En metabeskrivning är ett html-attribut som ska beskriva vad en artikel handlar om. Metabeskrivningen syns alltid under metatiteln (SEO-titeln), och fungerar ungefär som en förlängning av metatiteln som finns med för att besökaren ska förstå vad hon får ta del av.
Nedan får du se ett exempel på hur koden för en metabeskrivning ser ut:
<meta name="description" content="First Hotels erbjuder minnesvärda upplevelser i Sverige, Norge och Danmark. Bli First Member och få 11 % rabatt - varje gång">
Och så här kan en metabeskrivning se ut i SERP:en:
Det är en god idé att ha som vana att alltid skriva en bra metabeskrivning. Värt att tänka på är att din SEO inte står och faller på om du skrivit en bra metabeskrivning eller inte, men då det går så snabbt att skriva en bra metabeskrivning är det fortfarande värt det.
Du ska även ha i åtanke att metabeskrivningen inte är en av alla rankingfaktorer, samt att Google väljer att skriva om cirka 63 % av alla metabeskrivningar. Detta enligt en studie från Ahrefs.
Men varför ska du bry dig om Google ofta väljer att skriva om metabeskrivningen?
Jo, för om du skriver en metabeskrivning enligt best practice och den visas för cirka 37 % av sökarna, då får du mer organisk trafik till din webbsida. Detta bland annat tack vare att din CTR (click through rate) ökar.
Nedan berättar vi mer om de tips vi precis nämnt i större detalj.
Tänk så här: När du skriver en SEO-titel har du inte så många tecken på dig att väcka intresse, men när du skriver en metabeskrivning har du betydligt fler tecken på dig att formulera någonting bra.
Använd detta till din fördel och förläng rubrikens budskap på ett effektivt sätt.
Om du tittar på Enklares metabeskrivning nedan..
.. då ser du att den låneförmedlaren förtydligar att:
Värt att tänka på är att du inte ska fokusera på att "klämma in" en massa nyckelord i metabeskrivningen. Gör som Enklare gör, och se till att metabeskrivningen fungerar som en intresseväckande förlängning av SEO-rubriken.
Sökintentionen är ett begrepp som berättar varför någon väljer att söka på olika saker.
För att kunna svara på sökarnas intention i metabeskrivningen är det en bra idé att ta inspiration av konkurrenterna.
Som du ser nedan är personer som söker på "hur man skriver en bok" sannolikt intresserade av konkreta tips:
Om du fortfarande sitter fast och inte kommer på någon bra metabeskrivning, försök då sätta dig in i hur sökaren tänker och fråga dig själv:
Se därefter till sökaren förstår att din artikel svarar på alla tänkbara frågor han kan tänkas ha.
Metabeskrivningen ska väcka intresse på samma sätt som SEO-titeln ska göra. Du ska alltså se till att tilltala besökaren direkt och använda ett språk som lockar till klick.
"Vi har testat barnvagnar med liggdel och sittdel. Våra tester utförs i verkligheten av såväl experter som vanliga småbarnsföräldrar."
Är till exempel en betydligt bättre metabeskrivning än:
"Det finns barnvagnar med liggdel och sittdel. Vi har testat många av dem i den här artikeln."
När du skriver en metabeskrivning har du knappast någon plats att ägna dig åt avancerade skrivtekniker såsom storytelling eller bucket brigades. Detta då din metabeskrivning inte får vara så långdragen att den bryts av i SERP:en.
Om din metabeskrivning är lagom lång kan du ta reda på med hjälp av SEO-tillägg såsom Rank Math eller Yoast.
El-Giganten sammanfattar på ett tydligt sätt vad deras e-butik erbjuder.
Aftonbladet beskriver tydligt vad deras tidning står för och vad deras uppdrag är.
Prisjakt beskriver vad de erbjuder på ett såväl komplett som kompakt sätt.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!