Nedan berättar vi mer om de tips vi precis nämnt i större detalj.
I inledningen av din om oss-sida ska du berätta vad ditt företag erbjuder, och vad som gör ditt företag unikt. Är det så att ditt företag erbjuder en helhetslösning som är svårslagen, eller säljer ditt företag kanske produkter med fokus på hållbarhet?
Om du fastnar kan du fokusera på vem den typiske kunden är, och därefter motivera varför han ska handla hos dig.
Två exempel på företagserbjudanden är ett bemanningsföretag som erbjuder såväl kläder som personal, och ett livsmedelsföretag som både levererar produkterna hem till kunderna och säljer dem i butik.
De personer som besöker om oss-sidan vill ha reda på vem du är, och vilka som arbetar på ditt företag. Att inkludera foton på dig själv och dina anställda är en bra idé, men samtidigt inte ett måste.
Inom denna delkategori är det även en bra idé formulera sig kortfattat. Hur och varför du grundade företaget ska du i stället ta upp i nästa del av om oss-sidan.
Besökarna gillar om du som grundare berättar saker såsom:
Du delar förstås med dig av så mycket eller så lite information du vill. Men ju mer information du ger besökarna, desto mer relaterbar och effektiv blir din om oss-sida.
Lästips: Om du vill fånga besökarnas intresse är storytelling en särskilt bra skrivteknik.
Oavsett var dina kunder befinner sig är det viktigt att du också berättar var ditt företag finns. Du ska även se till att upplysa besökarna om vilka marknader ditt företag vänder sig mot.
Idag är det nämligen vanligt att vända sig mot hela Sverige med hjälp av en e-butik, medan man fokuserar på att erbjuda lokala kunder särskilt bra service och unika erbjudanden.
På din om oss-sida ska du inte vara "säljig", och du ska inte heller använda om oss-sidan för att berätta om vilka fantastiska produkter du erbjuder. De artiklar som ska konvertera, det vill säga de artiklar du tjänar pengar på ska du förslagsvis internlänka till från om oss-sidan.
Om oss-sidan lockar nämligen till sig många nya besökare, så med några smarta internlänkningar kan den nya besökaren mycket väl bli en betalande kund.
Summa summarum; det är helt okej att vara stolt över dina produkter och att vara lite säljig ibland, men om oss-sidan är inte rätt plats för det.
Din om oss-sida ska förslagsvis uppdateras så fort någonting nytt händer. En bra tumregel är att uppdatera om oss-sidan minst två gånger om året, men ibland räcker det att uppdatera sidan en gång om året eller till och med mindre frekvent än så.
Läs mer: Textmaterial som inte blir gammalt kallas för evergreen content.
Personer som inte känner till dig och ditt företag förväntar sig att få ta del av en intressant oss-sida, som i sin tur ska bidra till att de lär känna såväl dig som ditt företag. Det är alltså viktigt att om oss-sidan är idealt utformad för att då får du sannolikt fler och mer lojala kunder.
Det är viktigt att berätta hur ditt företag skiljer sig från konkurrenterna och vilka unika erbjudanden ditt företag ger besökarna. Ju bättre du är på att beskriva varför besökaren ska anlita dig eller köpa produkter av dig, desto fler kunder får du.
När du förklarar vem du är, vad ditt företag erbjuder och vilka värden du tycker är viktiga får fler människor upp ögonen för ditt företag. Det medför att ditt varumärke stärks samtidigt som kunderna känner att de köper produkter av riktiga människor, och inte ett anonymt företag.