E-A-T är en förkortning för expertise, authoritativeness and trustworthiness som på svenska betyder expertis, auktoritet och pålitlighet. Dessa tre faktorer avgör hur bra det material som finns på din webbsida rankar på sökmotorernas resultatsidor.
Det är alltid bra att ha hög E-A-T, men inom vissa nischer tjänar du mer på det än andra. Om du har en webbsida som rankar gulliga kattbilder spelar E-A-T inte så stor roll. Men om du har en webbsida där du ger råd om hälsorelaterade saker, då är E-A-T superviktigt.
Men varför då egentligen?
Jo, för om en person söker på Google och tar sig till en webbsida som ger felaktiga råd om läkemedelsanvändning, då kan konsekvenserna bli katastrofala. Men om samma person vill titta på gulliga katter och bara får se ganska gulliga katter, då är det en sak som knappast påverkar hennes framtid så mycket.
Förtydligande: Heter det E-A-T eller EAT? Det spelar ingen roll, båda stavningarna fungerar utmärkt.
YMYL, eller Your Money or Your Life är ett begrepp som är viktigt inom E-A-T. YMYL-sajter är alltså webbsidor som påverkar besökarnas lycka, hälsa, ekonomi och/eller fysiska säkerhet.
Så om du har en sajt inom en nisch som inkluderas inom YMYL, då är det mycket viktigt att din webbsida har en hög E-A-T.
Tips: Du kan läsa mer om hur YMYL fungerar i Googles rapport vid namn How Google Fights Desinformation.
Expertis-delen av E-A-T handlar om vem som skrivit texterna. Om du har en webbsida i en typisk YMYL-nisch, vi säger ekonomi och finans, då är det fördelaktigt om en person med kvalifikationer inom ekonomi skrivit texterna.
Så om en revisor har skrivit eller åtminstone granskat/korrekturläst materialet på din webbsida inom ekonomi, då kommer webbsidan sannolikt ranka högre på Google.
Värt att tänka på är att "vardaglig expertis", det vill säga icke-yrkesmässig expertis ibland räcker bra även när det kommer till YMYL-webbsidor.
För att nämna ett exempel kan vi ta en artikel med temat: "Hur är det att leva med diabetes?"
Här kan den vardagliga expertisen hos en diabetespatient väga tyngre än en läkares erfarenheter av att behandla diabetes. Så summa summarum; ibland väger praktiska kunskaper tyngre än formella kunskaper (alltså yrkestitlar) när det kommer till expertis-delen av E-A-T.
Auktoritet handlar i detta fall om vilket rykte din webbsida har. Så grovt förenklat, om många ser din webbsida som det självklara valet för att få mer information inom ett ämnesområde, då har din webbsida en hög auktoritet.
Värt att tänka på är också att auktoritet är relativt. Elon Musk och Tesla.com har hög auktoritet inom elbilar, men ingen auktoritet alls inom exempelvis SEO.
Så om Tesla.com börjar skriva om SEO kommer det materialet ranka uselt. Men om de skriver fler artiklar om elbilar, då kommer det materialet ranka högt utan någon större ansträngning. Detta tack vara sajtens auktoritet inom det området.
Pålitlighet (trustworthiness) handlar främst om att du är öppen gällande:
En sista sak som är viktig är att du länkar ut till relevanta källor i dina artiklar. Så om du påstår någonting, då är en länk till en sajt med hög auktoritet inom området ett tecken på att din artikel innehåller pålitliga fakta.
För att nämna ett exempel har SEO-byrån Picknick Media en hög pålitlighet. Det kan du se i deras artikel om sökmotoroptimering där de:
Du ska också tänka på att pålitlighets-delen av E-A-T är relativ. För även om Google tycker att SEO-texter.se har en hög pålitlighet när det kommer till SEO, har vi ändå ingen nytta av det om vi börjar skriva om någonting annat såsom telefonabonnemang eller jämförelser av låneaktörer.
Nej, E-A-T är viktigt men det är ingen rankingfaktor. En rankingfaktor är nämligen någonting som Google kan förstå, mäta och utvärdera. Hur många tillbakalänkar din webbsida har är en typisk rankingfaktor som Google kan kartlägga på ett enkelt sätt.
