Att snappa en domän gör du när du bokar en domän som är på väg att löpa ut via en snapbacktjänst. För att snappa en domän måste du alltså vara först med att boka den, och samtidigt hoppas på att snapbacktjänsten vinner domänen när den släpps på marknaden.
Jo, i regel är det domäner utan något egentligt värde. Oftast har de i princip inga värdefulla tillbakalänkar, men det är också vanligt att de domäner som auktioneras ut har en massa spamlänkar som pekar mot sig.
Att snappa en sajt med spamlänkar, som alltså sannolikt redan har straffats av Google är samma sak som att kasta pengar rätt ner i avgrunden.
Men tappa inte hoppet, du kan nämligen stöta på riktiga guldklimpar. För några år sedan snappades den lite lagom eftertraktade domänen “SEO.se”. Den har idag ett försäljningspris på 1,5 miljoner exklusive moms.
Värt att tänka på är att du måste betala ett högt pris för att snappa domäner som är värda större summor pengar, vilket vi pratar mer om nedan.
Att snappa en domän kostar i regel från cirka 300 kronor till omkring 300 000 kronor. Olika snapbacktjänster tar olika mycket betalt, så det påverkar priset. Men den faktor som påverkar priset mest är hur tidigt du väljer att boka den domän du är intresserad av hos snapbacktjänsten.
Läs mer: Vad är SEO - en komplett guide.
Du kan boka din snapback cirka 30 dagar i förväg, och det exakta priset du betalar bestäms genom en så kallad holländsk auktion. Det är alltså superdyrt att boka en domän omkring 30 dagar i förväg, men desto billigare att boka en domän bara några dagar innan den släpps.
Anledningen till det beror på att inga fler kan boka in sig efter att du valt att boka domänen. Så om du betalar 15 000 kronor för att boka en domän 15 dagar innan den släpps, då kan ingen annan boka domänen efter dig via samma snapbacktjänst.
Om den snapbacktjänst du valt att anlita inte blir den aktör som snappar domänen åt dig, då får du tillbaka dina pengar. Så det är en bra idé att boka exakt samma domän hos flera snapbacktjänster, då du omöjligt kan veta vilken snapbacktjänst som lyckas vinna domänen.
I många fall snappar man domäner för att man vill ha en webbsida som redan har en bra tillbakalänksprofil. Men vill inte börja från noll och behöva köpa länkar, eller bygga länkar via metoder såsom outreach. Det är också vanligt att personer som bygger PBN-nätverk snappar domäner.
Som vi pratade om lite högre upp i artikeln finns det även pengar att tjäna på att snappa en domän som är värd mycket pengar, för att därefter sälja den till högstbjudande.
Om domänen har länkar från exempelvis Expressen.se och Aftonbladet.se, då har de helt klart ett värde. Det som är omdebatterat är vilket exakt värde de har. Det folk tror idag är att länkarna har ett “ganska högt” värde. Alltså ett tillräckligt högt värde för att en snapback ska vara värt det.
Lästips: Så fungerar det att gästblogga.
Google nedvärderar sannolikt länkar till en domän som snappats, men i allmänhet bryr sig Google främst om att du har bra content på din sajt. Bra SEO-texter som svarar på läsarnas sökintention är någonting som Google värderar minst lika högt som tillbakalänkar från snappade domäner.
Ja, det är i regel lagligt att snappa en domän. Men för att vara säker på att du inte bryter mot lagen är det en bra idé att inte använda den snappade domänen kommersiellt. Exempelvis för att tjäna pengar på affiliatemarknadsföring eller liknande.
Patent- och registreringsverket har följande syn på det hela:
“Har någon registrerat ditt varumärke som domännamn, betyder det inte per automatik att det är ett intrång på din rättighet. Om det är ett intrång eller inte beror på om domänen används kommersiellt. Gör den inte det är det inte fråga om ett intrång.
Används domänen kommersiellt kan det vara fråga om ett intrång i de fall innehavaren av domänen använder sig av webbplatsen och där saluför samma, eller liknande, varor och tjänster som du har skyddat ditt varumärke för.”
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!