Call to action (CTA) är ofta en knapp eller en sektion på din webbsida som ber besökarna göra någonting. I regel är call to action-texter utformade som en blandning mellan en direkt order och en rekommendation. Vanliga call to action-fraser inkluderar "Läs mer & ansök" och "Köp nu!".
Inom nischer såsom affiliate marketing är det vanligt att besökaren tas till en annan webbsida efter att hon klickat på knappen eller hyperlänken. Men värt att veta är att call to action-element existerar i princip överallt, och promotar allt ifrån produkter på e-butiker till nyhetsbrev.
Call to action-element är bland det viktigaste webbsidor har. Tänk så här; alla webbsidor har ett syfte. Vissa vill sälja produkter medan andra vill marknadsföra produkter eller sig själva. Men för att få besökarna att göra det webbsideägarna vill måste det finnas effektiva CTA-element.
Ta en titt på den här marknadsföringstratten:
Utan väl fungerande call to action-element kan du inte "trycka ned" besökaren i tratten för att till slut få en konvertering (som även kallas för lead). Så med call to action-knappar leder du alltså besökarna dit du vill att de ska vara på din webbsida, med mål att de ska göra det du vill.
Kalle vill köpa ett antivirusprogram och googlar på frasen "vad är ett antivirusprogram". Efter det får han förslag på 10 webbsidor som alla beskriver vad ett antivirusprogram är, och han väljer därefter att klicka på ett av sökresultaten.
Om Kalle tagit sig till en webbsida med CTA-element som knappt syns eller ser konstiga ut, då spelar det ingen större roll om artikelförfattaren svarat på Kalles sökintention eller inte. Affiliate marketing-webbsidan tjänar nämligen ändå inte några pengar då Kalle sannolikt bara läser lite för att efter det trycka på bakåtknappen.
Om Kalle tagit sig till en webbsida med bra CTA-element, då slussas han så fint nedför marknadsföringstratten.
Idealt går Kalles färd nedför marknadsföringstratten till ungefär så här:
Tack vare nedanstående CTA-element får vi fler kunder.
Men varför då egentligen?
Jo, för när en besökare exempelvis tar sig till vår artikel som handlar om "vad är SEO", då har han en informationsbaserad sökintention.
Det får han gärna ha, men det är inte superbra för oss för då befinner han sig längst upp i marknadsföringstratten.
Men tack vare CTA-elementet tar han sig enkelt till vår kontakta oss-sida, och med lite tur väljer han därefter att skicka ett e-postmeddelande till oss för att få en offert på SEO-optimerade texter.
Call to action-elementet ser alltså till att besökaren snabbt kan ta sig från sitt informationsbaserade tänk till ett mer transaktionsbaserat tänk. Han ska alltså ta sig från toppen till botten av marknadsföringstratten, och när det händer är det ett klockrent bevis på att vårt CTA-element fungerar som det ska.
Call to action betyder grovt översatt "till handling" på svenska. Men innebörden av begreppet är lika på såväl svenska som på engelska. CTA-element ska idealt se till att besökarna gör det du vill att de ska göra, såsom exempelvis att teckna sig för ett nyhetsbrev eller köpa en produkt.
Ja, du kan göra ett bra CTA-element själv. Om du har goda kunskaper inom webbutveckling är det inga problem alls, men även som amatör är det inte svårt att skapa ett snyggt designat CTA-element. Ett bra tips är att du använder dig av ett Gutenberg-block eller ett tillägg om du har WordPress som publiceringssystem.
Du kan mäta hur effektivt ditt CTA-element är genom att kontrollera hur många sidvisningar webbsidan har kontra hur många som gjort det du vill att de ska göra. Det arbetssätt som har som mål att få procentuellt fler att göra som du vill att de ska göra på din webbsida kallas för konverteringsoptimering.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!