Ja, du ska optimera ditt innehåll enligt de riktlinjer som Bing satt upp då de är värda att följa. Men du behöver samtidigt inte tänka; ojoj, hur ska jag göra för att Bing ska bli nöjda då? SEO-optimerar du din webbsida enligt best practice för Google så rankar du nämligen lika bra på Bing.
Som du ser nedan är Bing världens andra mest betydelsefulla sökmotor (efter Google) med sin globala marknadsandel på omkring 2,5 %.
Läs mer: De 6 mest populära sökmotorerna (och Google).
Bing Places For Business fungerar ungefär som Google My Business. Med hjälp av de tjänsterna får du som företagsanvändare en betydligt bättre synlighet vid lokala sökningar utan att behöva betala för det.
Värt att veta är att det bara tar någon minut att skaffa ett Bing Places For Business-konto om du reda har ett Google My Business-konto. Detta då Microsoft erbjuder en smidig importfunktion som helt enkelt klonar din Google My Business-profil och lägger till den på Bing Places For Business.
Att svara på sökintentionen, det vill säga det som sökaren vill ha svar på är bland det viktigaste inom Bing-SEO.
Nuförtiden vill internetanvändare ha snabba svar på sina sökfrågor. Så att ge dem det genom att skriva sitt material enligt den upp-och-nedvända pyramiden är en mycket bra idé.
Bing gillar färskt innehåll, så se till att uppdatera dina artiklar så ofta du kan. Ett undantag till den regeln är om du har evergreen content-innehåll, det vill säga innehåll som i princip inte blir gammalt.
Google tar reda på om din webbsida är att lita på genom att kartlägga E-A-T, alltså "expertisen, auktoriteten och pålitligheten" för din webbsida.
På samma sätt arbetar Bing med att bedöma om din webbsida är att lita på. Så precis som Google uppskattar även Bing saker som riktiga namn i författarboxarna samt att du länkar ut till trovärdiga källor med relevans när du skriver dina artiklar.
Microsoft rekommenderar att du ska "hitta ett mellanting mellan bra användarvänlighet och en snabb laddningstid för din webbsida". Google säger i sin tur att "en laddningstid på mellan 2 och 3 sekunder eller lägre är bra nog".
Men som tumregel; är din webbsida så pass snabb att användarna inte tänker; "vad långsamt det går!", då blir sannolikt både Google och Bing nöjda.
Tips: Vill du kontrollera hur snabbt din webbsida laddas? Ta då hjälp av ett bra SEO-verktyg eller ta dig direkt till hastighetsverktyget Google Page Speed Insights.
Som Searchmetrics.com förtydligar tjänar personer som söker med Bing i regel mer än personer som har Google som standardsökmotor.
Men spelar det någon roll?
Nej, skulle vi säga. Google är så pass mycket större att det kvittar om de som söker med Bing tjänar lite mer än Google-användare.
Hos Bing kan du få saker som rika utdrag och kunskapsgrafer precis som hos Google. Så även om Google har en betydligt större marknadsandel än Bing delar de många rankingfaktorer med varandra.
Det tar Google mellan cirka 1 och 14 dagar att hitta nya tillbakalänkar som pekar mot din webbsida, medan det tar Bing mellan cirka 14 dagar och 6 månader att hitta exakt samma länkar. Så om du förbättrat din tillbakalänksprofil med många starka länkar märker alltså Google det långt före Bing.
Då Microsoft äger både Bing och Windows är det inte konstigt att de valt att koppla samman Bing med Windows på ett tydligt sätt. Ett exempel på denna starka integration är att Microsoft Edge är standardwebbläsare i Windows, där i sin tur Bing agerar standardsökmotor.
Bing och Google visar upp sökresultat på ungefär samma sätt, men det finns några skillnader:
Google förstår synonymer på ett bättre sätt än Bing, och Google kan även använda entiteter på ett bättre sätt än Bing. De faktorerna och fler medför att Google ger dig betydligt bättre sökresultat än Bing.
När du väl förstår hur en sökmotor fungerar, då vet du också att sökresultatens träffsäkerhet är det som skiljer en bra sökmotor från en medioker sökmotor.
Så sammanfattat; Google visar upp bäst sökresultat och därför är Google den sökmotor som är mest populär, och så även den sökmotor som flest sökmotoroptimerare väljer att optimera för.