Bounce rate eller studsfrekvens är ett procentuellt värde på det antal besökare som inte gör någonting efter att de hamnat på din webbsida. Personer som "studsar" från din webbsida skriver inget i några kommentarsfält, de köper inte heller någonting utan de bara lämnar sajten.
Vanligtvis beror bounce rate på att besökaren är missnöjd med någonting. Vanliga saker som påverkar studsfrekvensen för din webbsida inkluderar SEO-texternas kvalitet, internlänkningen och laddningstiden.
Längre ned i artikeln ger vi dig exempel på hur du sänker studsfrekvensen för din webbsida.
Ja, det är viktigt att veta vad studsfrekvensen är då du således för möjlighet att identifiera och rätta till saker på din webbsida. Studsfrekvensen är alltså ett värde som ger dig kunskaper om vilka delsidor på din webbsida som har en hög potential för att kunna förbättras.
En normal studsfrekvens ligger på mellan cirka 40 och 60 %, så en studsfrekvens under 40 % är i regel att räkna som bra. Men värt att tänka på är att det är svårt att bestämma ett bounce rate-värde som är idealt då studsfrekvensen varierar så pass mycket beroende på var besökaren befinner sig i marknadsföringstratten.
En sak som är säker är i alla fall att en lägre studsfrekvens är att föredra framför en högre studsfrekvens. Detta då en låg studsfrekvens tyder på att besökarna är nöjda.
Det bästa är att inte fokusera för mycket på vad andra webbsidor har för studsfrekvens, utan på vad artiklar på din webbsida har för bounce rate.
Du kan se vad du har för studsfrekvens genom att ta dig till kontrollpanelen för Google Analytics som du hittar på https://analytics.google.com/. Om du inte använder dig av Google Analytics idag måste du installera det verktyget på din webbsida för att få reda på studsfrekvensen.
OBS: Du ska tänka på att vissa sidor i princip alltid har en hög studsfrekvens, och att det är okej. På en delsida där du har publicerat ett recept är det normalt att ha en skyhög studsfrekvens då besökaren bara vill laga en måltid, och således inte vill klicka sig vidare till andra recept.
Nedan berättar vi mer om de tips som precis nämnts i större detalj.
I princip alla som besöker din webbsida vill ha ett snabbt svar på sökfrågan. Och om besökarna inte får det, då trycker de på bakåtknappen för att i stället läsa någon av konkurrenternas artiklar.
Tänk på att alltid ta med det viktigaste först, alltså att ge besökarna ett heltäckande svar på sökintentionen. Efter det kan du börja prata om lite mer detaljerade saker som inte alla besökare vill ta del av.
Webbsidor med recept är urtypen för webbsidor som oftast misslyckas med detta. Besökarna vill inte veta att det är din farmors födelsedag eller att du åt rätten för första gången i Kambodja 2009. De vill ha relevant information som gör att de kan tillaga rätten själva, och om de inte får det är det tack och adjö och hopp och studs!
Att skriva bra SEO-texter inkluderar saker såsom att du uttrycker dig begripligt. Ingen blir imponerad av att du skriver konkluderar i stället för sammanfattar, så håll det enkelt så att alla besökare förstår vad du menar.
Men det är samtidigt viktigt att du använder rätt begrepp, såsom att man bestiger ett berg och inte klättrar upp för det.
En bra idé är också att använda sig av skyscraper technique för att således inkludera allt som är viktigt i artikeln. Om besökarna inte får reda på allt de vill ha i din artikel, då ökar nämligen risken för att de studsar iväg.
I princip alla webbsidor får in majoriteten av all trafik från mobiler. Så av den anledningen är det viktigt att din webbsida är perfekt optimerad för mobila enheter.
Hur din webbsida presterar på mobiltelefoner kan du få reda på med hjälp av bland annat Google Search Console...
... eller Google Mobile Friendly Test:
Läs mer: Här listar vi massor av bra SEO-verktyg!
Aftonbladets webbsida, som är fullständigt nedlusad med reklam kan få vem som helst att vilja stoppa upp en skruvmejsel i örat.
Det är inte konstigt att folk studsar iväg från sådana webbsidor. Värt att lägga märke till är samtidigt att Aftonbladet i princip inte behöver bry sig då de har en så dominerande ställning som nyhets-, sport- och nöjesportal.
Men du som äger en mindre webbsida än så behöver fokusera på att ge besökarna en optimal upplevelse, och det får de inte om de möts av en massa störande reklam.
Om du vill ha ett smakprov på bra annons-tänk är faktiskt Googles annonsprogram ett bra föredöme. Med hjälp av den här länken kan du lära dig mer om de regler som gäller för Google Ads, som bland annat förbjuder störande annonsformat såsom jobbiga pop-up-fönster.
Det är viktigt att internlänka på rätt sätt. Detta då du således bygger upp en logisk struktur som såväl besökare som Google gillar. Du ska samtidigt tänka på att bara internlänka till relevanta webbsidor samt att ha en optimal ankartext så att besökarna förstår var de hamnar.
Enligt SEO-bloggen Ahrefs är följande mått träffsäkra när det kommer till att bedöma laddningstiden för webbsidor:
Om du har en webbsida som laddas lite väl långsamt är det en bra idé att exempelvis:
Värt att tänka på är också att det finns mer att göra för att snabba upp din webbsida. Men de råd vi gav dig ovan är i alla fall en bra början.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!