på andra sätt är extremt viktigt, och desto viktigare ju högre konkurrensen är inom din nisch.

4 tips vid länkbygge

  1. Du kan själv lägga till länkar från andra webbsidor.
  2. Du kan fråga andra webbsideägare om en länk.
  3. Du kan köpa länkar av andra webbsideägare.
  4. Du kan tjäna ihop länkar genom att publicera bra material.

Nedan pratar vi mer om de faktorer som precis nämnts i större detalj.

Sa kan du bygga lankar

1. Att själv lägga till länkar

Att lägga till länkar på till exempel:

  • Länkkataloger.
  • Kommentarsfält.
  • Webbforum.

Är generellt sett en dålig idé.

För det första kan vem som helst lägga till länkar på dessa typer av sidor, så även dina konkurrenter.

För det andra väljer sökmotorerna i princip alltid att “nolla”, eller oskadliggöra länkar från webbsidor där vem som helst kan publicera länkar, och för det tredje kan Google och andra sökmotorer straffa dig om de tror att du skaffar smutsiga länkar till din webbsida med mål att manipulera deras algoritmer.

Men varför är länkkataloger dåliga?

Länkkataloger är inte alltid dåliga för din SEO, men de hjälper samtidigt inte mycket. Om du har en webbyrå i Jönköpings län och du hittar en superrelevant länkkatalog för webbyråer i samma län, då kan det vara en bra idé att publicera en länk där.

Då kan du nämligen driva relevant trafik till din webbsida, även om länken från webbkatalogen förmodligen inte ger din sida någon länkkraft.

Och hur är det med sociala medie-sajter?

Sociala medie-sajter såsom Facebook och Twitter kan även de driva trafik till din webbsida. Dessa sajter fungerar även bra för att marknadsföra din webbsida på ett kostnadseffektivt sätt. Men någon länkkraft får du inte då såväl Facebook som Youtube markerar dina sociala medie-länkar som nofollow.

Men hur är det med kommentarsfält och användarforum då?

På kommentarsfält som tillhör publicerade artiklar samt på användarforum kan du driva trafik med en relevant länk, men någon länkkraft får du inte. Värt att tänka på är att de personer som driver webbsidan i princip alltid förstår när webmasters försöker “trycka in” länkar för att få lite gratisreklam.

Du ska inte be webmastern ta ner länkar som någon annan som gillar din webbsida placerat på ett forum. Men att själv försöka göra smygreklam för sin egen sida är såväl ineffektivt som pinsamt.

Screenshot pa forumlank

Läs mer: Vad är entitetsbaserad SEO?

2. Att fråga andra efter länkar

Det är populärt och så även en bra idé att fråga andra personer som äger en webbsida om att länka till dig. Men i detta fall ska du tänka på att du måste erbjuda mottagaren någonting av värde, annars kommer du aldrig lyckas.

Nedan upplyser vi dig om 7 populära taktiker du kan använda dig av för att få länkar.

  1. Att gästblogga. Du skapar innehåll som är av nytta för mottagaren.
  2. Skyscraper Technique. Du skapar bättre innehåll än konkurrenterna, och marknadsför det.
  3. Att göra en link insert. Du försöker övertyga någon att länka till din artikel, då din artikel kompletterar deras artikel.
  4. Att byta länkar. Du länkar till en webbsida, och får en länk från en annan webbsida.
  5. Broken link building. Du hjälper säger till en webmaster att hon har en bruten länk, och ber henne länka till din artikel.
  6. Unlinkable mentions. Du ser till att webmasters som nämner din webbsida (utan att länka till den) gör texten klickbar.
  7. HARO - eller hjälp en journalist. Du hjälper en journalist med en artikel och får en tillbakalänk för besväret.

Men går det att få några länkar genom att kontakta andra webmasters? Eller är ovanstående tekniker verkligen effektiva?

Nej, vanligtvis inte. Många överskattar värdet av sina egna artiklar och förstår inte att det ofta finns hur många artiklar som helst som svarar på exakt samma saker. För att andra ska välja att länka till dig måste du erbjuda unikt material som i princip ingen annan kan erbjuda.

Läs mer: Vi hjälper dig med SEO-anpassade texter som rankar.

