seo texter logo

Allt om sökmotorsoptimering för Bing!

Bing är världens näst största sökmotor. Men är det värt att optimera sitt material för Bing då Google är extremt mycket större? Det svarar vi på nu!

Är det värt att optimera sitt innehåll för Bing?

Ja, du ska optimera ditt innehåll enligt de riktlinjer som Bing satt upp då de är värda att följa. Men du behöver samtidigt inte tänka; ojoj, hur ska jag göra för att Bing ska bli nöjda då? SEO-optimerar du din webbsida enligt best practice för Google så rankar du nämligen lika bra på Bing.

Hur stora och betydelsefulla är Bing?

Som du ser nedan är Bing världens andra mest betydelsefulla sökmotor (efter Google) med sin globala marknadsandel på omkring 2,5 %.

Bing har en global marknadsandel pa 25

Läs mer: De 6 mest populära sökmotorerna (och Google).

6 tips för att SEO-optimera för Bing

1. Registrera dig på Bing Places For Business

Bing Places For Business fungerar ungefär som Google My Business. Med hjälp av de tjänsterna får du som företagsanvändare en betydligt bättre synlighet vid lokala sökningar utan att behöva betala för det.

Värt att veta är att det bara tar någon minut att skaffa ett Bing Places For Business-konto om du reda har ett Google My Business-konto. Detta då Microsoft erbjuder en smidig importfunktion som helt enkelt klonar din Google My Business-profil och lägger till den på Bing Places For Business.

Det ar en bra ide att skaffa ett konto pa Bing Places For Business

2. Svara på sökintentionen

Att svara på sökintentionen, det vill säga det som sökaren vill ha svar på är bland det viktigaste inom Bing-SEO.

3. Ta med det viktigaste först

Nuförtiden vill internetanvändare ha snabba svar på sina sökfrågor. Så att ge dem det genom att skriva sitt material enligt den upp-och-nedvända pyramiden är en mycket bra idé.

Den upp och nedvanda pyramiden

4. Uppdatera ditt innehåll med jämna mellanrum

Bing gillar färskt innehåll, så se till att uppdatera dina artiklar så ofta du kan. Ett undantag till den regeln är om du har evergreen content-innehåll, det vill säga innehåll som i princip inte blir gammalt.

Evergreen content artiklar kan ranka bra i artionden utan att uppdateras

5. Din webbsida ska ha ett bra rykte

Google tar reda på om din webbsida är att lita på genom att kartlägga E-A-T, alltså "expertisen, auktoriteten och pålitligheten" för din webbsida.

På samma sätt arbetar Bing med att bedöma om din webbsida är att lita på. Så precis som Google uppskattar även Bing saker som riktiga namn i författarboxarna samt att du länkar ut till trovärdiga källor med relevans när du skriver dina artiklar.

6. Se till att din webbsida laddas snabbt

Microsoft rekommenderar att du ska "hitta ett mellanting mellan bra användarvänlighet och en snabb laddningstid för din webbsida". Google säger i sin tur att "en laddningstid på mellan 2 och 3 sekunder eller lägre är bra nog".

Men som tumregel; är din webbsida så pass snabb att användarna inte tänker; "vad långsamt det går!", då blir sannolikt både Google och Bing nöjda.

Tips: Vill du kontrollera hur snabbt din webbsida laddas? Ta då hjälp av ett bra SEO-verktyg eller ta dig direkt till hastighetsverktyget Google Page Speed Insights.

Google vs. Bing: 6 viktiga skillnader

1. Personer som söker med Bing är i regel mer högutbildade

Som Searchmetrics.com förtydligar tjänar personer som söker med Bing i regel mer än personer som har Google som standardsökmotor.

Men spelar det någon roll?

Nej, skulle vi säga. Google är så pass mycket större att det kvittar om de som söker med Bing tjänar lite mer än Google-användare.

2. Bing och Google är ganska lika varandra

Hos Bing kan du få saker som rika utdrag och kunskapsgrafer precis som hos Google. Så även om Google har en betydligt större marknadsandel än Bing delar de många rankingfaktorer med varandra.

3. Google hittar tillbakalänkar snabbare än Bing

Det tar Google mellan cirka 1 och 14 dagar att hitta nya tillbakalänkar som pekar mot din webbsida, medan det tar Bing mellan cirka 14 dagar och 6 månader att hitta exakt samma länkar. Så om du förbättrat din tillbakalänksprofil med många starka länkar märker alltså Google det långt före Bing.

Starka lankar fran relevanta webbsidor ar nagonting som hjalper dig ranka pa saval google som bing

4. Bing har en starkare integrering med Windows

Då Microsoft äger både Bing och Windows är det inte konstigt att de valt att koppla samman Bing med Windows på ett tydligt sätt. Ett exempel på denna starka integration är att Microsoft Edge är standardwebbläsare i Windows, där i sin tur Bing agerar standardsökmotor.

5. Bing och Google visar upp sökresultaten på olika sätt

Bing och Google visar upp sökresultat på ungefär samma sätt, men det finns några skillnader:

  • Bing visar oftare upp betygsstjärnor i SERP:en jämfört med Google.
  • Google visar oftare upp rika utdrag i SERP:en jämfört med Bing.
  • Bing visar upp längre metabeskrivningar än Google i SERP:en.

6. Google är bättre och smartare än Bing

Google förstår synonymer på ett bättre sätt än Bing, och Google kan även använda entiteter på ett bättre sätt än Bing. De faktorerna och fler medför att Google ger dig betydligt bättre sökresultat än Bing.

När du väl förstår hur en sökmotor fungerar, då vet du också att sökresultatens träffsäkerhet är det som skiljer en bra sökmotor från en medioker sökmotor.

Så sammanfattat; Google visar upp bäst sökresultat och därför är Google den sökmotor som är mest populär, och så även den sökmotor som flest sökmotoroptimerare väljer att optimera för.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.