seo texter logo

Vad är sponsrade länkar och hur påverkar de din SEO?

Vad är sponsrade länkar och hur påverkar sponsrade länkar din SEO? Dessa frågor och fler svarar vi på i den här artikeln.

Vad är sponsrade länkar?

Sponsrade länkar är ett annat ord för de sponsrade resultat du hittar i sökmotorer såsom Google. De sponsrade länkarna är PPC (Pay Per Click)-annonser som webbsideägare alltså betalar en viss summa för per klick, vilket gör att de således får betald trafik på ett eller flera sökord.

Exempel på vad sponsrade länkar är

Sponsrade lankar vs organiska sokresultat

Exempel på hur sponsrade länkar påverkar din SEO

Som du ser nedan tar de sponsrade sökresultaten i många fall upp i princip hela SERP:en på konkurrensutsatta sökningar. De sponsrade sökresultaten syns inte högst upp för att de har bäst innehåll eller flest tillbakalänkar, utan för att länkarna är köpta av Google.

För att nämna ett exempel får du ta dig förbi fyra sponsrade länkar för att hitta till ett organiskt sökresultat när du söker på nyckelordet "SEO".

Sokresultat pa serpen for SEO

Så fungerar det att köpa sponsrade länkar

  1. Skapa ett konto hos sökmotorn.
  2. Bestäm vad annonsen får kosta per klick.
  3. Betala sökmotorn för varje klick din annons får.
  4. Avsluta och utvärdera annonskampanjen.

6 fördelar med att köpa sponsrade länkar

1. Din webbsida får trafik i princip direkt

Bara några timmar efter du vunnit budgivningen syns dina sponsrade länkar i SERP:en. Du får alltså snabba resultat till skillnad från exempelvis content marketing och sökmotoroptimering, som främst handlar om att jobba långsiktigt och ha tålamod.

2. Det är enkelt att målgruppsanpassa sponsrade länkar

Du bestämmer själv vilka nyckelord din webbsida ska få sponsrade länkar för, vilket medför att du relativt enkelt kan målgruppsanpassa din annonskampanj.

3. Det är enkelt att mäta hur kampanjen går

Google Ads och i princip alla andra annonsplattformar använder sig av så kallade tracking-pixlar. Tack vare det får de reda på saker såsom hur länge de betalda besökarna stannar på din webbsida samt vad totalkostnaden för kampanjen ligger på. Bra statistik är alltså ingen bristvara.

Nedan ser du hur Google ads-gränssnittet ser ut.

statistik over hur Googles annonseringssystem fungerar

Bildkälla: Ahrefs.com/ppc-marketing

4. Du kan enkelt skala upp och ned dina kampanjer

Om din PPC-kampanj går bra kan du enkelt höja budgeten, men om den däremot går dåligt är det lika lätt att avsluta kampanjen för att försöka med någonting annat.

5. Det är låga krav på textinnehållet

I många fall behöver du inte köpa några bra SEO-texter för att driva igenom en lyckad annonskampanj. Allt som behövs är i regel några punktlistor, lite kortfattad brödtext och en konverterande lista med call to action-knappar.

Ett exempel på det ser du nedan för Cybernews annonskampanj för sökordsfrasen "bästa VPN".

Sokresultat pa basta VPN

6. Ditt varumärke stärks utan att du behöver betala för det

När du genomför en PPC-annonskampanj behöver du inte betala förrän besökarna klickar på dina sponsrade länkar. Det medför att ditt varumärke stärks utan att du behöver betala för det, men bara om besökarna inte klickar på dina betallänkar förstås.

Nackdelar med annonskampanjer med sponsrade länkar

1. Du vinner sällan några långsiktiga fördelar

Så fort du slutar betala är det som om din webbsida inte längre finns, bortsett från den marginella varumärkes-boost du kan ha fått. Detta till skillnad från innehållsmarknadsföring där du har som mål att sakta men säkert ta din webbsida mot toppen på SERP:en på Google.

3. Det är ofta dyrt att köpa Google-annonser

Att köpa sponsrade länkar för sökord såsom "kreditkort" och "casino" kostar i regel långt över 100 kronor per klick. När du satsar på att få betald trafik måste du alltså betala dyrt för att synas.

Så om du exempelvis betalar 2 500 kr för 20 klick måste de besökarna också konvertera till ett värde av minst 2 000 kr, och att lyckas med det är inte alltid helt enkelt.

Läs mer: Så fungerar konverteringsoptimering.

4. Du får sämre leads

En lead är en besökare som klickar på dina sponsrade länkar, och sanningen är leads du får via annonslänkar inte alltid är så mycket värda.

Om vi tar exemplet med Cybernews igen så är deras landningssida för sökordet "bästa VPN" lite väl enkel. Besökare som vill veta saker såsom hur VPN-företagen presterar i detalj samt vad som skiljer bra och dåliga VPN-tjänster måste de ta reda på det någon annanstans.

Och om de betalda besökarna är missnöjda får Cybernews inga eller i bästa fall få konverteringar, vilket medför att hela annonskampanjen sannolikt misslyckas.

Svar på vanligt ställda frågor

Hur mycket kostar Google-annonser?

Google-annonser i form av sponsrade länkar i SERP:en kostar i regel mellan cirka 5 och 150 kr per klick. Hur mycket du behöver betala per klick beror i princip helt på hur mycket konkurrens det är på de sökord du vill köpa sponsrade länkar för.

Hur tar jag bort Google-annonser?

Google-annonser från Google AdSense-programmet kan du i regel ta bort med en annonsblockerare såsom Adblock Pro eller Adblock Plus. Men annonser i form av sponsrade länkar kan du inte ta bort, så de syns alltså oavsett om du har en annonsblockerare eller inte.

Är det en bra idé att ha Google-annonser på hemsidan?

Ja, det är ofta en bra idé att ha Google-annonser på hemsidan då det är relativt enkelt att tjäna pengar på webbsideannonser. Google-annonser har dock inte någonting med sponsrade länkar att göra, så om du vill veta mer läs gärna vår artikel om Google AdSense.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.