Nyckelord är viktiga ord som beskriver vad din artikel handlar om. Dessa ord är alltså de du försöker ranka på i sökmotorer såsom Google. Så om du har robotdammsugare som nyckelord är det viktigt att du syns på Google när någon söker på det nyckelordet.
Både nyckelord och nyckelordsfraser är viktiga inom SEO.
Nyckelord är viktiga för att Google ska förstå vad artiklarna på din webbsida handlar om, men även för att artiklarna ska få mer organisk trafik.
För att nämna ett exempel har vi optimerat vår startsida för nyckelordet SEO-texter. Tack vare det rankar vi också bra för det nyckelordet på Google, som du ser nedan.
Tack vare att vi rankar högt på Google för nyckelordet SEO-texter får vi alltså mycket relevant trafik utan att behöva betala för det genom att till exempel annonsera.
PPC, eller Pay Per Click-marknadsföring är populärt, och det är mest populärt att köpa dessa typer av annonsplatser hos Google. När du köper PPC-annonser hos Google syns du alltid högst upp bland sökresultaten och får tack vare det mycket trafik.
Men det finns en stor baksida med detta.
Du måste nämligen betala för att få trafik via Googles annonsfält, och är det hög konkurrens på sökordet kan det kosta dig cirka 100 kr per ny besökare.
Genom att ägna dig åt best practice inom SEO, såsom att bygga länkar på rätt sätt, internlänka på rätt sätt och skriva texter som svarar på sökintentionen kan du synas på Google utan att behöva betala för det.
Värt att tänka på är samtidigt att alla organiska sökresultat hamnar under de betalda sökresultaten om det finns annonser på sökningen.
Du ska skriva för människor och inte sökmotorer, så av den anledningen ska du inte använda samma sökord får många gånger i samma artikel. Ett bra mått är att dina nyckelord ska utgöra mellan cirka 1 och 3 % av alla ord i artikeln.
Men är det ett absolut måste egentligen?
Nej, så länge artikelns språk låter naturligt behöver du inte bry dig om vad nyckelordsdensiteten ligger på.
Lästips: Vill du veta mer om detta? Läs då vår guide om nyckelordsdensitet.
Du ska placera ut nyckelorden där de passar bäst, och du behöver inte heller träffa dina nyckelord exakt. Nyckelordsfrasen "bilar sverige" ska vara "Bilar i Sverige" och nyckelordsfrasen "bila norge billigt" ska vara "Bila billigt i Norge".
Google är nämligen så pass smarta att du inte behöver förstöra dina texter genom att träffa nyckelorden precis som du får dem från SEO-verktyget.
Det är en bra idé att lägga till alla viktiga nyckelord på de nedanstående ställena.
Det finns en del SEO-verktyg som visar hur bra dina viktiga nyckelord rankar. Vi har skapat en lista med SEO-verktyg som i många fall kostar pengar, men vi vill även tipsa om ett gratis SEO-verktyg som SEO-design erbjuder.
Deras verktyg ber dig först säga vad din webbplats har för adress.
Efter det får du välja nyckelord som du vill kontrollera din ranking för. Alla nyckelord måste separeras med komma.
Därefter uppger du din e-postadress. Du måste uppge en riktig e-postadress, annars får du inte ta del av resultatet av undersökningen.
När du tryckt på nästa får du vänta några sekunder på att resultatet ska tas fram.
Resultatet av sökordsundersökningen får du via e-post. Det tar ungefär 5 sekunder innan meddelandet kommer fram.
Då jag själv provat verktyget kan jag intyga att den sökordsranking som uppges stämmer överens med verkligheten.