Hur skriver du storytelling-artiklar och vad finns det för fördelar med att skriva artiklar i det formatet? Dessa frågor och fler svarar vi på nu!
Vad är storytelling?
Storytelling handlar om att du berättar en historia som både engagerar och förtydligar saker. Människor som grupp har använt sig av storytelling redan innan vi kunde läsa och skriva. En annan anledning till att storytelling är effektivt är att tekniken kan göra tråkiga ämnen roliga.
Exempel på varför du ska använda storytelling inom SEO
Det är lättare att engagera sina läsare. En historia är enklare att komma ihåg och följa med i än bara en massa fakta.
Det är lättare att få fram sitt budskap. Detta då du kan presentera viktiga saker i din egen takt och på ditt eget sätt.
Du kan argumentera för och bevisa saker i historien. Exempelvis: Sara anlitade oss och tjänar nu dubbelt så mycket pengar. Vi erbjuder en bra produkt!
I många fall stärks ditt varumärke. Detta då läsarna får en känslomässig anknytning till varumärket.
Du kan få fler tillbakalänkar. Men bara om du så pass duktig på att skriva storytelling-material att andra faktiskt vill länka till din artikel.
Ja, när du ägnar dig åt storytelling borde historien handla om någonting som verkligen har hänt. Du kan välja att förstora upp saker som är viktiga för handlingen, men att ljuga för läsarna är någonting som i princip alltid straffar sig i det långa loppet.
Kontakta oss för en kostnadsfri offert
Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign.