seo texter logo

Vad är och hur fungerar nyckelordsdensitet inom SEO

Många som jobbar inom SEO känner till begreppet nyckelordsdensitet. Men vad är det, och är begreppet betydelsefullt? Det tar vi reda på nu!

Vad är nyckelordsdensitet?

Nyckelordsdensitet är en procentuell siffra på hur många gånger ett visst ord nämns i en text, såsom i en artikel. Detta begrepp har länge varit viktigt inom SEO, men numera spelar det ingen större roll vad nyckelordsdensiteten ligger på om bara texten är välskriven.

Varför är nyckelordsdensiteten relativt oviktig inom SEO?

Nyckelordsdensiteten är ingen rankingfaktor, och därmed inte särskilt viktig för din SEO. Detta tack vare att dagens sökmotorer är så pass smarta att de inte behöver ta hänsyn till hur många gånger ett visst ord nämns i en artikel för att förstå om en artikel är bra skriven eller inte.

I den videon vi länkar till här säger Googles John Mueller följande:

"Nyckelordsdensitet är generellt ingenting du behöver fokusera på så länge din artikel är skriven på ett naturligt sätt."

Hur räknar du ut nyckelordsdensiteten?

Du räknar ut nyckelordsdensiteten genom att räkna hur många gånger ett specifikt ord nämns i en artikel, och dividera det med ordantalet i hela artikeln. Du avslutar efter det med att ta resultatet du får och gångar det med 100.

Exempel: Du har skrivit en artikel på 1 500 ord och du har nämnt grisaboa 21 gånger. Nyckelordsdensiteten för grisaboa är i detta fall 1,4 % (21/1500*100=1,4).

Värt att lägga till är att det inte finns någon optimal nyckelordsdensitet. Om nyckelordsdensiteten ligger på mer än ca. 3 % kan det vara läge att kontrollera om texten verkligen låter naturlig när du läser den. Men om den gör det, då ska du strunta i att ändra någonting.

Så räknar du ut nyckelordsdensiteten på det snabbaste sättet

Om du vill slippa räkna ut nyckelordsdensiteten manuellt rekommenderar vi att du använder dig av tjänsten WordCounter.net. Där kan du enkelt se vad nyckelordsdensiteten är för precis varje ord genom att klistra in hela artikeln i rätt fält.

Matt pa nyckelordsdensitet via Wordcounter.net

Best practice inom nyckelordsdensitet

  1. Tänk inte för mycket på nyckelordsdensiteten.
  2. Fokusera på att svara på sökintentionen.
  3. Lägg till viktiga nyckelord på rätt ställen i texten.

Nedan berättar vi mer om de best practice-tips inom nyckelordsdensitet som vi precis nämnt.

Jag ska inte tanka pa vad nyckelordsdensiteten ligger pa

1. Fokusera inte på vad nyckelordsdensiteten ligger på

Om vi säger att du har en nyckelordsdensitet på 0,8 % och du vill komma upp till 2 %. Då måste du först lägga tid på att leta upp ställen där du kan stoppa in nyckelordet, vilket bara är onödigt för den tiden kunde du lika gärna lagt på någonting värdeskapande såsom korrekturläsning.

För det andra räknas det som "keyword stuffing" att lägga till för många nyckelord i samma artikel i ett försök att ranka bättre. Keyword stuffing är en teknik inom black hat SEO som inga sökmotorer längre går på, och som kan medföra att du straffas av Google.

Jag ar bara sa himla trott pa det dar med typ nyckelordsdensitet och sant

2. Skapa en heltäckande artikel som svarar på sökintentionen

I stället för fokusera på nyckelordsdensiteten ska du fråga dig själv:

  • Svarar min artikel på sökintentionen? Det vill säga det som besökaren sannolikt vill ha reda på.
  • Är artikeln heltäckande eller inte? Använd dig gärna av skyscraper technique för att maximera dina möjligheter för att ta fram en heltäckande artikel.

Om svaret är ja på båda av de ovanstående frågorna, då ska du vara nöjd och glad.

3. Inkludera rätt nyckelord på rätt ställen

Det är en bra idé att inkludera alla viktiga nyckelord i:

  • Titeltaggen (metatiteln).
  • H1-rubriken.
  • URL:en.
  • Metabeskrivningen.

Värt att tänka på är samtidigt att du inte ska tvinga in viktiga nyckelord, även om du hamnar på rätt ställen. Så om ett nyckelord inte fungerar i exempelvis metatiteln, då kan du likagärna inkludera det i H1-rubriken i stället och vara nöjd och glad med det.

Du ska också tänka på att Google är duktiga på att hantera synonymer och böjningar. Att få en exakt träff på nyckelord och nyckelordsfraser är alltså inte lika viktigt som det en gång varit då sökmotorerna har blivit smartare.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.