seo texter logo

Allt om hur 301 redirects fungerar

Vad är en 301 redirect, hur gör du en 301 redirect och när ska du göra en sådan omdirigering? Dessa frågor och fler svarar vi på nu!

Vad är en 301 redirect?

En 301 redirect är en server-omdirigering som berättar att en webbsida har flyttats till ett annat ställe. När du gör en 301 redirect säger du alltså: "Webbsidan du vill besöka har flyttats och finns i stället här borta. Sidan du försöker nå har alltså inget innehåll, så följ med hit i stället".

Så gör du för att skapa en 301 redirect

Om du använder WordPress rekommenderar vi att du skaffar SEO-tillägget Rank Math. Med det tillägget är det enkelt att lägga till en 301 redirect, och värt att notera är att du inte behöver betala någonting för att få använda den funktionen.

  • För muspekaren över "Rank Math" och välj "Redirections".

Rank math redirection

  • Klicka på "Add new" i det nya gränssnittet.

Klicka pa add new

  • Vid "Source URLs" skriver du i den "gamla" URL:en, exempelvis "https://seo-texter.se/dev-blog". Välj därefter "Exact Match" vid samma flik.
  • Värt att veta är att du kan skapa fler 301 redirects på samma gång genom att klicka på "Add another".
  • Vid "Destination URL" säger du till var besökare som tar sig till den "gamla" URL:en ska vidarebefordras. I detta exempel ska besökarna vidarebefordras till den rätta URL:en för SEO-bloggen som är https://seo-texter.se/bloggen.
  • Vid "Redirection Type" väljer du "301 Permanent Move".
  • Vid "Status" väljer du "Active"
  • Klicka avslutningsvis på "Add Redirection" för att lägga till din 301 redirect.

Lagga till en redirect granssnitt pa rank math

Påverkar 301 redirects din SEO?

Nej, 301 redirects påverkar inte din SEO. Före år 2016 förlorade du omkring 15 % av din PageRank (länkkraft) per redirect, men så är det inte längre. Då du inte längre förlorar på att omdirigera sidor med 301 redirects tjänar du desto mer när du använder 301 redirects till din fördel.

Pagerank vid 301 redirects

Ett exempel på när det är bra att använda 301 redirects

Vi säger att du har skrivit 3 artiklar som påminner lite väl mycket om varandra, och därför också kannibaliserar på varandra.

Du har alltså dessa artiklar på din webbsida:

  • https://hundsajten.se/fordelar-med-labradorer/
  • https://hundsajten.se/nackdelar-med-labradorer/
  • https://hundsajten.se/allt-om-labradorer/

Samtliga av artiklarna har tillbakalänkar, och samtliga av artiklarna har organisk trafik.

Först ska du ta innehållet från "Fördelar med labradorer" och "Nackdelar med labradorer" och lägga till det i artikeln "Allt om labradorer".

Efter det tar du bort artiklarna "Fördelar med labradorer" och "Nackdelar med labradorer", och därefter gör du varsin 301 redirect mot artikeln "Allt om labradorer".

Nu har du gjort två perfekta 301 redirects, men vad vann du på det egentligen?

Jo:

  • "Allt om labradorer"-artikeln har fått mer länkkraft. Den har alltså fått all PageRank som artiklarna "Fördelar med labradorer" och "Nackdelar med labradorer" tidigare hade.
  • "Allt om labradorer"-artikeln har bättre innehåll än tidigare. Den artikeln är alltså mer komplett än tidigare, och förtjänar därför en bättre ranking på Google.

Lästips: För att skriva en artikel som är komplett redan från början är det en bra idé att använda sig av Skyscraper technique.

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.