Att ha sidor och artiklar som svarar på sökintentionen är bland det viktigaste inom SEO. Ifall du exempelvis har en webbsida som säljer guld och metaller, i detta fall Guldcentrum, är en viktig delsida själva startsidan.
På startsidan ska besökaren lotsas till alla viktiga delsidor såsom att köpa guld, köpa silver och sälja guld. Sökintentionen är alltså främst att navigera till rätt del av webbsidan.
Ett annat exempel är deras delsida "köpa silver". På den delsidan har Guldcentrum fått två viktiga saker på plats som är sorteringen till vänster, och själva produktlistan till höger. SEO-texten över produkterna är ganska kort, vilket är bra för att besökarna vill främst titta på silverprodukter och inte läsa en massa text.
Att din webbsida laddas snabbt är en av de viktigaste rankingfaktorerna. En snabbladdad webbsida får sökmotorer såsom Bing och Google att ranka din webbsida högre, och en snabbladdad webbsida förbättrar också användarvänligheten på sidan.
En laddtid på omkring 2–3 sekunder eller snabbare är bra nog för Google, men ju kortare laddtid desto bättre är det förstås.
SEO-titeln är rubriken i sökmotorernas resultatsidor, medan SEO-beskrivningen är den beskrivande texten under rubriken. I SEO-titeln ska man helst ha med de viktigaste nyckelorden som i Guldcentrums fall är "köpa och sälja guld".
SEO-titeln ska du alltid optimera själv i samband med att du publicerar en ny sida. SEO-beskrivningen brukar Google vilja skriva om själv, men det går så snabbt att anpassa den att du lika gärna kan göra det.
Läs mer: Så skriver du en bra SEO-beskrivning (metabeskrivnining)
Läs mer: Så skriver du en bra SEO-titel
Att dela upp innehållet i innehållskluster är bra för både besökarna och sökmotorerna. Besökarna hittar då enklare det de letar efter, och sökmotorerna får en bättre förståelse om vad din webbsida handlar om.
Innehållsklustrets centrala del, eller hubbsidan (blå ring), ska stärkas upp av artiklar och sidor som handlar om ungefär samma sak.
Hubbsidan ska vara den viktigaste artikeln, exempelvis köpa guld, medan sökorden för de andra artiklarna kan vara "vad kostar guld?", "hur ska man förvara guld" och "vad är guldpriset just nu".
En stor och innehållsrik webbsida har normalt många kluster, generellt ett kluster för varje större artikel.
Att ha tillbakalänkar är viktigt för webbsidor inom alla nischer, och särskilt för delsidor som ska ranka på svåra sökord. Idealt ska den webbsida som länkar mot dig ha relevans inom din nisch, men exakt relevans är inte ett måste för att du ska få bra med länkkraft.
Som du ser nedan kan en sida som handlar om hundar länka till en webbsida om teknik genom att anpassa artikelinnehållet så det passar båda sidorna.