En röstsökning är en webbsökning där du använder din röst för att kommunicera med sökmotorn i stället för ett tangentbord eller en touchskärm. "Hej Google, var hittar jag McDonalds i Linköping" är en typisk röstsökning", medan "Hej Google, släck lamporna är inte det".
Det sistnämnda citatet är nämligen ett kommando eller en befallning som du ger ditt smarta hemmet-system. Det första kommandot är i sin tur en fråga som Google kan svara på med ett röstsvar genom att ta fram en GPS-rutt.
Google har själva sagt att mellan 40 och 55 % av alla internetanvändare gör en eller flera röstsökningar dagligen.
I huvudsak är det tre typer av frågor som är populära att röstsöka på enligt Microsoft:
Om du gör en röstsökning och frågar din telefon "Hur lagar jag lasagne?", då får du i regel två eller fler förslag att välja på.
Men om du gör exakt samma röstsökning på en smart högtalare får du bara ett svar i stället för flera. Detta för att Google vill förbättra användbarheten för röstsökningar utan skärm.
Google tar ofta fram svaren för röstsökningar från så kallade Google snippets (eller utvalda utdrag). Enligt en undersökning från Backlinko väljer Google att läsa upp utvalda utdrag cirka 4 röstsökningar av 10 när du använder rösten för att söka på någonting.
För att din artikel ska läsas upp som ett röstsökningssvar av Google måste den i regel ranka topp 5 på SERP:en. Det är nämligen 91 % av röstsöknings-svaren som hämtas från topp 5-resultaten på Googles resultatsidor.
HTTPS-skyddade webbsidor betraktas som mer trovärdiga av Google. Det medför Google oftare läser upp artiklar från HTTPS-skyddade webbsidor som röstsökningssvar.
Google hämtar många röstsökningsresultat från Google My Business (GMB), så det är en bra idé att skaffa en företagsprofil där.
Ett exempel på det är om du frågar Siri hur länge Willys i Vetlanda har öppet.
I det fallet får du ett träffsäkert resultat som hämtas från Willys GMB-profil.
En annan sak som Google My Business är bra för är just färdbeskrivningar. Om du exempelvis har en pizzeria och den som gör en röstsökning undrar var den närmsta pizzerian ligger, då får du med lite tur en ny kund om du har en väl utformad GMB-profil.
Om vi utgår från att du äger en pizzeria, gör då en sökordsundersökning och ta reda på vad folk söker efter på Google.
Efter du är klar med undersökningen har du sannolikt ett flertal frågor du kan svara på, såsom:
När du identifierat en massa relevanta frågor ska du se till att du erbjuder de bästa svaren på de frågorna.
En annan viktig sak du ska tänka på är att du inte ska svara för långdraget. I genomsnitt är ett kompakt svar på cirka 29 ord idealt för att du ska maximera dina möjligheter för att Google ska välja att läsa upp svaret som ett röstsökningsresultat.
År 2017 förtydligade Google att artiklar där författaren stavar rätt och undviker grammatiska fel oftare används som röstsökningssvar. Så tänk på att använda punkt och kommatecken på rätt ställe, samt att inte ha för långa meningar.
Enligt denna studie har webbsidor som laddas snabbt en 52 % större möjlighet att läsas upp som ett röstsökningssvar jämfört med långsammare webbsidor.
Läs mer: Laddningstiden för din webbsida är en viktig rankingfaktor inom SEO.
Tillbakalänkar är en av de viktigaste rankingfaktorerna. Google tänker alltså: Denna webbsidan har många tillbakalänkar, så den måste vara superviktig! Då läser vi upp ett stycke från den här webbsidan som ett röstsökningssvar!
Så ju fler starka och relevanta länkar du skaffar genom till exempel outreach eller länkköp, desto större är möjligheten att Google läser upp någonting från din artikel som ett röstsökningssvar.
Att använda strukturerade data är en bra idé. Då berättar du nämligen för Google vad innehållet handlar om, och det blir du belönad för då Google gillar webbsidor med bra struktur.
Om du har ett recept på din webbsida förstår Google sannolikt det utan rätt schema markup, men det skadar faktiskt inte att vara lite övertydlig ibland.
Ja, oftast är det värt tiden du lägger ned. Du kan bättra på ditt företags brand awareness om du finns med på röstsökningar, såsom exempelvis: Enligt [ditt företag] är det en bra idé att..
Lästips: Att skaffa ett starkt varumärke är viktigt inom content marketing.
Men du får sannolikt i princip ingen organisk trafik alls med hjälp av röstsökningar. Detta då enheten du röstsöker med redan läser upp svaret på frågor såsom:
På ett så kompakt sätt så att de som gör röstökningen inte har någon anledning att besöka din webbsida.
Sammanfattat är det bra att optimera för röstsökningar, för när du gör det kan du också få Google snippets samt hamna bland FAQ-boxarna i SERP:en. Du har alltså mycket att vinna och inget att förlora då du ändå följer best practice inom SEO när du anpassar ditt innehåll för röstsökningar.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!