Longtail-nyckelord eller "longtails/longtail" är samtliga sökningar på Google som består av fler än ett ord. De är därmed generellt ”smala" och nischade vilket även innebär att de är mer konverterande. En annan viktig sak som stämmer in på longtails är att de generellt har lite organisk trafik.
En person som söker efter ”termobyxor” kan göra detta för att söka efter bilder, kolla prisbild eller bara läsa om plagget. Detta på samma sätt som många söker efter ”cocktailklänning” enbart för att förstå vad som skiljer denna klänning mot andra klänningar.
En person som däremot söker efter ”gröna termobyxor barn” är till stor sannolikhet ute efter att köpa ett par termobyxor till sitt barn – som av någon anledning vill ha dem gröna. Det betyder att denna sökning har högre konvertering, men däremot betydligt färre sökningar per månad.
I detta fall är alltså sökningen efter de gröna termobyxorna en longtail.
Om det är ca 6 000 personer som, i genomsnitt, söker efter ”termobyxor” varje månad och enbart 300 som söker efter ”billiga termobyxor” – vad finns det då för fördel att optimera sin sida mot denna longtail?
Framför allt handlar det om att kunna komma förbi extremt starka konkurrenter. De större e-butikerna siktar primärt in sitt SEO-arbete mot de stora sökorden.
Läs mer: Så utför du en sökordsanalys, och därför är det viktigt!
Sökord med flera tusen sökningar och genom att vara stora, etablerade e-butiker kan de även nå de bästa placeringarna. En mindre e-handel kommer därmed ha extremt svårt att ranka som topp tre på Google.
Eftersom ungefär 50 % klickar på första sökresultatet, 50 % av kvarvarande på andra osv. kommer enbart 90 st klicka på sjätte sökresultatet på ordet ”termobyxor”.
Det är alltså bättre att ligga tvåa/trea med ett ord som har 300 sökningar än sexa med ett ord som har 6 000 sökningar per månad. Här finns därmed en ”motorväg” förbi de gigantiska e-butikerna som just enbart siktar stort.
Termobyxor.com är en microsite som marknadsför termobyxor, främst från Sportshopen. På huvudsökordet ”Termobyxor” ligger Stadium, Intersport, Stadium Outlet och Fjällräven högt på Google. Det är stora och etablerade företag med stark trovärdighet hos Google. Att som microsite gå om dessa är ”omöjligt”.
I stället valde domänägaren att rikta sin sida mot en, eller flera, longtails. I detta fall ”billiga termobyxor”. Självklart är det subjektivt vad som är ”billigt” men genom att lyfta fram butiker och produkter, på hemsidan, inom de lägre prisnivåerna kan även kunderna direkt få en känsla av att de hamnat rätt.
Kom ihåg att det är betydligt lättare att ranka etta på 10 longtails med 300 sökningar vardera än ett enda sökord med 3000 sökningar. Då longtails dessutom ofta har högre konvertering ger det även större försäljning!
Läs mer: Ordmängd inom SEO: Så många ord behöver du!
Nedan ser du ett exempel på hur longtail-nyckelord skiljer sig mot shorttail-nyckelord.
Förklaring:
OBS: Denna artikel är ett gästinlägg som publicerats i syfte att bredda webbsidans innehåll.