3. Att köpa länkar

Att köpa länkar av andra webmasters eller via SEO-byråer kan vara en bra idé, men du ska samtidigt se till att inte blir lurad. Värt att tänka på är att vissa väljer att “dopa” sina Ahrefs-profiler med skräplänkar med mål att få upp sin domain rating. Så det är viktigt att kontrollera att sidan du köper dina länkar från har en ren tillbakalänksprofil med få Web 2.0- eller länkkatalogs-länkar.

En domain rating på över 10, och över 200 besökare per månad (enligt Ahrefs) är en bra miniminivå på var du ska lägga dig. Ju mer trafik och och mer domain rating en webbsida har, desto dyrare och mer värdefull är i regel länken.

Personer som delar lankar med varandra

4. Att tjäna länkar

Det är svårt att tjäna ihop till länkar. Men med bra och SEO-anpassade texter, samt med rätt vinkel på materialet är det fullt möjligt.

När man pratar om att tjäna länkar menar man att du publicerar material som är så pass bra att andra väljer att länka till det utan att du behöver göra någonting, förutom att promota materialet vill säga.

Sanningen är att du måste skapa en så kallad länkbetesartikel som i sin tur innehåller unik information, som till exempel ett undersökningsresultat eller ett avslöjande som andra webmasters bara måste länka till.

För att tjäna länkar behöver du alltså skapa relativt påkostat material som är mer heltäckande och intressant än det innehåll som konkurrenterna erbjuder. Den största fördelen med att skapa starkt material är att du får fler napp när du med dina outreach-kampanjer. Ibland är materialet så pass bra att du får länkar utan att ens promota det.

Utöver detta stärker du ditt varumärke om du väljer att skapa bra material i stället för att enbart köpa länkar från andra webbsidor, eller att satsa på outreach genom att be andra uppmärksamma mediokert material.

Det är viktigt att du skaffar bra länkar

När du bygger länkar är det viktigt att kunna särskilja bra länkar från dåliga länkar. Nedan berättar vi hur det går till.

5 faktorer som bestämmer hur stark en länk är

  1. Webbsidans auktoritet.
  2. Webbsidans relevans.
  3. Länkens ankartext.
  4. Om länken är nofollow eller dofollow.
  5. Var länken mot din webbsida är placerad.
  6. Vilken sida länken pekar mot.

Nedan pratar vi mer om faktorerna i större detalj.

1. En hög auktoritet (PA och DR) är att föredra

När du får en länk från en annan webbsida märker du att den webbsidan har två typer av auktoriteter. Den första typen av auktoritet kommer från delsidan som länkar mot dig, och kallas för PA (Page Authority). Den andra typen av auktoritet kommer från hela webbsidan och kallas för DR (Domain Rating).

Ju högre DR och PA en webbsida har, desto mer är länken som pekar mot dig värd. Värt att tänka på är att du ska satsa på att få tillbakalänkar även från lite svagare sajter, då de mycket väl kan bli starka över tid.

2. En hög relevans är fördelaktigt

Vi leker med tanken och säger att du har en blogg som handlar om matlagning. I det fallet väger en länk från Pelles Receptblogg mycket högre än en länk från Malins aktieblogg. Du ska alltså ha vetskap om att webbsidor med ungefär samma tema som din egen webbsida ger dig mer länkkraft jämfört med webbsidor med sämre relevans.

Läs mer: Så fungerar Pagerank

3. Det är betydelsefullt att ha en beskrivande ankartext

Ankartexten, som är den klickbara länk som tar besökaren från en sida till en annan webbsida, är viktig när det kommer till länkkraft. Google tar alltså hjälp av ankartexten för att bedöma vad en artikel handlar om samt vilka ord en artikel bör ranka på.

Om någon länkar till dig med frasen “de bästa antivirusprogrammen”, och webbsidan också handlar om de bästa antivirusprogrammen, då hjälper den ankartexten din webbsida att ranka särskilt bra på de orden.

Men ska du trycka in rätt ankartext på länkar som går mot din webbsida?

Nej säger vissa, för då kan Google straffa dig för det!

Men ja säger vissa, för då får länkarna ett högre värde!

Vem har rätt egentligen?

Det är svårt att säga, men om du ägnar dig åt white hat-länkbyggande har du så lite kontroll över ankartexterna att du inte behöver bry dig.

Om du i stället själv vill anpassa ankartexterna är i regel nedanstående ankartextratio värd att satsa på.

