seo texter logo

SEO inom mobil och telekom: 5 tips för att lyckas

Här ger vi dig konkreta tips på hur du lyckas med din SEO ifall du har en webbsida inom mobil och/eller telekom.

Att lyckas med SEO inom mobil och telekom är en rejäl utmaning då det finns en stor konkurrens inom de områdena. Därför ger vi dig här 5 konkreta tips som ökar dina möjligheter att lyckas med dina SEO-insatser inom denna nisch.

5 tips inom SEO för mobil och telekom

  1. Ge läsaren ett snabbt svar på sin fråga
  2. Ha en webbsida som laddas snabbt
  3. Skapa innehållskluster
  4. SEO-optimera dina bilder
  5. Skaffa starka tillbakalänkar

1. Ge läsaren ett snabbt svar på sin fråga

Du ska alltid sträva efter att ge ett snabbt svar på läsarens fråga, alltså läsarens sökintention. Ifall du har en e-butik som köper in gamla mobiler ska du snabbt berätta hur det går till att skicka in sin mobil, vad det kostar och hur lång tid hela processen tar. Att ha med en videoförklaring är också en bra idé.

Så börja alltså med att ta med det som är viktigt att veta, och lite längre ner kan du ta med saker som är bra, men inte helt nödvändiga att veta ifall läsaren bara vill ha ett snabbt svar på sökintentionen.

Den upp och nedvanda pyramiden

2. Ha en webbsida som laddas snabbt

Ju snabbare din webbsida laddas, desto bättre rankar din webbsida hos sökmotorerna. Skillnaden i ranking mellan att ha en snabb och en supersnabb webbsida är inte jättestor, men det viktigaste är att du inte har en långsam webbsida. En webbsida som är snabb laddas på "2–3 sekunder eller snabbare" enligt Google.

3. Skapa innehållskluster

Ska din webbsida ha många artiklar är det bra att skapa ett eller flera innehållskluster. Sådana kluster innehåller en viktig artikel med svåra nyckelord såsom "köpa mobil". Artikeln ska i sin tur stärkas upp av mindre viktiga artiklar inom ungefär samma ämnesområde som internlänkar till den viktigaste delsidan.

Oversiktlig bild over innehallskluster

4. SEO-optimera dina bilder

Har din webbsida mycket bilder är det viktigt att du:

  • Komprimerar bilderna, det vill säga förminskar filstorleken. Det kan du bland annat göra genom att presentera bilderna i WebP-format.
  • Döper alt-texterna till något beskrivande. Då blir det lättare för synskadade att läsa på din webbsida samtidigt som Google får en bättre förståelse om vad bilderna handlar om.
  • Har lagom många bilder i artikeln. Idealt ska bilderna ha ett syfte såsom att de beskriver hur något går till, men dekorativa bilder är generellt också bra så länge du inte lägger till för många sådana bilder i samma artikel.

5. Skaffa starka tillbakalänkar

Att ha starka tillbakalänkar från relevanta webbsidor är en av de viktigaste rankingfaktorerna som finns. Så om du har en webbsida inom mobil och telekom är det viktigt att du skaffar relevanta tillbakalänkar från exempelvis mobiloperatörer, mobiltillverkare, teknikbloggar och hemelektronikkedjor.

Vanliga frågor

Vad är SEO?

SEO, eller sökmotoroptimering, är konsten att få sin webbsida att synas högt upp bland resultaten i sökmotorer såsom Google och Bing.

Ifall du har en webbsida inom mobil och telekom handlar SEO främst om att din webbsida ska synas högt upp bland sökresultaten för viktiga nyckelord såsom "köpa mobil", "sälja mobil" eller "bästa mobilabonnemang".

Läs gärna vår kompletta SEO-guide: Vad är SEO?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

SEO är inte samma sak som SEM, som i sin tur handlar om att betala för att synas i sökmotorerna.

Skillnad mellan SEO och SEM

Som du ser nedan är det vanligt att betala för att synas för viktiga nyckelord inom mobil och telekom.

SEO vs SEM

Mer om SEM kan du lära dig genom att läsa artikeln nedan.

Läs gärna vår guide: SEO och SEM – vad är skillnaden?

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.