seo texter logo

8 anledningar till att din sajt inte syns på Google

Om Google inte indexerat din webbsida, vad kan det bero på egentligen? Den frågan svarar vi på nu, samtidigt som vi ger dig bra lösningsförslag.

8 orsaker till att Google inte indexerar din webbsida

  1. Din sajt är för ny.
  2. Din sajt är inte mobilanpassad.
  3. Din sajt laddas för långsamt.
  4. Din sajt har för dåliga texter.
  5. Din sajt kan inte indexeras.
  6. Din sajt har för få tillbakalänkar.
  7. Din sajt har problem med duplicerat innehåll.
  8. Din sajt har blivit straffad av Google.

Nedan berättar vi mer om de orsaker vi precis nämnt.

1. Webbsidan är ny

Det brukar ta minst ett par veckor innan Google förstår att din sajt finns, och ibland kan det ta upp emot ett år innan Google indexerat alla artiklar.

Det är en bra idé att ladda upp en sajtkarta (sitemap) för din webbsida i Google Search Console, för då maximerar du möjligheten för att Google snabbt får reda på var din webbsida finns och därför kan indexera den fortare än vanligt.

Men måste du ladda upp webbsidans sajtkarta på Google Search Console?

Nej, det behöver du inte, men det är samtidigt viktigt att du har en sajtkarta för din webbplats. Om du har WordPress som publiceringssystem räcker det med att skapa en sajtkarta med hjälp av ett SEO-tillägg såsom Rank Math, sen har Google allt de behöver för att hitta din sajt.

Du kan ta reda på om Google har indexerat din webbsida genom att söka på site:dindomän.se.

SEO texter finns med pa Google

Om du vill ta reda på om någon av dina artiklar finns på Google, då ska du i stället uppge hela URL:en.

En sökning på site:seo-texter.se/rankingfaktorer visar exempelvis att vår artikel om rankingfaktorer är fullt synlig på Google.

Du kan ocksa ta reda pa om enstaka artiklar indexerats av Google

2. Webbsidan är inte anpassad för mobiler

Google använder sig av någonting som kallas för “Mobile first indexing” som innebär att webbsidor som är mobilanpassade får mer organisk trafik. Så om din webbsida inte är mobilanpassad, då rankar du sämre på Google och alla andra stora sökmotorer.

Att göra din webbsida responsiv, alltså anpassad för mobiler och surfplattor är någonting som en webbutvecklare kan hjälpa dig med om du betalar en slant.

Som du ser nedan är SEO-texter.se mobilanpassad enligt verktyget Google Mobile Friendly Test. På den webbsidan kan du också kontrollera om din webbsida är mobilanpassad eller inte.

Det ar viktigt att din webbsida har en responsiv design

3. Webbsidan laddas inte tillräckligt snabbt

Det finns många bra SEO-verktyg som kan berätta hur snabbt din webbsida laddas.

GTMetrix är ett bra verktyg..

GTMetrix hjalper dig fa en mer snabbladdad webbsida

.. medan Google Page Speed Insights är det bästa och mest använda hastighetsverktyget för webbsidor.

Google page speed insights hjalper dig fa en snabbare webbsida

Men om du använder Google Page Speed Insights, vilket betyg ska din webbsida uppnå där?

Idealt är ett snabbhetsbetyg så nära 100 som möjligt att föredra, men ett snabbhetsbetyg på 70 eller bättre är också fullt godkänt.

En annan bra tumregel är att din webbsida ska vara "snabb nog", vilket den räknas vara om varje sidladdning inte tar mer än en sekund.

4. Webbsidan har för dåliga texter

Att ha SEO-optimerade texter som ger ett tydligt och komplett svar på sökintentionen är otroligt viktigt.

Google har som mål att visa de bästa sökresultaten högst upp, så om du inte kan erbjuda läsaren det blir det svårt (i många fall omöjligt) att ranka bra på Google.

Värt att tänka på är att du alltid tjänar på att ha välskrivna texter även om du inte rankar högst på Google just nu.

Exempel 

Tänk så här: Vattenfall rankar tvåa på det konkurrensutsatta nyckelordet "Solceller" trots att de bara visar upp en rubrik, en punktlista och en FAQ på sammanlagt cirka 400 ord.

Vattenfall rankar tvaa pa solceller trots att de har for tunt innehall

Den ordmängden räcker inte för att ge ett komplett svar på sökintentionen, men då Vattenfall har en så pass hög auktoritet inom området rankar deras tunna artikel bättre än många av konkurrenters artiklar.

Men du ska inte ge upp för att stora jättar har lättare att ranka bättre än dig på SERP:en.