Läs mer: Så fungerar extern SEO.

Person som kopplar samman olika sidor

Exempel på ankartextratio för Nisses Varmkorv

  • 50% Märkes- eller brandade ankartexter
    • se har en märkes-URL (“brandad URL”) på tex. Nisses Varmkorv.
    • Brandade länkar/ankartexter är variationer av den nakna URL:en, som tex: https://nissesvarmkorv.se, http://nissesvarmkorv.se, www.nissesvarmkorv.se, etc.
  • 25% Ämnes-ankare
    • Exempelvis är “god varmkorv” ett bra nyckelord på en ankartext som riktas mot en artikel inom ett relaterat ämne som tex: “bästa varmkorven”. Ämnes-ankare passar riktigt bra som ankartext för länkar som riktas mot undersidor.
  • 10% Target keyword- och longtail-ankare
    • Exempel: “Den bästa varmkorven”, “köpa varmkorvar online” och “goda varmkorvar på nätet”.
    • Dessa ankartexter består av nyckelordet du vill ranka på, inklusive några omkringliggande ord du också vill ranka på.
  • 15% Övriga ankartexter
    • “klicka här”, “läs mer”, “ta dig till webbsidan” är typiska exempel på övriga ankartexter.

Tänk igen på att du kan bli straffad av Google om du väljer att själv bestämma vad ankartexten för länkar som pekar mot din sajt ska vara. När du länkar internt får du länka med hur aggressiv (nära inpå rätt nyckelord) du vill utan att bli straffad av Google.

4. Dofollow är bättre än nofollow

Som rubriken säger är det bättre att få en dofollow-länk än en nofollow-länk som pekar mot din blogg. Detta då en dofollow-länk räknas som en röst på din sida, medan en nofollow länk i regel mest är bra för att dra trafik till din webbsida.

Men är inte nofollow-länkarna värda någonting?

Det är omtvistat gällande vad nofollow-länkar är värda. Det SEO-experter är överens om är att nofollow-länkar är värda ytterst lite, alternativt ingenting alls när det kommer till att sprida länkkraft mot din webbsida.

Läs mer: Nofollow vs. Dofollow - vad är skillnaden?

5. Placera länken högt upp

Om den länk som pekar mot din webbsida är placerad högt upp i artikeln, då är den mer värd än om den varit placerad långt ner i samma artikel. Detta enligt Googles patent The Reasonable Surfer.

Du ska även tänka på att för många länkar i samma artikel medför att relevansen för din länk “späds ut”. Alla länkar delar i det fallet på länkkraften, vilket medför att din webbsida får en procentuellt lägre länkkraft.

Så om du skriver ett gästinlägg som ska publiceras på någon annans blogg, då ska du se till att ha länken som pekar mot din webbsida högst upp. Dels då du får mest länkkraft tack vare det, men även då du får mer trafik då fler väljer att klicka på den översta länken.

6. Internlänka på rätt sätt

Den länk som går mot din sida kan peka mot:

  • Startsidan (tex. https://sajt.se)
  • En sida du inte tjänar pengar på (tex. https://sajt.se/svenskars-kreditvanor)
  • En sida du tjänar pengar på (tex. https://sajt.se/basta-kreditkortet)

Det är svårast att ranka på saker som du tjänar pengar på, som till exempel frasen “det bästa kreditkortet”. Detta då intressanta undersökningar likt “hur många svenskar är skuldsatta?” är populära att läsa om, och så även ger läsaren ett mervärde.

Artiklar som i stället handlar om “det bästa kreditkortet!” finns det hur många som helst av. När det kommer till de artiklarna är det svårt att ranka, och minst lika svårt att ge läsarna någonting unikt.

Men hur gör du då för att ranka på artiklar som är “lite tråkigare” för läsaren?

Jo, då skapar du en internlänk från din sida som fått jättemycket länkkraft (undersökningen), och riktar den mot den delsida som ska ranka bra (bästa kreditkortet). På så sätt för du vidare länkkraften från den artikel som inte konverterar, till en artikel som konverterar (alltså den artikel du tjänar pengar på).

Du ska även tänka på att länkens relevans, länkens placering och länkens ankartext är viktig när det kommer till att föra över länkkraft från en intern artikel till en annan.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.