Googles kunskapsgraf visar upp träffsäker information i en ruta genom att kartlägga entiteter (saker) och förhållandet mellan dem. Entiteter kan vara till exempel kändisar, politiker, städer, länder, färger eller känslor. Kortfattat gör kunskapsgrafen att Google visar bättre sökresultat.
Tack vare kunskapsgrafen har Google blivit bättre på att träffa sökintentionen, det vill säga svara på det sökaren vill ha reda på.
Kunskapsgrafen medför nämligen att Google kan koppla ihop ord för att således förstå sambandet mellan dem.
Se bara på denna sökning: "Stark tjej med flätor tecknad" som Google klarar av att svara på galant:
Tack vare att Google är mästare på entitetsbaserad SEO samt semantisk sök klarar de av att svara på i princip allt.
Google tar hjälp av kunskapsgrafer för att kunna ge dig bättre svar när du gör röstsökningar. Tack vare kunskapsgrafer kan Google nämligen förstå och se samband mellan hur många entiteter som helst på hur många språk som helst. Det är en förutsättning för att de ska kunna ge dig perfekta svar vid röstsökningar.
Läs mer: Ska du optimera för röstsökningar egentligen?
När ett företag syns som en kunskapsgraf i SERP:en får det mer skärmyta, och sannolikt stärks även varumärket.
Som SEO-bloggen Sparktoro förtydligar är det färre en 50 % av alla Googlesökningar som faktiskt leder till ett klick. Kunskapsgrafen är alltså ett objekt som ser till att färre personer klickar på sökresultaten procentuellt sett.
Som du ser nedan är det bara 22 % som väljer att klicka på ett sökresultat när de söker på "Hur gammal är kungen":
Förklaringen till det är enkel. Vem behöver egentligen mer information än vad kunskapsgrafen ger dig?
Så ha som vana att undersöka hur många som verkligen klickar på sökresultaten innan du skriver SEO-anpassade texter med mål att få organisk trafik till din webbsida.
Nedan berättar vi mer om de tips som precis nämnts i större detalj.
Om folk pratar om dig på nätet, det vill säga om tidningar såsom Aftonbladet och Expressen skulle länka till dig, då är du ett steg närmare att få en kunskapsgraf från Google. Värt att notera är att det inte är ett krav att bli omnämnd i onlinetidningar för att få en kunskapsgraf, men det hjälper.
Tips: Att ägna sig åt gästbloggande och outreach är två bra taktiker för att lyckas med sitt länkbygge.
Att märka upp sin webbsida med strukturerade data är en god idé, och i detta fall ska du använda dig av Schema.org-attributet "Organization".
Om du använder WordPress som publiceringssystem är SEO-tillägget Rank Math ett bra verktyg som hjälper dig med din Schema-uppmärkning. Värt att tänka på är samtidigt att betal-versionen av Rank Math krävs, som i sin tur kostar från cirka 600 kr per år.
Om du har ett företag är det lite av ett måste att skapa ett Google My Business-konto. Det kostar ingenting, och det ger dig gratis klick på SERP:en. Som registrerad där ökar du dessutom dina möjligheter för att få synas som kunskapsgraf, och utöver det blir ditt företag mer synligt i lokala sökningar.
Extern länk:
Att få en egen delsida på Wikipedia är svårt. Det krävs nämligen att ett allmänintresse finns för ditt företag för att du ska kunna skapa en Wikipediasida om det. Av den anledningen är det viktigt att du läser på hos Wikipedias delsida om policy och regler innan du försöker skapa en Wikipedia-sida för ditt företag.