seo texter logo

Vad är mobile-first indexing? [Komplett guide!]

Vad är mobile-first indexing och varför är det så viktigt att din webbsida fungerar bra på mobiltelefoner? De frågorna och fler svarar vi på nu!

Vad är mobile-first indexing?

Begreppet innebär att Google rankar och indexerar dina artiklar beroende på hur mobilvänlig din webbsida är. Mobile-first indexing är alltså Googles sätt att säga att det är superviktigt att din webbsida är optimerad för att fungera optimalt på mobiltelefoner.

Tidslinjen för mobile-first indexing

  • 2016: Mobile-first indexing betatestas på ett fåtal sajter.
  • 2018: Mobile-first indexing rullas ut officiellt. Google använder mobile-first indexing för 50 % av alla sajter.
  • 2020: Google använder mobile-first indexing för 70 % av alla sajter.
  • 2022: Google vill använda mobile-first indexing för 100 % av alla sajter, men där är vi inte än.

Så kontrollerar du om din webbsida indexeras mobile-first

  1. Ta dig till Google Search Console.
  2. Välj "Settings".
  3. Ta en titt under fliken "About". Där får du reda på vilken indexeringsmetod Google använder sig av på din webbsida.

Crawlaren for SEO

Som du ser ovan är det Googlebot desktop som får det självklara nöjet att söka igenom SEO-texter.se. Men sannolikt kommer det snart stå "Googlebot Smartphone (switched on [datum])" då mobile-first indexing är framtiden.

Så anpassar du din sajt för mobile-first indexing

1. Säkerställ att din webbsida fungerar bra på mobiler

Det mest självklara inom mobile-first indexing är att din webbsida måste fungera optimalt på mobiltelefoner. Hur bra din webbsida fungerar på mobiltelefoner kan du ta reda på via SEO-verktyg såsom Google Search Console och Google Mobile Friendly Test.

Externa resurser:

Pa Google Search Console ser du hur din webbsida fungerar pa mobiler

Google mobile friendly test berattar hur bra din sajt fungerar pa mobiler

2. Säkerställ att din webbsida laddas snabbt på mobiler

Att få en webbsida att laddas snabbt på datorer med operativsystem såsom Windows eller MacOS är en relativt enkel match. Den stora utmaningen består av att få sin webbsida att laddas snabbt på mobiltelefoner, vilket är lättare sagt än gjort.

Vi på SEO-texter.se (eller för att vara rättvis, vår webbutvecklare) har kämpat hårt för att optimera webbsidan så att den laddas snabbt på mobiler:

PageSpeed Insights pa mobiltelefon for SEO

Tack vare att vår webbsida laddas snabbt rankar vi också högre på Google. Detta då laddningshastigheten är en av alla viktiga rankingfaktorer.

Som tumregel är en laddningstid på under 3 sekunder och ett Google Page Speed Score på över 80 på mobiler att räkna som godkänt.

3. Behåll allt viktigt innehåll på mobiler

En mobil har en skärmstorlek på mellan cirka 4 och 7 tum medan en datorskärm har en skärmstorlek på mellan cirka 15 och 32 tum. Av den anledningen väljer många att "skala bort" innehåll som datoranvändare ser, men som samtidigt ser dumt ut på mobiltelefoner.

Ibland måste du exkludera saker såsom stora tabeller och stora widgets som helt enkelt inte får plats på mobiler. Men tumregeln säger samtidigt; allt innehåll som är viktigt ska finnas tillgängligt för både mobil- och datoranvändare.

Din webbutvecklare kan sannolikt hjälpa dig mobilanpassa i princip alla objekt från desktop till mobil. Så av den anledningen, gör rätt från början och be din webbutvecklare designa om saker som för stunden ser lite konstiga ut på mobiler.

4. Se till du har samma länkar på mobil och desktop

Om du eller din utvecklare har valt att ta bort objekt för att spara plats, då kan viktiga internlänkar ha brutits. Om desktop-versionen av din sajt har fler internlänkar än mobilversionen, då flödar webbsidans länkkraft (dvs. PageRank) annorlunda på de olika versionerna.

Så låt navigeringen samt eventuella brödsmulor och widgets finnas med på både mobil- och desktopversionen av din sajt. På så sätt kan du nämligen säkerställa att du internlänkar rätt på såväl dator- som mobilversionen av din sajt.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.