seo texter logo

4 bra sätt att utvärdera resultatet av dina SEO-insatser

Det är inte helt enkelt, men fullt möjligt att mäta hur bra du lyckats med din SEO. I denna artikel berättar vi hur du utvärderar resultatet av din SEO.

4 sätt att utvärdera resultatet av din SEO

  1. Kartlägg den organiska trafiken.
  2. Kartlägg hur bra viktiga nyckelord rankar.
  3. Kartlägg trafikvärdet.
  4. Kartlägg antalet tillbakalänkar.

Nedan berättar vi mer om det faktorer vi precis nämnt i större detalj.

1. Kartlägg din organiska trafik

Din organiska trafik är ett mått på det antal besökare du får från sökmotorerna. Så när din organiska trafik ökar är det sannolikt ett bevis på att dina SEO-insatser har gått bra.

Men värt att tänka på är att just organisk trafik är ett trubbigt mått som inte ger dig någon exakt förståelse över hur bra dina SEO-insatser har gått.

För att kartlägga den organiska trafiken för en webbsida kan du använda ett bra SEO-verktyg såsom Ahrefs eller SEMRush. Men du kan lika gärna använda dig av Google Search Console som i sin tur ger dig den informationen gratis.

Resultat fran search console

2. Kartlägg hur dina viktigaste nyckelord rankar

Om du har en välbesökt webbsida rankar du sannolikt på hundratals, om inte tusentals nyckelord. Vissa av dem är viktiga, medan andra inte är alls lika viktiga. Anledningen till det är för att det finns många olika sökintentioner.

Att ranka bra på den transaktionsbaserade nyckelordsfrasen "boka hotell Stockholm" är alltså värt betydligt mer än att ranka bra på den informationsbaserade nyckelordsfrasen "bra hotell Stockholm".

Du kan kartlägga har bra dina nyckelord rankar med hjälp av Ahrefs och i princip alla andra betal-SEO-verktyg.

Lagga till nyckelord pa ahrefs

3. Kartlägg webbsidans trafikvärde

Trafikvärdet för din webbsida är ett samlat mått på hur mycket din sajts organiska trafik är värd. Två SEO-verktyg som räknar ut detta är SEMRush och Ahrefs.

Trafikvarde via ahrefs

Bildkälla: Ahrefs.com/blog

SEO-verktygen visar vad din organiska trafik är värd genom att kartlägga var i marknadsföringstratten besökaren befinner sig.

Marknadsforingstratt ratt

Så ett klick från en besökare som är på väg att konvertera är alltså värt betydligt mer än ett klick från en person som bara vill ha lite mer information om något.

Ett exempel på hur trafikvärdet skiljer sig för oss är att söktermen "Vad är SEO-texter" inte är värd särskilt mycket medan "Köpa SEO-texter" är värd betydligt mer.

Det finns nämligen webbsidor med 2 000 besökare per månad som har trafik som är värd betydligt mer än hemsidor med 100 000 besökare.

Att ta reda på vad trafikvärdet var innan respektive efter dina SEO-insatser slutfördes är ett träffsäkert, och framför allt enkelt sätt att mäta hur bra effekt SEO-arbetet gett dig.

Men du ska samtidigt tänka på att SEO tar lång tid, så du kan inte dra några större slutsatser genom att jämföra trafikvärdet med bara några veckors mellanrum.

4. Kartlägg antalet nya tillbakalänkar

En tillbakalänk fungerar ungefär som en röst på din webbsida som säger att din webbsida är att lita på. Länkar från webbsidor med många röster är värda särskilt mycket, och ju fler tillbakalänkar du har desto mer organisk trafik får du (grovt räknat).

Lankar fran sidor med manga roster ska ses som sarskilt vardefulla

Med hjälp av ett modernt SEO-verktyg kan du kartlägga hur många nya länkar du fått, och så även vilka artiklar de nya länkarna pekar mot. Så om du har publicerat en artikel som har fått tre starka och relevanta tillbakalänkar har du tjänat mycket pengar på det. Det är alltså värt att förtydliga att en stark tillbakalänksprofil är värd mycket pengar.

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.