En tillbakalänksprofil är en samling med länkar som alla pekar mot din webbsida. En webbsida med en stark tillbakalänksprofil har relevanta tillbakalänkar från många sajter med hög auktoritet. En webbsida med en svag tillbakalänksprofil är har inga, få eller smutsiga länkar.
Det finns många bra SEO-verktyg där du kan kontrollera hur din tillbakalänksprofil ser ut. Vi rekommenderar Ahrefs. Dels då vi själva använder det programmet, och dels då vi skrivit en guide för hur Ahrefs fungerar där du kan lära dig allt viktigt om det programmet.
Det gör du genom att söka på din domän och därefter välja "Backlinks". Efter det ser du bland annat vilka länkar som pekar mot din webbsida samt vilka sajter länkarna kommer från.
Länkdopning eller dopade tillbakalänksprofiler är när någon skaffar en massa länkar av dålig kvalitet för att försöka lura folk att köpa länkar från dem. Det är nämligen inte svårt att skaffa spammiga länkar från länkkataloger och andra webbsidor där man själv kan lägga till länkar.
Google belönar webbsidor som får länkar från riktiga sajter med trafik. Länkar av dålig kvalitet hjälper dig inte ett dugg, utan de "nollas" i princip alltid. Med nollas menar vi alltså att de blir helt betydelselösa för din SEO.
Om man dopar sin tillbakalänksprofil med spammiga länkar kan man skryta för nyinvigda inom SEO att sajten har superhög auktoritet när den i själva verket inte har det. Man kan också lura folk att köpa länkar som inte ens ger någon effekt.
Det värsta som kan hända är att man blir straffad av Google för att ha ägnat sig av black hat SEO. Summa summarum; som en ärlig webmaster har du inget att vinna på att dopa din tillbakalänksprofil, så det ska du inte heller göra.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!