Begreppet innebär att Google rankar och indexerar dina artiklar beroende på hur mobilvänlig din webbsida är. Mobile-first indexing är alltså Googles sätt att säga att det är superviktigt att din webbsida är optimerad för att fungera optimalt på mobiltelefoner.
Som du ser ovan är det Googlebot desktop som får det självklara nöjet att söka igenom SEO-texter.se. Men sannolikt kommer det snart stå "Googlebot Smartphone (switched on [datum])" då mobile-first indexing är framtiden.
Det mest självklara inom mobile-first indexing är att din webbsida måste fungera optimalt på mobiltelefoner. Hur bra din webbsida fungerar på mobiltelefoner kan du ta reda på via SEO-verktyg såsom Google Search Console och Google Mobile Friendly Test.
Externa resurser:
Att få en webbsida att laddas snabbt på datorer med operativsystem såsom Windows eller MacOS är en relativt enkel match. Den stora utmaningen består av att få sin webbsida att laddas snabbt på mobiltelefoner, vilket är lättare sagt än gjort.
Vi på SEO-texter.se (eller för att vara rättvis, vår webbutvecklare) har kämpat hårt för att optimera webbsidan så att den laddas snabbt på mobiler:
Tack vare att vår webbsida laddas snabbt rankar vi också högre på Google. Detta då laddningshastigheten är en av alla viktiga rankingfaktorer.
Som tumregel är en laddningstid på under 3 sekunder och ett Google Page Speed Score på över 80 på mobiler att räkna som godkänt.
En mobil har en skärmstorlek på mellan cirka 4 och 7 tum medan en datorskärm har en skärmstorlek på mellan cirka 15 och 32 tum. Av den anledningen väljer många att "skala bort" innehåll som datoranvändare ser, men som samtidigt ser dumt ut på mobiltelefoner.
Ibland måste du exkludera saker såsom stora tabeller och stora widgets som helt enkelt inte får plats på mobiler. Men tumregeln säger samtidigt; allt innehåll som är viktigt ska finnas tillgängligt för både mobil- och datoranvändare.
Din webbutvecklare kan sannolikt hjälpa dig mobilanpassa i princip alla objekt från desktop till mobil. Så av den anledningen, gör rätt från början och be din webbutvecklare designa om saker som för stunden ser lite konstiga ut på mobiler.
Om du eller din utvecklare har valt att ta bort objekt för att spara plats, då kan viktiga internlänkar ha brutits. Om desktop-versionen av din sajt har fler internlänkar än mobilversionen, då flödar webbsidans länkkraft (dvs. PageRank) annorlunda på de olika versionerna.
Så låt navigeringen samt eventuella brödsmulor och widgets finnas med på både mobil- och desktopversionen av din sajt. På så sätt kan du nämligen säkerställa att du internlänkar rätt på såväl dator- som mobilversionen av din sajt.