seo texter logo

Så skriver du en bra om oss-sida!

Det är vanligt med för tråkiga, för långa och/eller för säljande om oss-sidor. Men du kan fortfarande göra rätt, och här berättar vi hur det går till!

6 tips föra att skriva en bra om oss-sida

  1. Berätta vad ditt företag erbjuder på ett tydligt sätt.
  2. Berätta om dig själv och dina anställda.
  3. Ge besökarna en kort historik om ditt företag.
  4. Berätta var du har ditt företag och vilka du vänder dig till.
  5. Internlänka till viktiga delsidor på din webbplats.
  6. Uppdatera om oss-sidan tillräckligt frekvent.

Nedan berättar vi mer om de tips vi precis nämnt i större detalj.

1. Berätta vad ditt företag erbjuder

I inledningen av din om oss-sida ska du berätta vad ditt företag erbjuder, och vad som gör ditt företag unikt. Är det så att ditt företag erbjuder en helhetslösning som är svårslagen, eller säljer ditt företag kanske produkter med fokus på hållbarhet?

Om du fastnar kan du fokusera på vem den typiske kunden är, och därefter motivera varför han ska handla hos dig.

Två exempel på företagserbjudanden är ett bemanningsföretag som erbjuder såväl kläder som personal, och ett livsmedelsföretag som både levererar produkterna hem till kunderna och säljer dem i butik.

2. Berätta om dig och dina anställda

De personer som besöker om oss-sidan vill ha reda på vem du är, och vilka som arbetar på ditt företag. Att inkludera foton på dig själv och dina anställda är en bra idé, men samtidigt inte ett måste.

Inom denna delkategori är det även en bra idé formulera sig kortfattat. Hur och varför du grundade företaget ska du i stället ta upp i nästa del av om oss-sidan.

3. Berätta hur och varför du grundade ditt företag

Besökarna gillar om du som grundare berättar saker såsom:

  • När du kom på idén om att starta ett eget företag.
  • När du sålde din första produkt.
  • När du kände att företaget "tog fart" på riktigt.
  • När du anställde din första person.

Du delar förstås med dig av så mycket eller så lite information du vill. Men ju mer information du ger besökarna, desto mer relaterbar och effektiv blir din om oss-sida.

Besokarna vill garna veta varfor du valde att starta ditt foretag

Lästips: Om du vill fånga besökarnas intresse är storytelling en särskilt bra skrivteknik.

4. Berätta var du och dina kunder finns

Oavsett var dina kunder befinner sig är det viktigt att du också berättar var ditt företag finns. Du ska även se till att upplysa besökarna om vilka marknader ditt företag vänder sig mot.

Idag är det nämligen vanligt att vända sig mot hela Sverige med hjälp av en e-butik, medan man fokuserar på att erbjuda lokala kunder särskilt bra service och unika erbjudanden.

5. Internlänka till viktiga delsidor

På din om oss-sida ska du inte vara "säljig", och du ska inte heller använda om oss-sidan för att berätta om vilka fantastiska produkter du erbjuder. De artiklar som ska konvertera, det vill säga de artiklar du tjänar pengar på ska du förslagsvis internlänka till från om oss-sidan.

Om oss-sidan lockar nämligen till sig många nya besökare, så med några smarta internlänkningar kan den nya besökaren mycket väl bli en betalande kund.

Summa summarum; det är helt okej att vara stolt över dina produkter och att vara lite säljig ibland, men om oss-sidan är inte rätt plats för det.

Att forsoka salja produkter ar bra men gor det inte pa om oss sidan

6. Uppdatera om oss-sidan regelbundet

Din om oss-sida ska förslagsvis uppdateras så fort någonting nytt händer. En bra tumregel är att uppdatera om oss-sidan minst två gånger om året, men ibland räcker det att uppdatera sidan en gång om året eller till och med mindre frekvent än så.

Läs mer: Textmaterial som inte blir gammalt kallas för evergreen content.

3 anledningar till att du behöver en om oss-sida

1. Nya besökare gillar om oss-sidor

Personer som inte känner till dig och ditt företag förväntar sig att få ta del av en intressant oss-sida, som i sin tur ska bidra till att de lär känna såväl dig som ditt företag. Det är alltså viktigt att om oss-sidan är idealt utformad för att då får du sannolikt fler och mer lojala kunder.

2. Besökarna får reda på vad som är unikt med ditt företag

Det är viktigt att berätta hur ditt företag skiljer sig från konkurrenterna och vilka unika erbjudanden ditt företag ger besökarna. Ju bättre du är på att beskriva varför besökaren ska anlita dig eller köpa produkter av dig, desto fler kunder får du.

3. Ditt varumärke stärks

När du förklarar vem du är, vad ditt företag erbjuder och vilka värden du tycker är viktiga får fler människor upp ögonen för ditt företag. Det medför att ditt varumärke stärks samtidigt som kunderna känner att de köper produkter av riktiga människor, och inte ett anonymt företag.

Läs mer: Vad är hen (+ så kan du använda begreppet)

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Han har över 5 års erfarenhet som content writer. Du är välkommen att höra av dig till oss för att berätta om ditt projekt.