Men E-A-T då, hur bestämmer Google den?
Jo, genom de nedanstående tre stegen:
Lästips: Hur Google utför denna trestegsprocess förklarar de närmare i denna artikel.
Tack vare den ovanstående processen kan Google kartlägga vilka faktorer som påverkar E-A-T, och därefter anpassa sina sökalgoritmer så att de belönar sajter med hög E-A-T.
Nej, din webbsida har inte något E-A-T-betyg då Google inte kan sätta något fast betyg på din webbsidas expertis, auktoritet och pålitlighet. Men bara för att du inte får något fast E-A-T-betyg från Google finns det fortfarande många sätt att få en bättre E-A-T.
Nedan berättar vi mer om de förslag vi precis nämnt i större detalj.
Läs mer: Så fungerar en sökmotor!
Att skaffa tillbakalänkar är det mest effektiva du kan göra för att öka på din webbsidas E-A-T. Men tänk på att inte fuska med länkbyggandet, för Google är nämligen mycket duktiga på att särskilja bra länkar från länkar av dålig kvalitet från exempelvis länkkataloger.
Om du har en webbsida inom en YMYL-nisch, till exempel inom juridik eller ekonomi, då är det särskilt viktigt att du uppdaterar ditt innehåll regelbundet. Om du inte gör det tar din webbsidas E-A-T en rejäl smäll.
Värt att tänka på är även att webbsidor som inte befinner sig inom någon YMYL-nisch också i princip alltid tjänar på att ha fräscht textinnehåll.
Ett undantag till det vi skrev ovan är om du har en webbsida inom en icke-YMYL-nisch med evergreen content-artiklar, alltså artiklar som inte får ett lägre värde med tiden.
Personer som har webbsidor inom YMYL-nischer måste publicera innehåll som är faktamässigt korrekt samt som har en "journalistisk professionalitet".
Men vad gäller för andra webbsidor då, som skriver om saker som inte påverkar besökarnas liv i någon större utsträckning?
Jo, där är det också superviktigt att dubbelkolla så allting stämmer. Förslagsvis mot källor såsom Wikipedia och/eller de artiklar Wikipedia länkar ut till i sina artiklar.
Det är en dålig idé att länka ut till sajter helt utan relevans. Om du exempelvis har en sajt som erbjuder rådgivning inom juridik och länkar ut till affiliate marketing-sajter inom casino, då kommer det sannolikt medföra att du får en lägre E‑A-T.
Du ska också tänka på att det finns lite svängrum. Vi kan mycket väl länka ut till en casinosajt eller två när vi pratar om affiliate marketing eller konverteringsoptimering, men att vecka efter vecka länka ut till exempelvis casino eller lån skulle vara förödande för hela webbplatsen.
Om du har en sajt inom en YMYL-nisch tjänar du på att anlita experter som skriver om saker du själv inte har några specialkunskaper om.
Ett exempel på det kan vara om 1177.se väljer att bjuda in en hjärtläkare med 30 års erfarenhet som beskriver vilka hjärtsjukdomar som är vanligast, samt vilka kirurgiska ingrepp som kan hjälpa vid respektive sjukdomstillstånd.
Att låta en expert skriva ett inlägg på din sajt är också en bra idé även om din webbsida inte är inom en YMYL-nisch.
Det går exempelvis utmärkt att låta någon gästblogga på din sajt. Då får du innehåll av bra kvalitet medan gästbloggaren får en länk till sin sajt, vilket medför att en win win-situation uppstår för alla inblandade.
Det är fult att skryta! Det kan man höra ibland, men när det kommer till E‑A-T är det faktiskt en bra idé att skryta lite. Så om du har expertis inom någonting relevant är det bra om du förtydligar det på exempelvis om oss-sidorna och/eller på författarboxen under varje inlägg.
Om du verkar inom en YMYL-nisch är det viktigt att du uppger:
Men även här är Google ganska flexibla. Det är främst större företag inom exempelvis ekonomi och juridik som har krav på sig att visa upp samtliga kontaktuppgifter.
Om du exempelvis driver en humorsajt har du betydligt lägre krav på dig när det kommer till att visa upp all tänkbar kontaktinformation. Den transparens som Google förväntar sig växlar alltså rejält från sajt till sajt.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!