seo texter logo

Utgående länkar inom SEO | Så fungerar det!

När man skriver SEO-texter är det vanligt att länka ut till andra webbsidor. Men varför ska du göra det? Den frågan och fler svarar vi på nu.

Vad är en utgående länk?

En utgående länk är en länk som tar personer som besöker din webbsida till en annan webbsida. Utgående länkar används i regel för att textförfattaren vill upplysa läsaren om någonting utan att behöva skriva om det själv, samt för att göra artikeln mer trovärdig.

Ett relevant exempel

Du skriver en artikel som handlar om bostadslån och tar upp de amorteringskrav som gäller i Sverige, och för att ge artikeln mer tyngd länkar du ut till Finansinspektionens artikel med det temat.

Då får du bland annat ta del av två bra saker. För det första blir din artikel mer komplett då läsare som vill veta mer om hur amorteringskravet fungerar får ta del av den informationen, och för det andra får din artikel mer tyngd.

"Som Finansinspektionen förtydligar finns strikta amorteringsregler" ger till exempel en bättre tyngd än "Det finns strikta amorteringsregler i Sverige".

Vad är en auktoritetslänk (eller authority link)?

En auktoritetslänk är ett slanguttryck inom SEO för en utgående länk som riktas mot en webbsida med hög auktoritet inom nischen. Om du skriver om lån är Swedbank och Nordea två bra auktoritetslänkar, och om du skriver om försäkringar är Folksam en bra auktoritetslänk.

Swedbank ar en bra auktoritetslank inom ekonomi

Värt att tänka på är samtidigt att du aldrig ska länka ut till konkurrenter och ge dem länkkraft. Att länka till en artikel som Swedbank skrivit som handlar om att samla lån, när du själv skriver om att samla lån, är helt förödande för din webbsida.

Om du länkar till en konkurrent som försöker ranka på samma nyckelord medför det att din artikel inte kommer att ranka lika bra som den har potential att göra.

Många tycker det är en bäst att auktoritetslänka till icke-vinstdrivande sidor, och det är faktiskt en bra idé om du vill minimera risken för att länka ut till konkurrenter.

Interna länkar vs. utgående länkar

En utgående länk kan vara två saker:

  • En tillbakalänk (en ingående länk) som finns på en annan webbsida, och som pekar mot din webbsida.
  • En utgående länk som tar dina läsare från din webbsida, och till den webbsida som länken pekar mot.

Det är alltså viktigt att veta att en utgående länk både kan vara en länk som pekar mot din webbsida, samt en länk som pekar mot någon annans webbsida.

En intern länk är i sin tur en länk som tar dina besökare till en annan artikel på din egen webbsida. Det är viktigt att internlänka på rätt sätt. Bland annat då du ger dina andra delsidor PageRank (länkkraft), men även för att du berättar vad sidorna du internlänkar till handlar om för sökmotorer såsom Google.

3 anledningar att länka ut till andra webbsidor

  1. Dina artiklar får ett bättre djup. När du skriver om komplexa saker och länkar ut till en webbsida som förklarar någonting svårt på ett enkelt sätt, då får artikeln ett bättre djup.
  2. Du rankar i regel bättre. Du ska inte vara rädd för att länka ut till andra webbsidor. Detta då du aldrig blir straffad för det, och i själva verket tjänar på det om du länkar ut på rätt sätt. Hur du gör det pratar vi mer om längre ner i artikeln.
  3. Du bygger upp tillit. När du påstår någonting är det viktigt att kunna backa upp det du säger med relevanta källor. Så om du ger läsarna bra källor till dina påståenden, då bygger du upp tillit.

2 felaktiga påståenden om att länka ut

1. Google straffar dig om du länkar ut för mycket!

Nej, det gör de inte alls. Det finns rykten om att du späder ut länkvärdet, det vill säga din webbsidas länkkraft när du länkar ut till andra sidor, men det stämmer inte vilket SEO Roundtable förtydligar.

Om du länkar ut till tusentals webbsidor och gör allt för att lura Googles rankingfaktorer, då kan du bli straffad. Men så länge du bara länkar ut till sidor faktiskt hjälper besökaren blir du garanterat inte straffad för det.

Google straffar dig inte om du lankar ut pa ett naturligt satt

2. Det är bäst att märka upp alla utgående länkar som nofollow!

Nej, det stämmer inte heller. Att märka upp utgående länkar som nofollow är en bra idé om du länkar ut till sidor som du inte litar på till 100 %.

Men då du inte späder ut din webbsidas länkstyrka förlorar du inte på att ge hjälpsamma webbsidor dofollow-länkar som belöning för att de erbjuder hjälpsamt material.

Så länkar du ut på rätt sätt

1. Länka inte ut till "spammiga" webbsidor

Webbsidor som räknas som spammiga, det vill säga webbsidor med oseriösa tillbakalänksprofiler. De är inte att lita på, och de ska du inte heller länka ut till.

Det är vanligt att få e-postmeddelanden där någon erbjuder dig betalning mot att länka ut till tramsiga webbsidor utan något egentligt värde.

Men gör inte det, för då kan du hamna i något som Google kallar för bad neighbourhood.

2. Använd nofollow vid rätt tillfällen

Om du känner att du inte litar på den sida du länkar ut till, märk då länken som nofollow. Om du gör det väljer Google och alla andra stora sökmotorer att inte följa länken, vilket medför att du inte riskerar att straffas av Google.

3. Se till att du inte har utgående länkar som är brutna

Med bra SEO-verktyg såsom Ahrefs kan du hitta utgående länkar som i sin tur är brutna. När du fixar till dina brutna länkar bidrar du till en bättre användarupplevelse, vilket medför att du sannolikt rankar lite bättre på Google.

Det är också viktigt att kontrollera att de länkar du märkt som nofollow också är nofollow, så att det inte förekommer något tekniskt strul på din webbsida.

Brutna lankar pa aftonbladet.se

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.