Dwell time (eller vistelsetid) är den tid som går från att besökaren klickar på ett sökresultat i SERP:en tills det att hon är tillbaka i SERP:en igen. Vistelsetiden är alltså den tidsperiod besökaren är på din webbsida innan hon trycker på tillbakaknappen och är tillbaka hos sökmotorn.
Om du söker efter SEO-texter.se på Google börjar din dwell time räknas så fort du klickar på sökresultatet för SEO-texter.se.
Väl inne på webbsidan tickar sekunderna på en efter en. Om vi säger att du lägger 4 minuter och 25 sekunder på att läsa två artiklar..
.. innan du klickar dig tillbaka till SERP:en igen har vi på SEO-texter.se fått en vistelsetid på just 4 minuter och 25 sekunder.
Vistelsetiden är ett mått på hur nöjda besökarna är med din webbsida. Så ju längre de stannar, alltså ju högre dwell time de har, desto bättre tycker sökmotorerna att din webbsida förtjänar att ranka.
Om besökaren stannar länge är det nämligen ett tecken på att du träffat sökintentionen, alltså att du svarat på det besökaren vill ha reda på.
En bra vistelsetid ligger i regel på mellan 2 och 4 minuter, och allt under 5 sekunder räknas som en dålig vistelsetid. Exakt vad som är en bra och en dålig vistelsetid bestäms sannolikt av den genomsnittliga vistelsetiden för varje sökning hos sökmotorerna.
SEO-bloggen Ahrefs tror att dwell time är en rankingfaktor. Det är i alla fall klarlagt att Google mäter hur länge besökarna stannar på din webbsida, men hur stor betydelse just vistelsetiden har är omtvistad. Experter inom SEO är åtminstone överens om att en lång dwell time är att föredra.
Nedan berättar vi mer om de tips vi precis nämnt i större detalj.
Besökaren måste få ett snabbt svar på sökfrågan och det får hon också om du tar med det viktigaste materialet först. Om hon inte får ett snabbt svar är det sannolikt att hon hoppar tillbaka till sökmotorn igen och letar efter en bättre artikel.
En bra idé är att använda skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden. Då försäkrar du dig nämligen om att besökaren får ett snabbt svar.
Så kallat klickbete är någonting du förlorar på som dessutom sänker vistelsetiden. För om du lovat besökaren någonting och inte uppfyller det löftet lämnar hon förmodligen din webbsida fortare än kvickt.
Webbsidor men en laddningstid på omkring 1 sekund har en betydligt lägre dwell time än webbsidor med laddningstider på över 3 sekunder. Om din webbsida bara "laddar och laddar" utan att någonting händer är det nämligen lockande för besökaren att klicka på tillbakaknappen.
När du interlänkar på rätt sätt, det vill säga till relevanta artiklar så höjer du också besökarnas genomsnittliga dwell time. Det säger sig självt. Ju fler artiklar besökaren läser, desto längre stannar han på webbsidan.
Det finns artiklar med innehåll som kallas för evergreen content, det vill säga artiklar med innehåll som i princip inte blir gammalt. Det innehållet behöver du inte uppdatera så ofta (eller över huvud taget), men vanliga artiklar behöver faktiskt en uppfräschning då och då.
Material som inte är tidsaktuellt är i regel inte populärt, så om du ger besökarna dåligt material minskar också deras vistelsetid på din webbsida.
Dina artiklar ska både svara på sökintentionen och vara bättre än konkurrenternas artiklar. För att du ska kunna skriva kompletta artiklar som rankar bättre än konkurrenternas bidrag rekommenderar vi att du använder dig av en skrivmetod som kallas för skyscraper technique.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!