seo texter logo

Allt om hur det fungerar med storytelling

Hur skriver du storytelling-artiklar och vad finns det för fördelar med att skriva artiklar i det formatet? Dessa frågor och fler svarar vi på nu!

Vad är storytelling?

Storytelling handlar om att du berättar en historia som både engagerar och förtydligar saker. Människor som grupp har använt sig av storytelling redan innan vi kunde läsa och skriva. En annan anledning till att storytelling är effektivt är att tekniken kan göra tråkiga ämnen roliga.

Exempel på varför du ska använda storytelling inom SEO

  • Det är lättare att engagera sina läsare. En historia är enklare att komma ihåg och följa med i än bara en massa fakta.
  • Det är lättare att få fram sitt budskap. Detta då du kan presentera viktiga saker i din egen takt och på ditt eget sätt.
  • Du kan argumentera för och bevisa saker i historien. Exempelvis: Sara anlitade oss och tjänar nu dubbelt så mycket pengar. Vi erbjuder en bra produkt!
  • I många fall stärks ditt varumärke. Detta då läsarna får en känslomässig anknytning till varumärket.
  • Du kan få fler tillbakalänkar. Men bara om du så pass duktig på att skriva storytelling-material att andra faktiskt vill länka till din artikel.

Läs mer: Att skriva bucket brigades är också en bra idé.

man som berättar en saga för sin son

6 tips för hur du skriver bra storytelling-material

  1. Artikeln ska handla om en sak. Om du tar upp för många saker blir det svårt för läsarna att hänga med.
  2. Artikeln ska fokusera på ett problem. Exempelvis: Frida var dålig på SEO och blev till slut superbra på SEO.
  3. Artikeln ska inkludera en konflikt. Detta då din historia således blir mer underhållande att läsa.
  4. Artikeln ska vara strukturerad. Din historia ska alltså ha en tydlig början, mittparti och ett slut.
  5. Artikeln bör handla om något du upplevt. Då blir det nämligen enklare för läsarna att relatera till det du har att säga.
  6. Artikeln ska hela tiden smalnas av. Det är enkelt att bredda sina storytelling-artiklar och ta med för många saker. Gör inte det.

Läs mer: Så får du mer trafik till din webbsida.

Måste historien vara sanningsenlig?

Ja, när du ägnar dig åt storytelling borde historien handla om någonting som verkligen har hänt. Du kan välja att förstora upp saker som är viktiga för handlingen, men att ljuga för läsarna är någonting som i princip alltid straffar sig i det långa loppet.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.