seo texter logo

Vad är digital marknadsföring egentligen?

Vad är digital marknadsföring och hur fungerar digital marknadsföring? Dessa frågor och fler får du svar på i den här artikeln.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring (eller onlinemarknadsföring) inkluderar alla insatser du gör för att göra reklam för någonting digitalt. Tumregeln säger alltså att om du använder digitala hjälpmedel såsom datorer eller mobiltelefoner för att göra reklam så handlar det om digital marknadsföring.

8 områden inom digital marknadsföring

  1. Din webbsida.
  2. SEO.
  3. Innehållsmarknadsföring.
  4. Affiliatemarknadsföring.
  5. Marknadsföring på sociala medier.
  6. Sponsrade länkar.
  7. Videomarknadsföring.
  8. E-postmarknadsföring.

Nedan berättar vi mer om de digitala marknadsföringskanaler vi precis nämnt i större detalj.

1. Marknadsföring med hjälp av din webbsida

Din webbsida är oftast din mest viktiga digitala marknadsföringskanal. Men det gäller samtidigt att du vet hur du lockar besökare till din webbsida, och för att du ska kunna göra det krävs det att du har kunskap om andra typer av digitala marknadsföringskanaler.

2. Sökmotoroptimering

SEO, eller sökmotoroptimering handlar om att du ska få sökmotorerna att tycka om din webbsida. För om sökmotorerna gillar det material som finns på din sajt får du nämligen mer organisk trafik.

En större andel organisk trafik medför bland annat att ditt varumärke får en bra exponering samt att du säljer fler produkter utan att du behöver betala för det.

Men hur lyckas du med din sökoptimering då?

Jo, det viktigaste inom SEO handlar om att din webbsida:

  • ska ha bra textinnehåll
  • ska laddas snabbt
  • ska ha många tillbakalänkar

Sammanlagt finns det hundratals olika rankingfaktorer som bestämmer hur bra din webbsida rankar hos sökmotorerna. Men som sagt, de tre faktorer vi nämnde ovan är särskilt viktiga.

Inom SEO ar det viktigt att din webbsida laddas snabbt

3. Content marketing

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing handlar om att du delar med dig av gratis innehåll på exempelvis din webbsida. Om besökarna gillar innehållet stärker du ditt varumärke samtidigt som du sannolikt ökar din försäljning.

Content marketing inkluderar många olika saker såsom PPC-annonsering, e-postmarknadsföring och sociala medie-marknadsföring.

Men en viktig sak att veta är samtidigt att SEO och content marketing går hand i hand. Detta då bra kunskaper inom SEO nämligen är extremt viktiga för att du ska lyckas med din innehållsmarknadsföring.

Ett bra exempel på content marketing är vår SEO-blogg där vi hela tiden lägger upp nytt material i förhoppning att så många som möjligt läser det.

4. Affiliate marketing

Affiliate marketing, eller affiliatemarknadsföring är en marknadsföringsmetod där du tjänar pengar på att vidareförmedla kunder till företag som i sin tur betalar dig för det. Men du ska samtidigt tänka på att du bara får betalt när kunderna köper någonting hos den samarbetspartner du länkar till.

Infografik om affiliate marketing och dess 5 steg

5. Marknadsföring på sociala medie-tjänster

Sociala medie-tjänster såsom Facebook och Instagram passar perfekt för att du ska kunna skapa såväl ökad varumärkesmedvetenhet som ett ökat förtroende för ditt företag. Att använda sociala medier för att ägna sig åt affiliate marketing och ren försäljning går också bra.

6. PPC-marknadsföring

Marknadsföring med hjälp av sponsrade länkar, eller PPC-annonser ("betala per klick-annonser") går ut på att du betalar för att synas. Som du ser nedan kan du betala Google för att din webbsida ska synas högst upp på SERP:en.

Sponsrade lankar vs organiska sokresultat

Men du behöver samtidigt betala mellan cirka 1 och 150 kronor per klick. Så det är inte alltid värt det betala för att synas, i synnerhet om du behöver betala över 100 kr per besökare.

7. Marknadsföring via video

Videomarknadsföring på exempelvis Youtube och/eller Facebook ger dig ofta en bra synlighet för relativt lite pengar.

Här ska du tänka på att det lönar sig att ta fram evergreen content, alltså videoinnehåll som inte blir gammalt eller åtminstone håller väldigt länge. Detta då det i regel är ganska dyrt att ta fram videoinnehåll med bland annat bra manus, skådespelare och redigering.

El-Gigantens Youtubevideo med temat "Hur får jag bra wifi hemma" är ett tvättäkta exempel på bra videomarknadsföring.

Som du själv ser i videon är manuset väl genomtänkt samtidigt som ämnesområdet kommer vara relevant i många år framöver.

Elgiganten

8. Marknadsföring via e-post

E-postmarknadsföring är en viktig och ofta bortglömd del av digital marknadsföring. Du ska samtidigt veta att det är en stor utmaning att få personer att gå med i din e-postlista som i sin tur verkligen vill ta emot e-postmeddelanden från dig.

Men så länge man skickar ut relevanta e-postmeddelanden och inte "lurar" personer att teckna sig för nyhetsbrevet får man i regel en bra respons på sin e-postmarknadsföring. Med lura menar vi att man gör saker som att exempelvis ha med en förifylld ruta som säger "jag vill ha ert nyhetsbrev" på webbsidans digitala orderformulär.

Svar på vanligt ställda frågor

Vad får jag för lön inom digital marknadsföring?

Som nyanställd inom digital marknadsföring tjänar du oftast mellan cirka 27 000 och 30 000 kr/mån. Med en erfarenhet på 7 år eller mer tjänar du oftast mellan cirka 43 000 och 47 000 kr/mån. Förutom antalet år du har i branschen påverkar även din utbildning den månadslön du får.

Var kan jag få rådgivning inom digital marknadsföring?

Hos oss på SEO-texter.se får du bra hjälp inom många aspekter som rör digital marknadsföring. Vi skriver främst med SEO-anpassade texter för webben, men vi hjälper dig även med allt ifrån manusskrivning för videor och korrekturläsning till författande av pressreleaser.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 5 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.