Använd skyscraper technique och skriv en bättre artikel, för även om du inte rankar högst kommer läsarna "hoppa nedåt i SERP:en" (det kallas för pogo sticking) tills de hittar den artikel som ger det bästa svaret på sökintentionen. Det vill säga din artikel.

Summa summarum; om din webbsida inte har välskrivna texter har Google ingen anledning att ranka din webbsida överhuvudtaget. Så om du undrar varför din sida inte syns på Google kan det vara så att textmaterialet är får dåligt samtidigt som konkurrensen inom nischen är hög.

Så skriv bättre texter, alternativt beställ SEO-texter av oss.

5. Webbsidan kan inte indexeras

Om sökmotorerna inte kan hitta din webbsida kan det vara så att deras robotar inte är välkomna för att du har uppgett det i robots.txt-filen.

Din robots.txt-fil får inte se ut så här:

User-agent: *
Disallow: /

Detta då snedstrecket ("/") säger att inga sökmotorer är välkomna då du i detta fall otillgängliggjort "root"-mappen på din webbsida.

Din robots.txt-fil ska alltså se ut ungefär så här:

User-agent: *
Disallow:

För när du lämnar disallow-fältet blankt, då kan du vara säker på att sökmotorsrobotarna har fritt spelrum på din sajt (om din inte avindexerat någonting på detaljnivå).

6. Webbsidan har inte tillräckligt med tillbakalänkar

Webbsidor med många tillbakalänkar av hög kvalitet har också en hög auktoritet inom sin nisch. Det innebär att webbsidor såsom Vattenfall.se rankar bra på allt inom energi, medan sajter som Swedbank.se alltid rankar bra på allt inom ekonomi.

Vattenfall rankar alltid bra inom energi tack vare alla tillbakalankar

Om din webbsida kontinuerligt får många och starka tillbakalänkar, då dyker den sannolikt upp snabbare på Google.

Sökmotorernas robotar ser nämligen hela internet som ett stor nät av webbsidor. Så om många starka webbsidor pekar mot din sajt, då får Google en indikation på att din sajt är viktig. Och vips - då dyker din webbsida upp betydligt snabbare på sökmotorernas resultatsidor.

7. Webbsidan har duplicerat innehåll

Om du har problem med duplicerat innehåll, alltså samma (eller ungefär samma) textinnehåll i flera olika artiklar, då syns samtliga av de artiklarna sämre på Google. Man säger då att artiklarna kannibaliserar på varandra.

Om din webbsida har duplicerat innehåll väljer Google i värsta fall att inte indexera den artikel som är snarlik den andra likvärdiga artikeln som redan finns på Google. Om du exempelvis kompletterar en artikel som handlar om "5 sätt att gå ner i vikt" med en artikel med titeln "10 sätt att gå ner i vikt", då tänker Google:

"Det var en snurrig rackare. Hon har ju redan lagt upp en artikel som handlar om det här, så varför ska jag indexera en artikel till som handlar om precis samma sak? Det här orkar jag inte med, så jag struntar i att indexera den nya artikeln!"

Ojdå, nu är Google på dåligt humör. Men hur gör du för att få Google på bättre humör då?

Jo, då ser du till att lösa problemen genom att antingen göra 301 redirects och/eller använda dig av kanoniska taggar.

8. Webbsidan har straffats av Google

Om du undrar varför din webbsida inte finns med på Google, då kan det vara så att Google har valt att straffa dig. Värt att tänka på är att det är ovanligt att bli straffad av Google, men det händer ibland.

Det finns två sätt att straffas av Google:

Via en manuell åtgärd

Om du blivit straffad via en manuell åtgärd har din webbsida sannolikt blivit hackad. Det är också vanligt att få en manuell åtgärd mot sin sajt om man snappat en domän där den tidigare ägaren betett sig illa. Vid en manuell bestraffning är det vanligt att din webbsida tas bort helt från Google.

Via en automatisk åtgärd

Att du bli straffad via en automatisk (eller algoritmisk) åtgärd kan hända om du exempelvis byggt länkar på fel sätt. Det kan också hända om du brutit mot något annat som tas upp i Googles riktlinjer för SEO, som på engelska kallas för Google Webmaster Guidelines.

I de fall du misstänker att Google straffar dig, då kan det vara en bra idé att avvisa länkar av dålig kvalitet (att göra en disavow), eller bara vänta tills Google kommer med en ny algoritmuppdatering.

Läs gärna mer i vår artikel om black hat SEO, för där får du fem exempel på saker du kan ha gjort som kan ha medfört att Google surnat till på dig.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.