En utgående länk är en länk som tar personer som besöker din webbsida till en annan webbsida. Utgående länkar används i regel för att textförfattaren vill upplysa läsaren om någonting utan att behöva skriva om det själv, samt för att göra artikeln mer trovärdig.
Du skriver en artikel som handlar om bostadslån och tar upp de amorteringskrav som gäller i Sverige, och för att ge artikeln mer tyngd länkar du ut till Finansinspektionens artikel med det temat.
Då får du bland annat ta del av två bra saker. För det första blir din artikel mer komplett då läsare som vill veta mer om hur amorteringskravet fungerar får ta del av den informationen, och för det andra får din artikel mer tyngd.
"Som Finansinspektionen förtydligar finns strikta amorteringsregler" ger till exempel en bättre tyngd än "Det finns strikta amorteringsregler i Sverige".
En auktoritetslänk är ett slanguttryck inom SEO för en utgående länk som riktas mot en webbsida med hög auktoritet inom nischen. Om du skriver om lån är Swedbank och Nordea två bra auktoritetslänkar, och om du skriver om försäkringar är Folksam en bra auktoritetslänk.
Värt att tänka på är samtidigt att du aldrig ska länka ut till konkurrenter och ge dem länkkraft. Att länka till en artikel som Swedbank skrivit som handlar om att samla lån, när du själv skriver om att samla lån, är helt förödande för din webbsida.
Om du länkar till en konkurrent som försöker ranka på samma nyckelord medför det att din artikel inte kommer att ranka lika bra som den har potential att göra.
Många tycker det är en bäst att auktoritetslänka till icke-vinstdrivande sidor, och det är faktiskt en bra idé om du vill minimera risken för att länka ut till konkurrenter.
En utgående länk kan vara två saker:
Det är alltså viktigt att veta att en utgående länk både kan vara en länk som pekar mot din webbsida, samt en länk som pekar mot någon annans webbsida.
En intern länk är i sin tur en länk som tar dina besökare till en annan artikel på din egen webbsida. Det är viktigt att internlänka på rätt sätt. Bland annat då du ger dina andra delsidor PageRank (länkkraft), men även för att du berättar vad sidorna du internlänkar till handlar om för sökmotorer såsom Google.
Nej, det gör de inte alls. Det finns rykten om att du späder ut länkvärdet, det vill säga din webbsidas länkkraft när du länkar ut till andra sidor, men det stämmer inte vilket SEO Roundtable förtydligar.
Om du länkar ut till tusentals webbsidor och gör allt för att lura Googles rankingfaktorer, då kan du bli straffad. Men så länge du bara länkar ut till sidor faktiskt hjälper besökaren blir du garanterat inte straffad för det.
Nej, det stämmer inte heller. Att märka upp utgående länkar som nofollow är en bra idé om du länkar ut till sidor som du inte litar på till 100 %.
Men då du inte späder ut din webbsidas länkstyrka förlorar du inte på att ge hjälpsamma webbsidor dofollow-länkar som belöning för att de erbjuder hjälpsamt material.
Webbsidor som räknas som spammiga, det vill säga webbsidor med oseriösa tillbakalänksprofiler. De är inte att lita på, och de ska du inte heller länka ut till.
Det är vanligt att få e-postmeddelanden där någon erbjuder dig betalning mot att länka ut till tramsiga webbsidor utan något egentligt värde.
Men gör inte det, för då kan du hamna i något som Google kallar för bad neighbourhood.
Om du känner att du inte litar på den sida du länkar ut till, märk då länken som nofollow. Om du gör det väljer Google och alla andra stora sökmotorer att inte följa länken, vilket medför att du inte riskerar att straffas av Google.
Med bra SEO-verktyg såsom Ahrefs kan du hitta utgående länkar som i sin tur är brutna. När du fixar till dina brutna länkar bidrar du till en bättre användarupplevelse, vilket medför att du sannolikt rankar lite bättre på Google.
Det är också viktigt att kontrollera att de länkar du märkt som nofollow också är nofollow, så att det inte förekommer något tekniskt strul på din webbsida.